Læserbrev

Information svarer på kritik af rejseannoncer

Den redaktionelle linje og annoncer er to helt adskilte ting. Så længe annoncerne er inden for lovgivningens rammer, vurderes de ikke redaktionelt
10. april 2019

Søren Vestergård Nissedal har rettet henvendelse til Information, efter vi har bragt en række artikler om pensionsselskabers investeringer i våben, kul og tjæresand. 

Kritikken går på, at vi i selvsamme aviser har haft annoncer for forskellige feriedestinationer. 

Søren Vestergård Nissedal: Kritik af rejseannoncer

Ros til Information for den 30. marts og 2. april at dokumentere pensionsselskabernes investeringer i atomvåbenselskaber og andre odiøse virksomheder.

Det har, tænker jeg, måske været en medvirkende årsag til, at MP Pension har indrykket en helsideannonce i samme weekend, hvor de oplyser, at de nu sælger alle deres aktier i tobaksindustrien. Godt budskab. God annonceindtægt.

I samme udgave af avisen annonceres der dog – hen over fire-fem helsider plus det løse – for »pragtfulde« og »fortryllende« feriedestinationer i hele verden.

Er det kun i min optik, at det forekommer en kende dobbeltmoralsk?

Søren Vestergård Nissedal, Espergærde

Morten Stald: Svar på kritik af rejseannoncer

Kære Søren

Annoncer udgør en mindre del af Informations samlede omsætning, men denne del er også vigtig for, at vi har midler til den journalistik, vi mener, vores læsere og abonnenter fortjener.

Vi sætter derfor stor pris på alle vores annoncører. Så længe annoncer er inden for lovgivningens rammer (bl.a. ingen alkohol- og tobaksreklamer), går vi ikke ind og vurderer dem.

Den redaktionelle linje og annoncer er to helt adskilte ting. Vi er glade for, at du sætter pris på journalistikken.

Morten Stald, kommerciel direktør, Dagbladet Information

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Ny tendens? Information offentliggør og svarer på læserkritik.

Er vi trådt ind i nye tider, hvor man kan forvente sig mere fra den kant?

Søren Vestergaard Nissedal, du er langt fra den eneste, der har bemærket denne dobbeltmorale. Morten Stalds respons er en Pensionskasse værdig.

Niels Duus Nielsen og Maria Francisca Torrezão anbefalede denne kommentar
Christian Estrup

Heller ikke helt sikker på at jeg synes moralen holder, men hvor sætter jeg dog uendelig stor pris på at onlineuniverset her (endnu) er reklamefrit.