Kommentar

Kvinder, giv jeres kusse noget kærlighed

Kvinder bør prioritere onani og orgasmer højere, for det er et middel mod præstationssamfundet. En slags selvbehandling, der giver glæde og afhjælper stress, skriver jordemoder Camilla Härtel Jensen i dette debatindlæg
Debat
15. april 2019

Cirka hver femte kvinde får aldrig eller sjældent orgasme ifølge ledende overlæge ved Sexologisk Center på Aalborg Universitetshospital, Astrid Højgaard. Endnu flere har svært ved at få orgasme med en partner.

Der er mange årsager til, at orgasmerne udebliver hos så mange kvinder, men præstationspres, at kvinder tror, de helst skal please partneren, og at stress er en dominerende tilstand, har klart noget med sagen at gøre.

Kvinder ønsker, at deres partner skal få noget ud af det seksuelle samvær, og det er selvfølgelig beundringsværdigt, men de glemmer dermed ofte deres egen nydelse og giver sig ikke fuldstændigt hen, hvorfor de ikke når deres klimaks.

Min erfaring er, at kvinder og mænd ofte har forskellige tilgange til seksuel stimulation.

Mænd kan ofte bruge deres orgasme og/eller udløsning som en slags stressventil, fordi de instinktivt ved, at når de har ’fået lettet trykket’, kan de bedre slappe af og få ordnet resten af deres gøremål.

Kvinder derimod vil gerne have ordnet alle deres pligter først og kan først tænke på sex, når alle nullermænd (både i bogstavelig og overført betydning) er fjernet. Men når de når dertil, er de for trætte til andet end at ramme puden sent på aftenen.

Kvinder bør vende nydelsen mod dem selv og prioritere orgasmerne.

Fra egen hånd først inden de deler ud af glæderne. Hvis flere kvinder skal have orgasmer, er seksualundervisning og mere åbenhed om seksuallivet i det hele taget en del af løsningen.

Afhjælper stress

Jeg afholder seksualudviklingsworkshops med kvinder i alle aldre, og til disse workshops kommer der altid nye fakta og anskuelser på bordet for de deltagende, og de aha-oplevelser kan bruges aktivt til udvikling for den enkelte.

Derfor skriver jeg en kussebog.

Fordi jeg vil hjælpe kvinder. Mange kvinder. Fordi der skal files godt og grundigt i fissen for at afhjælpe al den stress, der kommer af at leve i et præstationssamfund og være 12-talspige, arbejdsramt, en god mor, sund, instalækker og med på moden.

Kvindens orgasmer er hands on, det er ned i kroppen, det er selvkærlighed, og det er en kaskade af kroppens egne hormoner og stoffer, der afhjælper stress og giver glade kvinder.

Orgasmen frigiver bl.a. dopamin, der ligner rusen fra kokain og heroin, men selvfølgelig er naturlig, ufarlig og med til at give en optur til hele kroppen.

Derudover vil mere nærhed, berøring og kropskontakt give et boost af kærlighedshormonet oxytocin, som er den diametrale modsætning til stresshormonerne. Altså kan kroppens egne hormoner bruges i en form for selvbehandling, der kan give mere velvære, afslappethed og nydelse.

Hvis kvinder lærer sig selv at kende, kan de bedre vide, hvor deres grænser er, hvilke lyster de har, og hvordan de vil være sammen med andre.

De kan vise, hvordan det helt rigtige tryk og den rette stimulation skal være for at få dem til at komme. Det vil gøre det noget nemmere for kvinders sexpartnere, for det kan være noget af en mundfuld at hitte rede i den enkelte kvindes hotspots i et hedt øjeblik.

Selvkærlighed og overskud

Mange unge har ondt i livet, og årsagerne er mange.

Jeg mener, at den øgede kropsfiksering sammen med en mere bornert kropskultur giver et dilemma i unge kvinders selvbillede og forskruer fokus fra indre nydelse og glæde til mindreværd på det ydre plan. Derfor bliver det svært for den enkelte at holde af sin krop og føle selvglæde.

For min skyld må man gerne gøre sig umage med sit udtryk. Men man skal gøre det for sig selv og ikke for dem, man tror, man gerne vil imponere. Det magiske sker indefra. Når først man føler sig tilpas i sin krop og elsker sig selv, så glemmer man det ydre og begynder at gløde i sin egen kropstilfredshed.

Det er først her, man for alvor kan mærke efter, hvor det er vigtigt for en selv at gøre sig umage, og hvad der er vigtige udviklingsområder for en selv.

Personlig nydelse kommer i centrum, og den vil smitte af på de sexpartnere, man har. Der er ikke noget så frækt som en kvinde, der giver sig hen og ikke tænker det mindste på deller og strækmærker. Her kan den glæde, som onani giver, være en forløsende faktor.

Og husk så de knibeøvelser! Orgasmer bliver bedre, når man kender sin bækkenbund. Træning giver grobund for multiple orgasmer, som vi er så heldige at kunne mestre.

Følgerne af et større fokus på kvindens egen nydelse vil være øget selvværd, mere energi, bedre stresshåndtering, overskud og kropsglæde. Forældreintra eller beskidt vasketøj virker knap så vigtigt, hvis du lige har fløjet rundt på multiorgasmer.

Kvindekroppen er vild, og kvinder bliver vilde, når de finder ud af det.

Det ville måske ikke være så godt for præstationssamfundet. Men det ville være godt for kvinder og alle dem, der har sex med dem. Så kære kvinder; kom ud af jeres hoveder, ned i kroppen og giv jeres kusse noget kærlighed.

Camilla Härtel Jensen er jordemoder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Og dette oplæg skruer så lige kvinders præstationspres yderligere i vejret, for nu skal de catme osse ha nogle orgasmer..
Slap nu af.

Mette Poulsen, Erik Fuglsang, Bjørn Pedersen, Mogens Holme, Thomas Tanghus, Niels Duus Nielsen, Liselotte Paulsen, Trond Meiring og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Hvad med i stedet at lære kvinder at omfavne initiativet istedet? Det behøver ikke altid være på mandens præmisser eller mandens initiativ.

Sex er bedst når begge er aktive, opmærksomme på deres partner og ikke bare overlader initiativet til at skabe fyrværkeri til den anden.

Karin Hansen, Mogens Holme, Trond Meiring og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Vi lever i et kussefjendtligt samfund, som jeg ser det. Pikken overlever nemmere i kamp. Vi skal have vendt op og ned på samfundet, her som i så mange andre tilfælde.

Drenge - lad os give en hånd med i solidaritetens navn, ligesom med "støt brysterne".

Trond Meiring, Mogens Holme og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Seriøst, "files godt og grundigt i fissen"?

Det kan man da ikke skrive uden at tænke for sig selv, om man bliver en kende for smart?

" Min erfaring er, at kvinder og mænd ofte har forskellige tilgange til seksuel stimulation.".

Er INformation ikke ved at blive lige lovlig heteronormativ...

Amen til det - omend jeg ikke bryder mig om det vulgære sprog.... det gør det hele lidt simpelt...

Carsten Bjerre, Jakob Trägårdh, Erik Fuglsang og Anina Weber anbefalede denne kommentar

Bør?
Ligeså snart der er nogen, der siger bør - burde til mig, så mister jeg aldeles lysten til at gøre, hvad de synes jeg 'bør' gøre, og får meget mere lyst til at gøre det modsatte.

Hanne Ribens, Jan August, Jakob Trägårdh, Erik Fuglsang, Lise Lotte Rahbek, Trond Meiring og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

"Kvindekroppen er vild, og kvinder bliver vilde, når de finder ud af det."

Jo

https://www.youtube.com/watch?v=GP3Gho5qe4Y

Martin Lund, ulrik mortensen, Jakob Trägårdh, Jørn Andersen, Niels-Simon Larsen, Niels Jacobs og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Jens: Fint med sådant et link.

Jakob Trägårdh, Jens Thaarup Nyberg og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

Lise Lotte Rahbek
14. april, 2019 - 21:44

Jeg synes oplægget gentager fyndordet: Den der gemmer til natten—gemmer til katten, lad pligterne ligge og dyrk glæden, mens du har kræfterne til det: Altså, det modsatte af mere pres og en dyrkelse af den umiddelbare forløsning.

Lise Lotte Rahbek

Jakob T
Lige som Katrine Damm er jeg påvirket af alt det, som nogeen udtaler sig om, at kvinder bør.
jeg er rystende træt af synsninger om, hvad jeg eller andre kvinder bør. Engang var det omsorg, eller børnepasning, eller renholdning eller opbakning til mænd eller ydmyghed eller hengivelse til åbne forhold eller.. hvad som helst.
Hold nu pause med detder patroniserende sludder og synsninger.
De fleste kvinder er fuldt ud selv i stand til at tage stilling til, hvad de har lyst til - i en kombination med hvad de 'bør'. Og hvis de ikke har lyst til at gnide kusser men hellere vil ha en ostemad, så rager det ikke resten af verden, kvinder eller mænd eller nogen midtimellem. :)

Mette Poulsen, Jens Thaarup Nyberg, Viggo Okholm, Erik Fuglsang, John Poulsen, Jakob Trägårdh og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

"Bør" er da totalt irriterende, men ikke kønsspecifikt: Kvinder bruger det moraliserende begreb ligeså vel, som mænd gør det. Patroniserende adfærd har været mig imod siden jeg var barn, stor dreng, hvor man ikke kunne blive taget alvorligt af nogle voksne, der talte nedladende til én og man mister al respekt og lyst til samvær.

Viggo Okholm, Erik Fuglsang og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jakob T
Okay, så vidt jeg forstår, er du heller ikke tilhænger af at blive fyldt med 'bør' på dit køns vegne? Så er vi jo ret enige. Især hvad angår seksualitet er jeg modstander af at et køn bliver tiltalt i patroniserende vendinger og bliver fortalt, hvad de bør. Det hører til privatlivet og der er 'bør' bare alt, alt for meget.. Mon ikke der foregår langt mere mellem lagner og andre steder, end det de exibitionistiske og frittalende råber højt om. Det tror jeg - men vi finder aldrig ud af det. Det er netop privat.

Mette Poulsen, Viggo Okholm og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Henrik Bjerre

OK jeg mener mænd BØR spise bedre, køre i større biler og fleurte mere med kvinderne - specielt her i foråret.

Jakob Trägårdh

Lise Lotte
Jo. Og dog? Skal vi så ikke debattere det private? Skal vi kun omtale det private i floromvundne billeder (så er vi ved "Storken" eller "blomsterne og bierne")? "Pik" eller "Kusse" er ord, der fortsat (efter årtiers kønsdebat) er svære at bruge, italesætte, selv intimt; måske især "Kusse", hvorfor egentlig det?
"Bør" anvendes her af en jordmor, som jeg formoder, skriver ud fra en lang uddannelse og erfaring—på en måde, som en læge ville bruge ordet, finder vi os i det fra en læge? Altså en fagperson, som vi henvender os til for at få råd og vejledning.

Jeg er ikke målgruppen for skribentens salg af kurser og en bog, så at artiklen rammer ved siden af mig, er fair nok. Personligt har jeg aldrig brudt mig om, når jeg blev reduceret til teknisk orgasmeassistent. Og jeg har været sammen med kvinder, der under egen dyne var nået frem til, hvordan de kunne opnå orgasme - og det er godt. Men når hun så insisterer på at jeg reproducerer de,t går jeg lidt kold. For det første er det meget svært, og for det andet er der fandens til forskel på at elske med sig selv og at elske med en anden.
Hvis en kvinde har svært ved at hengive sig til liderligheden - og det er desværre vanskelige for mange heroppe end hos dem sydligere i Europa - er min erfaring, at hun så, støttet og empatisk opmuntret og assisteret, skaber sin orgasme først - og så kan vi gå i gang.
Jeg bemærker, at skribenten ikke nævner sexlegetøj. Hvorfor. Det rette er jo meget effektivt.
PS: at få lettet trykket er ikke det samme som orgasme.

Lise Lotte Rahbek, Erik Fuglsang og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jakob T
Nej, du har ret i, at vores skelnen mellem seksuelt privatliv og rammerne hvorunder det kan diskuteres, og moralske pålæg i et 'bør' fra en workshopudbyder ikke er overensstemmende.

Viggo Okholm, Erik Fuglsang og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Meget kan man sikkert sige om Information, men man kan da vist ikke beskylde bladet for manglende bredde, mangfoldighed og variation i emnevalgene - og tak for det !
Flere af de kvindelige kommentarer har det vanskeligt med det lille fattige ord på tre bogstaver "bør", men skribenten - hvis fagprofessionelle baggrund ingen vel vil betvivle - ønsker vel strengt blot at give et par velmente råd om selvbehandling, der kan give glæde og afhjælpe stress.
Det er vel egentlig ikke så ringe endda eller hva' ?

Anna Louise Finck-Heidemann, Michael Nielsen, Jørn Andersen og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

Erik Fuglsang
16. april, 2019 - 11:15

Måske er problemet, at skribenten giver råd uden at vi læsere har bedt om det?

Erik Fuglsang

Jakob Trägårdh
16. april, 2019 - 11:40
Ja, måske er det, der er problemet. Måske er læren her, at man kun skal give gode råd, hvis man bliver anmodet herom. I modsat fald opleves det måske belærende, og det bryder vi os vist ikke om......

Søren Kristensen

Jeg synes det er en rigtig godt artikel, med et vigtigt budskab. Men det undrer mig, her næsten et halvt århundrede efter udgivelsen af Kvinde kend din krop, at I endnu ikke har fundet ud af det. Onani er jo ikke raketvidenskab, til gengæld er det gratis.

Jakob Trägårdh, Erik Fuglsang, Lise Lotte Rahbek og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Søren Kristensen, det har vi jo sikkert også, og deri ligger det patroniserende i artiklen...

Jakob Trägårdh, Erik Fuglsang, Trond Meiring og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Michael Nielsen

I en sørgelig tid med en styrket nypuritanisme og krænkelses kultur, så er udtryk som "...der skal files godt og grundigt i fissen", faktuelt vigtige. For når det handler om at genskabe frisindets kultur, så er vulgært sprogbrug vigtigt. Måske endda afgørende?

Glem ikke at frisind er afgørende for innovations kulturen. At innovations kulturen er afgørende for innovations økonomien. At et lille land med en åben økonomi og uddannelse som grundlæggende ressource, kun har innovationen at bygge sig op med.

Tør jeg skrive frisind eller stagnation? Frisind eller Kaos?

Hm...nå, jeg tager sku en spiller i stedet for.

Jan Fritsbøger

tænk jeg synes det var en herlig artikel, fordi den slår til lyd for at kvinder vil have glæde af at slippe sig selv løs og nyde en god gang onani, og det er faktisk vigtigt at lade sig selv slippe kontrollen, og bare give sig hen i nydelse og liderlighed ind imellem,
der er næsten ikke noget værre end en kvinde som fokuserer på at give manden nydelse, og glemmer sin egen lyst fuldstændig,
eller jo endnu værre er kvinden som bare tager imod og venter på at manden får udløsning så hun kan få det overstået,
men det har jeg heldigvis ikke oplevet selv, da jeg ikke gider sex hvis ikke kvinden har lyst ( er liderlig ), og jeg har derfor en klar preference for cunnilingus, i hvert fald som opvarmning eller indledning inden coitus, men af og til også som hovedret ;o) , faktisk har jeg mange gange helt droppet coitus, og jeg bryder mig slet ikke om fellatio,
jeg tror også det er vigtigt for at bevare kærligheden at man kan have sex der ligner den sex man har når man er forelskede i hinanden, den slags sex hvor tiltrækningen helt overvinder alt andet og begge parter giver slip på alt andet og man "bliver et kød"
men altså kvinder som ikke får noget ud af sex, kunne få glæde af at lære det ved at lege med kussen indtil det virker, og selvfølgelig tillade sig selv at blive smaskhamrende liderlige undervejs.