Læserbrev

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.

Peter Hove Olesen

16. april 2019

Vi har mange regnvejrsdage i Danmark. Selv om foråret er på vej, er det stadig koldt.

Jeg tror, de fleste kender til det med at komme ud ad døren uden paraplyen og mærke, hvordan tøjet langsomt gennemvædes og klæber sig til arme og hals, så man træder ind på kontoret halvsnøftende og med en følelse af, at livet er uretfærdigt. Især når man så bliver mødt af smørrede smil fra alle de kolleger, der havde husket paraplyen og derfor sidder med tørt hår og urørt makeup. Det er bare starten på en dårlig dag.

Men i en travl hverdag kan det være svært at huske paraplyen. Medmindre man er den praktiske type, der altid har en paraply i tasken, så kan en uforudset regnvejrsdag være kilden til både dårligt humør og forkølelse.

Men ikke i Japan. Her har de udarbejdet et sofistikeret, socialt paraplysystem, der spænder vidt fra Hokkaido i nord til Kyushu i syd. For i Japan er regnvejrsdagene også talrige, og ligesom hos os kniber det med at huske paraplyen. Derfor er der ved indgangen til næsten alle butikker, kiosker og restauranter en paraplykurv, hvor paraplyer står til fri afbenyttelse.

Paraplyerne i kurven sponsorerer japanerne skam selv. For når regnvejret er forbi, efterlader man sin paraply i en af paraplykurvene, så den næste uheldige også kan nyde godt af den. På den måde ser man sjældent japanere i regnen uden paraplyer. Selv som udlænding i Japan behøver man knap gå tre skridt i regnen, før man bliver tilbudt en paraply fra den nærmeste 7-Eleven eller lignende. Rart, ikke?

Måske et lignende system ville kunne fungere i Danmark. Jeg frygter dog, at vi danskere er lidt for gode til at klamre os til vores paraplyer. Selv om regnen måske er ophørt, kan jeg tvivle på, at vi ville efterlade vores elskede ejendel i en tilfældig paraplykurv – selv om en fremmed måske kunne få brug for den. For hvad nu hvis det pludselig begynder at regne, og vi så selv står uden? Nej, den tanke er nok endnu for skræmmende for os, tror jeg. Men efter at have boet i et land, hvor man aldrig bliver gennemblødt, kan jeg bestemt tale for ideen.

Malene Jensen, studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Trond Meiring
  • Maj-Britt Kent Hansen
Trond Meiring og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

Måske er det mig, der er fatsvag, men det forekommer mig lidt underligt at give sin paraply væk, når man ikke har brug for den (og heller ingen andre har!) - blot for at stå og mangle den, når man har brug for den. Men det er måske en særlig zen-ting?

Anders Sørensen

Fællesparaplyer findes da også i DK. Jeg har i hvert fald set dem. Nok ikke så udbredt, som det angiveligt er i Japan - men ikke desto mindre. Om det er nødvendigt, tvivler jeg dog på.

Niels Duus Nielsen

Det er nok dig, der er fatsvag, Christian de Thurah, for hvis der altid er en paraply inden for rækkevidde, står man jo aldrig og mangler én.

Dog er jeg lidt i vildrede med, hvad jeg stiller op på strækningen fra mit hjem til nærmeste 7-11, hvor de fælles paraplyer befinder sig. Og så alligevel ikke - jeg accepterer vel bare, at jeg bliver lidt våd.

Dagmar Christiandottir, Erik Fuglsang og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Jeg bruger ikke paraply, synes de er ret irriterende og alt for mange mennesker har svært ved at håndtere dem, og bliver derved farlige for omgivelserne.

Derimod har jeg en ret rap regn-kasket, og den går jeg ikke af med ;)

Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Tanken er smuk. At man efterlader sine paraplyer for andre at benytte.

Man kunne efterlade alle mulige efterladenskaber. Fx kunne det være smart at smide bukserne i en buksestander nær dig, hvis det pludselig bliver varmt. Og så lige finde et par shorts i løbet af den næste meter eller to. Eller en kjole, hvis det er sådan, man har det.

Søren Clausen

Det vil næppe kunne fungere i Danmark, hvor folk har svært nok ved at ramme papirkurvene og behandle bycyklerne ordentligt. Men hvis der er nogen som mangler en paraply, så har jeg fået to forærende, og bruger dem aldrig.

Jeg siger det her fordi jeg gerne vil undgå en horde at danskere, der kommer og nakker japanernes paraplyer; det er ikke okay at tage de paraplyer, der står foran butikkerne.

De standere, der er placeret der, er for at kunden ikke skal holde sin paraply, mens de køber ind i butikken - det er ekstremt upraktisk at have den med i butikken, også fordi paraplyer er fulde af vand og derfor gør butikkens gulv vådt.

Det er gode manerer at stille sin paraply udenfor i holderen, inden man går ind, eller at tage paraplyen i en pose, så den ikke drypper, men det er IKKE gode manerer, eller lovligt for den sags skyld, at stjæle andres paraplyer fra standeren. Det er bare dig, der var den stodder, der nakkede en andens paraply, så de måtte gå våde hjem, i stedet for dig.

Der stod at information krævede beviser på faktuelle påstande, men det har så ikke været tilfældet her.

Erik Fuglsang, Frank Hansen, Ivar Wind Skovgaard, Joen Elmbak, Søren Clausen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Det er da lidt sjovt, hvis Malene Jensen bare uafvidende har gået rundt og nappet japaneres paraplyer i den tro, at det var den måde systemet var, og de høflige mennesker ikke nænnede at sige, at det altså ikke fungerede sådan;)

Else Marie Arevad, Erik Fuglsang, Marie Jensen, Ivar Wind Skovgaard, Henrik Brøndum, Søren Clausen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Joen. Lidt mere research bekræfter også at samme system har været prøvet og fejlet i flere byer i Japan. Det er iøvrigt ikke ved sodavandsmaskiner at der står i artiklen - den beskriver kun hvordan man kan 'låne' paraplyer steder hvor det ville være ulovligt.

Jeg har heller aldrig har set andet, end at paraplyerne i butikkernes standere hører til kunder, der er på et kort besøg. Eller fx. de ansatte selv, der indimellem skal et smut udenfor.

Måske har konceptet med de gratis paraplyer, som er nævnt i linket, ført til misforståelser - den opfattelse, der redegøres for i artiklen, findes også i undrende spørgsmål på diverse japanske rejse-fora etc.
Ifølge linket er det et system, der i hvert fald om sommeren har været ret udbredt. I en anden artikel siges det overordnet, at ca. 70 % af paraplyerne bliver leveret tilbage. Oplysningerne kan selvfølgelig være pyntet lidt af firmaet bag konceptet.

Ivar Wind Skovgaard

Vi har allerede sådan et system i Danmark! Bare ikke med paraplyer.

Jeg så en gang en anbefaling på et internationalt forum, til en der skulle bo i Danmark i nogle måneder og havde brug for en cykel, at hun bare skulle finde en hun kunne stjæle, for det var almindeligt accepteret praksis her, når man ikke havde råd til en ny.

Der er nok nogle cykelejere der vil erklære sig lige så uenige i den påstand, som der er paraplyejere der ikke er glade for at deres våde paraplyer ikke er i stativet udenfor forretningen, hvor de stillede dem på vejen ind, når de skal videre i regnen.

Stativerne er til opbevaring af egen paraply i regnvejr, så man ikke skal gå rundt med en våd paraply i forretningen, og man må selvfølgeligt ikke tage andres paraplyer, heller ikke i Japan - lige så lidt som man må tage andres cykler i Danmark.

Men hvis det pludseligt regner når du skal hjem fra en restaurant eller afsted fra en ven, kan det udmærket være at de har nogle glemte eller overskydende billige paraplyer du kan få en af.

Det er snarere det der er “paraplykulturen” - folk køber billige paraplyer (100 til 500 yen i enhver konbini) når de fanges ude i regnen, så man har ofte ekstra man kan give videre - eller glemme - uden det er noget tab. Det har jeg selv gjort, både købt, glemt, givet, og efterladt, og ikke kun i Japan.

En gang mener jeg tilmed kokken gav mig en fra stativet - men det var et lille sted med få gæster, så han havde nok ret godt styr på hvor længe de enkelte paraplyer havde stået der.

Måske er det en tilsvarende gestus der har ledt til denne artikel. På en regnfuld dag er der en venligt ekspedient der har peget på stativet og forklaret at hun kunne tage en af dem fordi de var glemte - og hvis man så kun forstår håndbevægelsen og ikke forklaringen, og aldrig tænker over at stativerne er tomme i tørvejr, så kan misforståelser opstå.

Så kort sagt: Tag aldrig en paraply med mindre du får den tilbudt.
Mindst af alt i Japan - det er så rart at der er steder, hvor man normalt kan stole på at ens ting stadigt er hvor man stillede dem, når man kommer tilbage. Og det gælder også cyklerne. :)

Erik Fuglsang, Trond Meiring, Katrine Damm, Sasha Foght, Frank Hansen og Joen Elmbak anbefalede denne kommentar

Mon ikke vi - ud fra kommentarsporet - kan konkludere, at det mest fornuftige og sikre er at lade være med at 'låne' paraplyer fra standere i Japan, medmindre man direkte er blevet opfordret.

Det er ikke høfligt, hvis vi sender 'horder' af danske turister og studerende til Japan, der bare går rundt og får paraplyer 'op under neglene' ;)

Et lille suk til paraply-bærere i DK:

Er I ikke søde at huske på, at derude i omkredsen af paraplyen, der sidder sådan nogle 'stikkejavertusser', ganske langt væk fra paraply-bærerens øjne - så meget desto tættere på forbipasserendes øjne ;)

Systemet med låneparaplyer findes ( eller har i hvert fald gjort) i visse byer i DK (f.eks. Aarhus), hvor et firma stiller paraplyerne på offentlige steder, hvor man kan låne dem. Det er så meningen at man skal sætte paraplyen tilbage i en tilsvarende holder et sted, når man er færdig med at bruge den. De er sponseret af firmaer, der har fået trykt deres reklamer på selve paraplyen og derfor gratis for lånerne.