Folk

FOLK

12. april 2019

Thomas Mathiasen

En lærer fra Svendborg har valgt at kaste sig over et af de helt store samfundsproblemer, nemlig den begrænsede efterspørgsel på – og dermed udbud af – kommenost.

»Hvordan standser vi kommenost-katastrofen,« spørger Thomas Mathiasen i et læserbrev i Fyns Amts Avis.

Thomas Mathiasen II

Ifølge Thomas Mathiasens oplysninger er salget af kommenost faldet med 20 procent over de seneste ti år.

»Sjovt nok sælges der stadig masser af smøreoste med en sand velsignelse af smage lige fra hvidløg til chokolade, men det er åbenbart anderledes med fastoste,« konstaterer han.

Thomas Mathiasen III

»Gammeloste må til gengæld gerne smage stærkt, og mange af de eksklusive franske og italienske oste skal nærmest være halvmugne,« fortsætter Thomas Mathiasen.

»Det spiser vi med stort velbehag, men en lille diskret smag af kommen. Næ, nej.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Min støtte til Thomas Mathiasen! Jeg har selv konstateret, at kommen er en truet art.

Jeg benytter kommen i visse varme retter, men det er umuligt at opdrive kommen i et supermarked. Spørger man, ved de ansatte ikke, hvad man taler om. Spidskommen kan man derimod få, men det er jo noget helt andet. Kommen har jeg kun kunnet finde i helsekostbutikker!

Apropos bagerens surbrød, og andet der er truet, så skrev Henrik Palle i mandags i Politiken bla. om invasive snegle. Han behandlede også romsneglen, som er en truet art. Han har dog mødt den i Dragør. Jeg har vidst, at den var truet i mindst fem år. I følge bageren er det for dyrt at lave romsnegle. Krymlen koster. Og drysseriet deraf koster i arbejdstid. Ligesom når der skal drysses kommen i osten.