Kommentar

Min mor troede, børnehaven tvang os til at spise svinekød, men pædagogerne vandt hendes tillid

Da jeg som barn skulle på feriekoloni med børnehaven, ville mine forældre først ikke tillade det. Men pædagogerne inviterede min mor med, og sådan startede integrationen med deres fremstrakte hånd, skriver 17-årige Nadeen Aiche i dette debatindlæg
4. april 2019

Jeg husker klokkeklart min første feriekoloni, da jeg gik i daginstitution. Den var med min mor.

For selv om en feriekoloni er betegnet som et sted i landlige omgivelser, hvor børn holder ferie sammen uden deres forældre under opsyn af voksne, var opsynet ikke lige min mors kop te. Det blev det dog.

Vilkårlige pædagoger, der skulle passe på mig i flere dage uden min mor, var ikke noget, mine forældre kendte til fra Libanon. Og derfor skulle de som udgangspunkt absolut ikke afprøve det i Danmark.

Da mine forældre modtog tilmeldingsblanketten, satte de derfor et stort, fedt kryds ved ’Nej tak’. Pædagogerne på min daginstitution startede med at insistere på mit fremmøde:

»Det er alment dannende og vigtigt for børn at blive stimuleret under de angivne forhold,« prædikede pædagogerne Helle og Anne for min mor.

For hende var det sort snak. Den almene dannelse og stimulering kom selvfølgelig hjemmefra, når vi spiste falafler og så arabiske dramaserier. Det var det, man gjorde i Libanon.

De danske pædagoger skulle i hvert fald ikke belære hende om, hvad der var bedst for hendes barn. Selv har hun jo ikke taget skade af at sove under samme tag som sine forældre, indtil hun blev gift.

Hvorfor skulle det så pludselig være et problem for mig ikke at komme med?

En fremstrakt hånd

Jeg fik aldrig lov til at komme med under samme vilkår som de andre børn. I stedet tilbød pædagogerne, at min mor og jeg kunne køre ud til alle børnene fra Løverne og Rød Stue i Holte og besøge dem en formiddag. Så det gjorde vi.

Da vi ankom, sprang jeg ud af bilen og løb hen til alle mine venner, mens min mor fik lov til at snuse til opholdsstedet og forholdene.

Sådan blev alle tanker, scenarier og fordomme afmystificeret.

Feriekolonien var ikke en opdragelsesanstalt, hvor børnene skulle væk fra forældrenes varetægt. Vi skulle ikke tvinges til at spise svinekød og bade nøgne i søen. Feriekolonien var leg og selvstændighed. En måde, hvor vi børn lærte, at vi godt kunne børste tænder og sætte tallerkenen pænt på plads efter frokost uden hjælp fra hverken mor eller far.

Mine forældres tillid til institutionerne startede med institutionens fremstrakte hånd. Min mor troede pludselig på, at steder som disse spillede en stor rolle i børnelivet. Mor og far skulle bare inviteres ind og føle, at deres verdensbillede var legitimt, ikke statisk.

Metoderne til opdragelse er dynamiske. Forældrene skal selvfølgelig tro på, at forudsætningerne for at være en del af fællesskabet i Danmark også handler om, at de selv skal give slip på det vante og tage chancer.

Drop tvang

I dag tvivler jeg på, at samme tillid til daginstitutionen og feriekolonien ville være opstået, hvis jeg var blevet tvunget dertil som etårig. Det er det, politikerne tvinger børn med min baggrund til i dag.

For ja, mit boligområde var en anerkendt ’ghetto’, da min mor fik mig i armene for første gang. Men de præmisser, ’ghettopakken’ opstiller for minoritetsetniske børnefamilier, er i dag så ringe, at vi mister essensen af vores civilsamfunds styrke og den nysgerrighed, der kommer af det selvvalgte fællesskab.

Institutionerne har et ansvar, og det ansvar skal vi nødigt tage fra dem. På samme måde har forældrene også et ansvar, folkevalgte politikere ikke bør frarøve dem.

Opfylder forældrene ikke kriterierne for at sikre deres børn den bedste fremtid, må staten selvfølgelig gribe ind. Men før civilsamfundet stopper med at være berøringsangste og begynder at række hånden ud, bør vi ikke tvinge nogen til noget.

Mulighederne for at sætte retningslinjer for eget barn bør gælde uagtet etnisk ophav og boligområde. Lige såvel som at Grete kan have et alkoholmisbrug, der gør, at hun fravælger nogle af fællesskabets goder, kan Ghada have en anden forståelse for det gode børneliv, der ligeledes distancerer hende fra fællesskabet.

Vi ville ikke tvinge Grete til at sende sin datter i daginstitution. Derfor bør vi heller ikke gøre det med Ghada.

Året efter kom jeg med på feriekoloni, og mine forældre var begge trygge. Jeg er mere end sikker på, at majoriteten af minoritetens oplevelser vil være magen til min, hvis der fandtes flere insisterende kvinder som mine pædagoger Helle og Anne.

Integrationen starter med en fremstrakt hånd.

Nadeen Aiche er gymnasieelev

Nuancerne og forbeholdene fremgår mere eller mindre klart af undersøgelsen fra Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet, men er udeladt af Berlingskes omtale af undersøgelsen.
Læs også
Moderne Ideer, podcasten om samfundets største udfordringer, er tilbage med en ny sæson. Første gæst er mønsterbryder og ph.d Agi Csonka, der hele sit liv har levet med følelsen af, at venner og kollegaer fra veluddannede familie lige så godt kunne komme fra en anden planet
Hør mere i podcasten
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Birgitte Johansen
  • Erik Karlsen
  • Troels Ken Pedersen
  • Hanne Pedersen
  • David Zennaro
  • Vivi Rindom
  • Gunilla Funder Brockdorff
  • Runa Lystlund
  • Flemming Berger
  • Torben K L Jensen
  • Thomas Tanghus
  • Torsten Jacobsen
  • Steffen Gliese
  • Ida Julin
  • Viggo Okholm
  • Torben Ethelfeld
  • Birthe Skyt
  • Eva Schwanenflügel
  • lise zeuthen
  • Hans Larsen
  • Christian Mondrup
  • Werner Gass
  • Katrine Damm
  • Jørn Vilvig
  • Poul Erik Riis
  • Britta Hansen
Birgitte Johansen, Erik Karlsen, Troels Ken Pedersen, Hanne Pedersen, David Zennaro, Vivi Rindom, Gunilla Funder Brockdorff, Runa Lystlund, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Thomas Tanghus, Torsten Jacobsen, Steffen Gliese, Ida Julin, Viggo Okholm, Torben Ethelfeld, Birthe Skyt, Eva Schwanenflügel, lise zeuthen, Hans Larsen, Christian Mondrup, Werner Gass, Katrine Damm, Jørn Vilvig, Poul Erik Riis og Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Claus Bødtcher-Hansen

03/apr/2019

Ja, vejen til en vellykket integration er,
gensidig respekt og inklusion i det daglige :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Ulla Søgaard, Birgitte Johansen, søren ploug, Susanne Kaspersen, jørgen djørup, Karsten Lundsby, Maya Lumina, Anina Weber, Rikke Nielsen, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Viggo Okholm, Jesper Sano Højdal, Birthe Skyt, Anne Jensby, Christian Mondrup og Werner Gass anbefalede denne kommentar

Integration betyder at de bofaste tager den nytilkomne ind til sig.
Det har i rigtigt mange år ikke været dansk politik.
Her skulle de nye integrere sig selv, og hvis det som forventes kan ikke lykkes, så skal de ud igen.

Skibentens oplevelsver er derfor et glimmrende eksempel på hvor lidt der egentligt skal til for at integration kan lykkes.

Birgitte Johansen, søren ploug, Susanne Kaspersen, David Zennaro, jørgen djørup, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Anina Weber, Rikke Nielsen, Hanne Ribens, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Viggo Okholm, Jesper Sano Højdal, Henrik Hesselholdt, Birthe Skyt, Eva Schwanenflügel, Anne Jensby, Hans Larsen og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Werner Gass

Mener at de nytilkomne intet ansvar har ?.
I så fald må det udelukkende tilskrives "gammeldanskerne" at langt langt de fleste indvandrere klarer sig ganske udmærket her i landet.

Steffen Gliese

Nej, Carsten Hansen, det er stille og roligt alles ansvar - men det begynder med, at man som udgangspunkt har frihed til at bestemme over sig selv og sine børn hertillands, altså indtil nogle politikere fandt på at fjerne den frihed for nogen.

Ulla Søgaard, Jan Weber Fritsbøger, søren ploug, Susanne Kaspersen, David Zennaro, Karsten Lundsby, Flemming Berger og Anina Weber anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Integrationen starter med en fremstrakt hånd. Skrives der. Jo men i højere grad fremstrakte hænder !

Carsten Hansen

Jeg undres fremdeles over argumenterne her på siderne.

I den ene tråd klandres danskerne for tilnærmelsesvis at være racister, xenofober og fascister.
At det stort set er umuligt at være indvandrer i Danmark. At indvandrere ingen chancer har. At danskerne sætter armene over kors i stedet for at strække hænderne frem.

I en anden tråd priser man indvandrepiger for at uddanne sig på lige fod og endda bedre end danskerne. At krininalitetsraten blandt indvandrerdrenge er stærkt faldende og når der er ballade i Gjellerupparken, Vollsmose eller Mjølnerparken, så er det ganske små grupperinger der står bag. At langt de fleste indvandrere er gode og givende medborgere der vil det danske samfund..

Og begge slags indlæg anbefales af de samme mennesker.

Sandheden er nok nærmere at danskere ikke er stort anderledes end alle andre folkeslag og at langt de fleste tager vel imod indvandrere.
Undertegnere har mødt et utal af lærere og pædagoger der taget åbent imod de nytilkomne; Dette gennem 17 års arbejde indfor området. Omvendt har jeg aldrig personligt mødt en lærer der åbent har taget afstand .

Carsten Hansen

Danskere tager ikke afstand til indvandrere/muslimer generelt.

Men danskere gider ikke islamister og andre religiøse fanatikere.
Allerede i 1849 blev religion reduceret til en privatsag og åndelige lederes magt blev reduceret til en magt over de troende der lod sig manipulere med. Og sådan ser flest danskere det gerne fortsætte.

Ret beset er det ganske simpelt; Danskerne flest gider ikke de indvandrere der ikke gider Danmark.
Og sådan har befolkningerne det nok i de fleste indvandringslande.

Erik Fuglsang, Else Marie Arevad, Mads Jakobsen, Jørn Andersen og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar

I et land hvor vi har undervisningstvang for at gøre individet i stand til at forstå hvad der sker omkring dem og i verden, er det bekymrende, at man samtidig lefter for en religion, hvor der er en lige linie mellem kvinders manglende tildækning og øget jordskælvsfrekvens, og hvor det står klart at hvis manden får orgasme først så får man en dreng, men hvis kvinden får orgasme først, bliver det en pige.
Det er tudetosset at supportere ("respektere") noget så tåbeligt.
Det bør vi vel tage med i ed når vi taler om integration.

Claus E. Petersen

@John Poulsen
"..lige linie mellem kvinders manglende tildækning og øget jordskælvsfrekvens.."

Så fik du da i dén grad også klemt den sidste klat ud.
Selv DR har tabt evnen til at skabe satire, og det bliver kun værre.

Claus E. Petersen

@Carsten Hansen

"Sandheden er nok nærmere at danskere ikke er stort anderledes end alle andre folkeslag .."

Du har ikke arbejdet ret meget uden for landets grænser gætter jeg på... men det er blot et gæt.
Min erfaring er at danskere er ualmindeligt utimelige, uforskammede og primitive, men at du kan forvente at en indgået aftale overholdes, at din kæreste/kone ikke bliver råbt ad og spyttet efter på gaden og at du ikke bliver overfaldet hvis du glemmer at "betale" den lokale myndighed for at holde øje med din lejlighed.

Mads Jakobsen

"Min erfaring er at danskere er ualmindeligt utimelige, uforskammede og primitive..."

For det første, hvis du skrev det om en hvilken som helst anden befolkningsgruppe ville du blive kaldt racist.

For det andet, hvis andre folkeslag virkelig er mere imødekommende, mindre primitive og knap så uforskammede, hvorfor så ikke flytte hen til dem? Der er masser af lande at vælge imellem, og der går flyvere flere gange i timen... Men det gør du jo ikke, vel? For inderst inde ved du jo godt at det ikke passer.

Steffen Gliese

Desværre, Mads Jakobsen, er det fuldkommen rigtigt, og det er selvfølgelig til dels konsekvensen af mange forskellige samtidige udviklinger; men den vigtigste årsag er utvivlsomt, at udbredelsen af velstand ikke er modsvaret af en ellers i begyndelsen heldigt gennemført kulturel opretning med udbredelse til de mange, hvad der før kun var for de få.
Vi lærer i disse år, at det er yderst farligt for et demokrati at slække på de kulturelle fordringer af en velstillet og i og for sig frisat befolkning - for magt uden indsigt fører åbenbart til den værste nedrighed og i sidste ende muligvis autoritære styreformer.

Carsten Hansen

Det kunne være interessant om der kunne føres dokumentation for at danskerne er værre end så mange andre nationaliteter.

Franskmændene deporterer Roma`er, indfører Burka/burkini-forbud og bandlyser religiøse symboler på skoler.Forbud mod bøn i det offentlige rum stammer helt tilbage fra 2011 og landet har Ghettoer der får de danske til at ligne feriekolonier.

Derimod har selv-piskeriet fine vilkår i Danmark. Det er der mange danskere der behersker til perfektion.