Klumme

Massagekonduite, blottede klumpfødder og damekøer – Karen Syberg deler rejseminder fra Indien

Jeg har rejst i Indien i fire årtier, og hver gang minder landet mig om, hvor meget vi tager for givet uden nogensinde at opdage det, skriver journalist Karen Syberg i dette debatindlæg
29. april 2019

Jeg vil fortælle lidt om, hvad Indien har betydet for mig. Al den snak om Indien, som vi bringer i avisen for tiden, får jo minderne til at vælde frem.

Det var i Indien, jeg første gang opdagede, hvor meget vi tager for givet uden nogensinde at opdage det. Jeg har rejst der siden 1980’erne, men stadigvæk betyder Indien for mig den omvæltende erfaring af, at verden kan være helt anderledes.

Ikke nødvendigvis bedre. Jeg kom til et samfund med pavementdwellers, mennesker, der for en rupi lejede en kvadratmeter fortov af bo på; med tiggere, der havde mistet både fingre og næser af spedalskhed; med deforme krukkebørn krabbende sig efter mig på alle fire, børn, voksne bevidst havde forkrøblet ved at lade dem vokse op i en krukke, så de duede som tiggere; med snavs og skidt og stank i storbyerne.

Men også med en pludselig klarhed: Sådan ser mennesker faktisk ud!

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jakob Trägårdh
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Kristin Marie Lassen
  • Jes Kiil
Jakob Trägårdh, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Kristin Marie Lassen og Jes Kiil anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu