Læserbrev

Giv folkeskolen samme frihed som privatskolerne, så stopper forældreflugten

Forældrene flygter fra en folkeskole med reformer, tests og læringsmål. Politikerne skal blande sig mindre og stole mere på, at lærere og ledere ved, hvad en god skole er, skriver folkeskolelærer Per Arnoldi i dette debatindlæg
25. april 2019

Jeg har undervist ti år på privatskole og 16 år i folkeskolen. Derfor kender jeg til det bedste og det værste fra begge verdener. Folkeskolen er vores allervigtigste samfundsinstitution, og jeg vil forsvare den med næb og kløer.

Det er tankevækkende, at jo mere vores politikere har blandet sig i folkeskolen, jo flere forældre har fravalgt den.

Folkeskolereform, nationale tests, læringsmålstyret undervisning og elevplaner har resulteret i masseflugt fra folkeskolen. Bør det ikke være et vink med en vognstang til politikerne om, at topstyret signalpolitik er gift for skolevæsenet? Måske er det på tide at have tillid til de mennesker, som rent faktisk er uddannet til at drive skole.

Giv skolerne fred. Lad dem agere inden for rammer, der er brede nok til, at skolerne kan definere deres egen identitet.

Selvfølgelig fylder folkeskolen meget i alles bevidsthed. Vi har alle sammen gået der, og alle har ret til at have en holdning til, hvad en god skole og god undervisning er.

Alligevel mener jeg, det er på tide, at vi giver folkeskolen tid, rum og plads til at udvikle sig på sine egne præmisser. I sit eget tempo. Vi må have tillid til, at skolen og dens ansatte kan og vil lægge det bedst mulige indhold ind i skolens hverdag.

Man kunne lade sig inspirere af privatskoletankens mange fine kvaliteter. Især omkring pædagogisk frihed og økonomistyring. Den eneste måde at gøre folkeskolen bedre på er ved at give den arbejdsro. Det bliver vores politikere nødt til at forstå. Samme pædagogiske arbejdsro som privatskolerne oplever og udvikler sig under.

Økonomisk bør skolerne også fredes. Ikke nødvendigvis med flere penge, men man bør indføre flerårige budgetter, så den enkelte skole kan agere med fremsyn og sikkerhed. Det vil give den stabilitet, tryghed og sikkerhed mange forældre efterlyser, når deres barn starter i skole.

Folkeskolelærere og skoleledere landet over kæmper dagligt en brav kamp for at begrænse skadevirkningerne af skolereformen. Det er ikke i det miljø, man skaber verdens bedste folkeskole. Lad nu den skole være i fred.

Per Arnoldi, folkeskolelærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu