Læserbrev

Jeg har mærket på egen krop, at overgreb på mænd ikke tages alvorligt

Når jeg fortæller om de overgreb, jeg har været ude for, møder jeg ikke forståelse. Fordi jeg er en mand, synes folk, at jeg bare skal tage mig sammen, skriver gymnasieelev Morten Bach i dette debatindlæg
9. april 2019

Mit første kys var et overgreb. Pigen var super sød, men jeg var slet ikke klar til den slags.

Derfor sagde jeg selvfølgelig også nej gentagne gange, da hun foreslog, at vi skulle kysse. Det blev ikke respekteret. Hun pressede sig ned over mig og kyssede mig. Jeg fik at vide, at jeg ikke gjorde det ordentligt, og at min mund var for åben.

Jeg måtte skubbe hende væk fra mig. Jeg følte mig ulækker og forkert, og hun fandt en anden at kysse på.

Det tog lang tid, før jeg opdagede, at det ikke var okay. Før jeg kunne indrømme over for mig selv, at der var tale om et overgreb.

Derfor går det mig på, når min dansklærer, en stolt feminist, helt casual spørger ud i rummet, om drenge overhovedet kan blive voldtaget. Sådan midt i en sætning.

Vi taler om Tore fra Den kroniske uskyld, som vist nok er over 18 år, men som igennem tre år er blevet manipuleret af sin svigermor, der har en diabolsk plan om at gå i seng med Tore for at knuse ham og sin datters forhold.

Ingen reagerer på min dansklærers spørgsmål. Jeg er den eneste i rummet, der lader til at opdage, hvor absurd et spørgsmål det er.

Jeg har flere gange hørt piger spørge, hvordan man voldtager en mand. Og så er jeg nødt til at spørge: Hvad fanden tror I selv?

Det er simpelthen en hån at bede en om at forklare det, men her kommer den alligevel: Du tvinger ham til at udføre en seksuel handling. Om det så er oralt, analt, vaginalt, eller hvad ved jeg. Og det er ulækkert, og det er forkert.

Fælles for mine egne oplevelser af overgreb er det uhyggelige faktum, at de er foregået offentligt. Mine venner så på, mens det skete, og selv efterfølgende var der ingen af dem, som så noget forkert i hændelserne.

Efterfølgende har mine nærmeste grinet ad mig, når jeg har udtrykt min frustration over, hvad der er sket.

Når jeg erkender, at hændelserne reelt set har givet mig problemer i forhold til min seksualitet og min generelle tillid til kvinder, får jeg hurtigt at vide, at jeg skal tage mig sammen. Jeg skal mande mig op, eller jeg overdriver bare.

Men jeg synes nu egentlig, jeg har al ret til at beklage mig, og jeg synes egentlig ikke, at mine følelser burde være mindre værd end kvinders.

Morten Bach er gymnasieelev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørn Andersen
  • lise zeuthen
Jørn Andersen og lise zeuthen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Bach. Desværre er verden, heller ikke den vestlige, endnu klar til at tage mænds lidelser alvorligt. Der er stadig en opfattelse af at hvis man tager en mands følelser seriøst er der et andet offer (et barn eller en kvinde) som ikke får den opmærksomhed det fortjener.

At spørge hvordan man voldtager en mand er jo så idiotisk som noget kan blive. Verden sidder fast i en forestilling af manden som den aktive og beslutningstager i alle seksuelle situationer og derfor per definition samtykker til alt.

Forhåbeligt dit indlæg kan åbne et enkelt øje eller to for den åbenlyse uretfærdighed at du ikke bliver taget seriøst omkring dine negative oplevelser med kvinder der ikke mener at en mand har ret til at afvise dem.

Jeg synes så, der bør skelnes mellem overgreb og en grænseoverskridende handling.
Ingen af delene er i orden, og kan muligvis efter straffeloven være ulovligt, og derfor måske føre til domfældelse.
Jeg tænker lidt, som man jo rent faktisk jævnligt virkelig spørger kvinder om: sagde du fra?
Og dine venner lyder ikke som helt så gode venner.
Ej heller lyder din lærer heller ikke som helt så skarp.
Udfra hvad du har beskrevet.

Når Morten Bach siger at han gentagne gange sagde nej er der vidst ingen tvivl om at han “sagde fra”.

Han kunne jo selvfølgelig fysisk have gjort modstand (hvilket han havde ret til) men så kunne den generelle holdning til ham blandt gruppen der var samlet hurtigt være blevet endnu mere negativ. Han kunne være gået fra ham der ikke gider kysse til ham der overfaldte sin overfaldskvinde. Uden tvivl han ville blive sigtet for vold uanset om det var i selvforsvar.

Verden er simpelthen ikke klar til at acceptere eksistensen af hverken klamme kvinder eller mænd der ikke altid er klar til sex.