Læserbrev

Lærer: Vi risikerer at overse udsatte elever, når der er 28 eller flere i en klasse

Det kræver dybt kendskab til den enkelte elev, hvis man skal opdage tegn på vold eller misbrug i hjemmet. Den relation er vanskeligt at skabe, når klasserne bliver for store, skriver lærer i dette debatindlæg
Det er selvsagt uhyre vanskeligt at italesætte oplevelser med vold, alkoholmisbrug eller seksuelle krænkelser. I særdeleshed for børn og unge. Det kræver en særdeles stærk relation, tryghed og tillid at betro sig til sin lærer.

Det er selvsagt uhyre vanskeligt at italesætte oplevelser med vold, alkoholmisbrug eller seksuelle krænkelser. I særdeleshed for børn og unge. Det kræver en særdeles stærk relation, tryghed og tillid at betro sig til sin lærer.

Johan Gadegaard

1. maj 2019

Hvert fjerde barn har været udsat for vold i hjemmet. Hvert tiende barn vokser op i en familie med alkoholmisbrug. Hver ottende pige og hver 15. dreng i 8. klasse har været udsat for en seksuel krænkelse.

Som faggruppe har vi lærere et enormt ansvar for, at børn, der udsættes for svigt, bliver opdaget og får den hjælp, de har krav på. Et ansvar, der bliver betydeligt sværere at leve op til, når relationen mellem lærer og elev bliver svækket, fordi der er for mange elever i klassen.

Det er selvsagt uhyre vanskeligt at italesætte oplevelser med vold, alkoholmisbrug eller seksuelle krænkelser. I særdeleshed for børn og unge. Det kræver en særdeles stærk relation, tryghed og tillid at betro sig til sin lærer – også selv om læreren ofte vil være den nærmeste, ikkeimplicerede voksne.

Forudsætningerne for at opbygge og vedligeholde den fornødne, tætte relation forringes, når der er 28 elever – eller flere – i en klasse. Ganske enkelt, fordi der ikke er tilstrækkelig tid til nærvær og kontakt til det enkelte barn.

Vi skal have tid til at se og høre børnene

Der vil i mange tilfælde ikke være konkrete tegn på svigt. Selv de mest desperate råb om hjælp kan være skjult i den mindste detalje i en formulering, betoning eller en marginal ændring i adfærd.

Det kræver mere end blot en kompetent og opmærksom fagperson at reagere på den slags. Det kræver et dybt og oprigtigt kendskab til hver enkelt elev.

I statistikkernes ulideligt klare lys er det svært ikke at tænke tanken: Hvor mange gange har et barn mon kigget mig ængsteligt i øjnene og forgæves afventet en reaktion på et faresignal, som jeg har overset? Hvor ofte har et barn samlet modet til at forsøge at råbe mig op blot for at blive afvist og efterladt uden håb og vilje til at forsøge sig igen?

Der findes et utal af gode argumenter for at sænke loftet for, hvor mange elever der må være i en folkeskoleklasse. Det absolut stærkeste er dog, at det øger chancen for, at disse børn bliver set og får hjælp.

Nickolaj Hagbard Jensen, folkeskolelærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jørn Andersen
Jørn Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu