Klumme

Ingen steder har #MeToo haft så stor gennemslagskraft som i Sverige

#MeToo har efterladt svenske medier handlingslammende og skyldbetyngede efter kampagnens presseetiske overgreb
Forrige uge blev det svenske Dramatens direktør Eirik Stubø tvunget til at gå af efter anklager om et sexistisk arbejdsmiljø.

Forrige uge blev det svenske Dramatens direktør Eirik Stubø tvunget til at gå af efter anklager om et sexistisk arbejdsmiljø.

Ritzau Scanpix

20. april 2019

Den væsentligste forklaring er, at #MeToo har haft meget tynde døre at sparke ind; feminismen står klippestærkt i Sverige.

Og mediesituationen er anderledes end i resten af Norden; tre-fire aktører sætter dagsordenen i et hvilket som helst spørgsmål. Dertil er Sverige udpræget trendfølsom: Sociale medier dirigerer de traditionelle medier.

Under #MeToo dømte alle store mediehuse navngivne personer for uetisk adfærd, blandt andet Aftonbladets undersøgelse af direktøren for Stockholms Kulturhus, herunder en tekst, jeg selv havde skrevet.

De fleste domme ramte en journalist på Aftonbladet, Fredrik Virtanen. En kvinde anklagede ham på Instagram for at være voldtægtsmand, på trods af at han ikke havde nogen dom. Fire uger senere var han arbejdsløs – en straf uden tidsbegrænsning.

Uanset hvilken avis man slog op i, stod skueprocesserne mod Virtanen i fuldt flor. Kvinder postede noget på Twitter, som højrepopulister samlede op, fordi Virtanen var venstreorienteret.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Erik Winberg
  • ingemaje lange
  • ulrik mortensen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • David Zennaro
  • Frank Hansen
  • Gert Romme
  • Torben K L Jensen
  • lars søgaard-jensen
Niels Duus Nielsen, Erik Winberg, ingemaje lange, ulrik mortensen, Klaus Lundahl Engelholt, David Zennaro, Frank Hansen, Gert Romme, Torben K L Jensen og lars søgaard-jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Som så mange andre gode ideer og bevægelser er #MeToo blevet ødelagt af fundamentalister.

Niels Duus Nielsen, Tino Rozzo, ingemaje lange og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
lars søgaard-jensen

Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er flere anbefalinger af klummen. Samtidig savner jeg at flere fortalere for for den proces, der kørte for 1-2 år siden, da den kombinerede "folkelige anklagende og dømmende" instans i form af #MeToo optod, står frem med lidt selvransagelse. Tonen var dengang næsten aggressiv når enkelte forsøgte at problematisere en proces hvor kun den ene part høres, og en proces hvor dommen uden bevisførelse alene gives på basis af anklagerens udsagn! At denne middelalderlige proces kunne få alvorligelige konsekvenser var oplagt fra starten af; men dengang var det som om målet helligede midlerne.

Niels Duus Nielsen, Jens Christensen, Hans Aagaard, Klaus Lundahl Engelholt, Søren Ferling, John Poulsen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Marianne Ljungberg

Ja. En heks på bålet er godt. Flere hekse er bedre. Det er utroligt så hurtigt medierne spillede med i det spil.

Henrik Ljungberg

lars søgaard-jensen, Kim Houmøller, Hans Larsen, Tuomas Sihvonen, Per Torbensen og Søren Ferling anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@lars søgaard-jensen

Ikke flere anbefalinger. Det er jo for så vidt prisværdigt, når en tidligere fortaler for #MeToo og anden pressehetz i den grad strækker våben. Jeg blev lidt mistænkelig, er denne overvældende selvransagelse et taktisk træk? Jeg er modstander af disse standretter, forsøger at ignorere dem. Så må jeg vel også ignorere deres selvransagelse?

Sådan går det nok, når en kollektiv fortrængning brister.
Al den indestængte energi fosser ud.
Sådan gik det også, da f eks incest-problemet kom op til overfladen. Da var der også en heksejagt.
Da hustruvold kom op til overfladen.
Det er absolut ikke sympatisk eller i orden.
Man skal bare også huske, hvor mange ofre, der blev tiet ihjel, før fortrængningen gik i opløsning