Kommentar

Moral skal ud af politik

Man kan ikke løse problemer ved at hævde menneskesyn og abstrakt moral. Det kan man kun ved forholde sig konkret til verden og vores vilkår – fjendtlige og rå, som de er, skriver Jonas Zuschke i dette debatindlæg
30. april 2019

De, som ønsker indvandring, har skabt en enorm underskudsforretning for Danmark. De, som ønsker indvandring, har normaliseret strukturer, hvor de mest ressourcestærke får hjælp.

Samtidig kunne man – hvis man nu skulle have den slags lyster – hjælpe 100 gange så mange ved at hjælpe dem langt væk fra Europa.

Det mest iøjnefaldende er kriminalitetsstatistikkerne. De er ikke til at tage fejl af.

Kriminalitetsindekset for ikkevestlige indvandrere er ifølge de senest opgjorte tal fra Danmarks Statistik på svimlende 160 – og stigende – og for efterkommere er det mere end dobbelt så højt.

Der er ikke sket – og intet tyder på, at det vil ske – en storstilet sammensmeltning af os og dem. Tværtimod, tendensen peger på revitalisering af deres religiøse og kulturelle ophav i en sådan grad, at de nytilkomne end ikke deltager i danskundervisningen.

Hele 37 procent er fraværet fra den obligatoriske danskundervisning for flygtninge og familiesammenførte ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet. Sådan går det i hele Europa, og intet tyder på bedring, konkluderer professor Ruud Koopmans efter 20 års forskning i integration.

Så hvorfor fortsætter man som hidtil? Svaret er simpelt: fordi det ikke drejer sig om politik, men om en påstået moral – om et såkaldt menneskesyn.

Det er resultatet af, at politikken har fået lov til at løsrive sig fra det nære og virkelige. Det er farligt, ikke fordi det er moralsk angribeligt, men fordi det ikke virker.

Bedre mennesker

Anklager mod den politiske højrefløj om at dele mennesker op i ’os og dem’ er hverdag i den etablerede offentlighed. Men det er en fejlslutning, at det skulle være et middel, som højrefløjen har patent på.

Naturligvis er det sandt, at højrefløjen opdeler mennesker i ’os og dem’ – det er en central og fundamental del af politik at tale om og lovgive efter, hvem vi er, og hvem vi ikke er.

Det gælder særligt i indvandringsspørgsmålet, som igen vil blive afgørende i det nært forestående valg.

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi på højrefløjen ønsker at føre en politik, som skelner mellem os, europæerne, som vi skal lovgive for, og dem, som vi skal lovgive imod.

Netop fordi det ikke er en hemmelighed, at vi anerkender denne skelnen som en grundpræmis for politik, er det så påfaldende, at der fra den anden side af midten lyder anklager om, at vi deler mennesker op i grupper, hver gang der fra højrefløjen kommer friske forslag om nye tiltag.

Det er påfaldende, fordi den gode venstrefløj selv opdeler mennesker i ’os og dem’, dog uden at ville vedkende sig det – selvfølgelig, hvordan skulle de ellers fortsat kunne bruge det som moralsk anklage?

Den største og afgørende forskel på, hvordan opdelingen i ’os og dem’ finder sted på fløjene, viser sig, når menneskesynskortet bliver trukket: Der er dem, som har et moralsk forsvarligt menneskesyn, og så er der os, som ikke har det.

En klar og tydelig opdeling, ikke sandt?

Fort Europa

Det er her, det for alvor bliver farligt, for det er ikke bare abstrakt – det er en helt særlig form for politik. En politik, som ophører med at sigte mod konkrete tiltag og i stedet overgår til en løsrevet og isoleret sfære. Fjernt fra det konkrete – virkelighedsfjernt, kan man kalde det.

I denne isolerede sfære forstås politik ikke som et værktøj til at forme hverdagen i forlængelse af, hvordan vi lever den, men som et middel til at hævde en særlig moral – et særligt menneskesyn.

Ud fra dette menneskesyn er det ikke kendsgerningerne og erfaringerne, men derimod den renhjertede ønsketænkning, der danner grundlag for den politiske orientering i verden.

Blandt de blodige erfaringer vi har gjort os er, at integration er en løgn. Når nu de moralske anklager allerede står i fuldt flor, så lad os tale frit. Løsningen findes ikke i milliondyre integrationsprojekter, tonen i debatten eller gensidig tilpasning. Løsningen er, ganske simpelt, en afmoralisering af politik, og en udvidelse af det politiske handlerum, så vi kan gøre det nødvendige.

Så hvad er alternativet? Og hvad er det nødvendige?

Alternativet er at vedstå sig den kendsgerning, at al ægte politisk handling er og nødvendigvis må være grundet i det politiske fællesskabs egeninteresse. Og vores interesse er ganske enkel: Vi ønsker, at vores slægt skal leve og trives her på den jordlod, som vi kalder vores.

Og det nødvendige?

Det nødvendige er at befæste skellet mellem os og dem, at lade lovene tale tydeligt, så det ikke er muligt at have en fremtid i Europa som lovovertrædende gæst. At fratage statsborgerskabet fra dem, som ved handling har punkteret de renhjertedes ønsketænkning, og vigtigst af alt at rejse Fort Europa, så problemerne ikke bliver endnu større.

Jonas Zuschke, studerer administrationsøkonomi og er medlem af Dansk Samlings hovedbestyrelse

Advokaten Rasmus Paludan, der længe har turneret rundt på landets skoler som en både feteret og forkætret youtubestjerne blandt unge, har flere ligheder med stifteren af Fremskridtspartiet Mogens Glistrup: Samme fysiske fremtoning, provokationer for provokationernes skyld og ikke mindst en særegen, juridisk spidsfindighed, skriver Lars Trier Mogensen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

En kryptonazist findes værdig til at udbrede sine holdninger i Dagbladet Information?

Man ved jo snart ikke, om man skal le eller græde?

Bevares, jeg forstår tankegangen bag offentliggørelsen af denne skidtspand af forvirrede og fortabte tanker:

"Lad de hadefulde udstille sig selv i dagslys, så det klart åbenbares hvilket mørke de lever i!"

Jeg forstår tankegangen, men jeg finder den håbløst forfejlet: Der vindes intet ved at give en Jonas Zuschke spalteplads i et anstændigt medie. Blot opnår man at give hans nulbons-overvejelser et skær af anstændighed - en anstændighed han ironisk nok frabeder sig - så altomfattende er hans moralske kollaps - og som han bestemt ikke fortjener.

Hvis man som seriøst og anstændigt medie virkelig ønsker at gå i klinch med Dansk Samling og kryptonazister som Jonas Zuschke, så kunne man jo starte med at give dem lidt redaktionelt modspil? Istedet for dette apatiske benspjæt.

Hvad fanden laver i, derinde på redaktionen? Svar udbedes!

Hans Larsen, Flemming Berger, Steen Obel, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Dorte Sørensen, Poul Erik Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Jørn Vilvig, David Engelby, Anina Weber og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Jeg skulle lige til at fare til tasterne, men nu vil jeg bare sige ...tak, Torsten.

Flemming Berger, Henrik Mottlau, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen, Ete Forchhammer og Anina Weber anbefalede denne kommentar

Dansk Samling har i årevis forsøgt at blive opstillingsberettigede til Folketinget - uden held.
Når man læser ovenstående forstår man hvorfor.

Steen Obel, Eva Schwanenflügel og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

...Og inden nu alskens 'meme-krigere' finder behov for at påkalde 'Goodwins law', så vil jeg bede dem om at læse følgende lille passus fra Zuschkes hånd, og nøje overveje dens implikationer:

Blandt de blodige erfaringer vi har gjort os er, at integration er en løgn. Når nu de moralske anklager allerede står i fuldt flor, så lad os tale frit. Løsningen findes ikke i milliondyre integrationsprojekter, tonen i debatten eller gensidig tilpasning. Løsningen er, ganske simpelt, en afmoralisering af politik, og en udvidelse af det politiske handlerum, så vi kan gøre det nødvendige.

QED

Steen Obel, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Poul Erik Pedersen, Grethe Preisler, Lise Lotte Rahbek, lars søgaard-jensen, Troels Ken Pedersen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

...Og som et (foreløbigt sidste) indspark.

Hvis man mangler fantasi til at forestille sig, hvordan "en afmoralisering af politik, og en udvidelse af det politiske handlerum, så vi kan gøre det nødvendige" ender med at tage sig ud i konkret realitet, så kan man med fordel se HBO-produktionen 'Conspiracy' fra 2001:

En dramatisering af 'Wannsee-konferencen' i 1942 - igangsættelsen af 'Die Endlösung'.
https://www.imdb.com/title/tt0266425/

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Werner Gass, David Engelby og Anina Weber anbefalede denne kommentar
David Engelby

Ja, det er sandt. Der er ingen moral på den yderste højrefløj.

Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen og Werner Gass anbefalede denne kommentar

Overskriften lyder "Moral skal ud af politik", men det er bare et problem, at afsender ikke selv holder sig for god til moralsk dom. Det ses i sætningen "Blandt de blodige erfaringer vi har gjort os er, at integration er en løgn".

Nå men idioter skal jo også have ytringsfrihed...

Grethe Preisler

Sildig opvågnen på FB og Twitter hos De sidste dages Hellige

Bjarkemålets efterklang i Fort Europa
"1. Op lille Hans, op lille Hans
hør nu synger lærken.
Nej lille mor, nej lille mor
det er dørens knærken.

2. Op lille Hans, op lille Hans
op og gå i skole.
Nej lille mor, nej lille mor,
åh jeg er så dårlig.

3. Op lille Hans, op lille Hans
op og slå på tromme.
Ja lille mor, ja lille mor
Ja, nu skal jeg komme!"

P.S. Svesken på disken' lyder altid lidt pænere end 'Lorten på bordet'

Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

P.P.S. Vi giver dem historien tilbage - fra 'Fluernes herre' Til 'Børnenes Ø'
(Frem og tilbage er lige langt, men så går tiden da med det)

Niels Duus Nielsen

Det er måske ikke så dårlig en ide - jeg har længe ment, at den ekstreme højrefløj af politiske grunde burde elimineres, men min moral har hidtil afholdt mig fra at save løbet af et jagtgevær og bruge det til at eliminere højreekstremisterne med. Men hvis moral fjernes fra politik, vil jeg jo få frit slag til at likvidere mine politiske modstandere. Det må jeg lige tænke lidt over!

Morten Isaksen, Troels Ken Pedersen, Hans Larsen, Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm, Mikkel Dahl og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Jeg kan tilslutte mig Niels Duus' udmærkede argument. Dog med den tilføjelse, at det ekstreme og derfor elimineringsmodne højre, i mine øjne, er alt til højre for SF.
Og den første spand hagl er til Inger Støjberg - og så skal vi have kage! ;)

Jørn-Erik Rasmussen

Manden skriver i et indlæg fyldt med hidsige moralske udbrud, at "moral skal ud af politik"!
Altså selvmodsigende vrøvl.

Når jeg ser RP i DR's udsendelse om ham , får jeg en gevaldig lyst til at stikke ham sådan en på kassen, at han ville have hovedpine i 14 dage. Men jeg ville ikke gære det, fordi jeg generelt finder vold umoralsk.
Vi har alle set, hvad der kom ud af Corydons "nødvendige politik" mantra - politik blottet for moral og empati - og jeg finder det egentligt logisk, at skribenten studerer adminstrationssøkonomi. Det er uden tvivl et område, hvor man kan få stor succes med at blæse på moral.

Kære Jonas Zuschke,

Du siger moral skal ud af politik hvor jeg siger tværtimod- der skal være mere moralsk ansvarlighed og anstændighed i politik. Ellers bliver det jo som det er blevet : en gadekamp om hvem der kan provokere mest.

Det som er rigtig galt med dig og ydre højrefløjen er I bruger politik til at ramme en bestemt gruppe mennesker med en bestemt religion og I udnytter den demokratiske platform til at nedgøre og diskriminere dem der er borgere i samfundet.

Det er helt ude i hampen med jeres menneskesyn – det at mennesker er deres religion og kultur og hvis nogen fra den religion og kultur laver noget dårligt, er de dårlige mennesker fordi de tilhører dem. Men du vil da ikke opfattet som et dårligt menneske fordi en anden etnisk dansker laver noget dårligt?

Det er også ikke holdbart at din holdning er så hadsk og fjendtlig overfor andre borger i samfundet og det inciterer uro og ufred i samfundet og det er jo ikke godt for nogen.

De problemer der er forbundet med integrationen er der til at løse men I er med til forværre dem, faktisk I er forhindringen –I går faktisk slet ikke ind for integrationen og vil helst sende dem ud af landet selv om de er fuldgyldige borgere i samfundet.

Historisk erfaringer viser jo hvis man drev jeres synspunkter for langt ude, var der mere tab end gavn for samfundet. Er det så ikke bedre at vi alle arbejder for at løse integrationsproblemerne sammen lige fod med alle andre problemer i samfundet til gavn for os alle sammen i samfundet.

Jeg håber at din politisk engagement er med til at gøre en forskel i at fremme velfærd for os alle sammen.

Troels Ken Pedersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar