Læserbrev

De nationale tests viser kun, hvor skidt børn reagerer under pres

Hvis vi har behov for at teste børnene, så bør vi gøre det med en test, som kan gøre os klogere på det, vi vil vide. Ikke kaste dem ud i følelsesmæssigt kaos over et resultat, der er lige til brændeovnen, skriver lærer Stina Miller i dette debatindlæg
Debat
29. april 2019

En mødte ikke op, fire brød hulkende sammen, da det sluttede, og en anden udvandrede midt i det hele. Nogle led stiltiende og andre kom sikkert uskadt gennem det, men for hvis skyld og hvad i alverden skal vi bruge nationale test til, andet end at vise fjerdeklasseselevers følelsesudladninger under pres.

Jeg føler mig som vært i et dårligt realityprogram bestilt af undervisningsministeren uden hensyntagen til deltagerne. Bestilt ene og alene, fordi det trækker seere eller vælgere, hvilket i det politiske spil stort set er det samme.

Sådan gøres vores børn til ubetydelige brikker i regeringens politiske ludo, hvor medmenneskeligheden i den grad gang på gang bliver slået hjem.

Men det er jo heller ikke ministeren, som må finde ham, der udvandrede, krøllet sammen et sikkert sted med hætten trukket helt ned over hagen.

Det er heller ikke ministeren, som skal trøste fire af klassens dygtigste piger, fordi de er sikre på, at de ikke har gjort det godt nok, eller samle den ordblinde elev op, som mest af alt har været blind for, at ikke blot han, men hele klassen, gik i panik over ordet katekismus, som enhver fjerdeklasseselev med respekt for sig selv åbenbart burde kende.

Det er ikke ministerens job. Det er mit, og jeg gør det gerne, når der er mening med det.

Det er bare meget svært at få øje på, hvad meningen er, siden resultaterne har vist sig at være meningsløse.

Og når jeg som lærer sammen med tusindvis af andre lærere, professorer og forskere siger det samme, så er det vel ministerens job at lytte og gøre noget ved det.

Jeg mangler argumenter for at udsætte alle børn for nationale test. Det passer ganske enkelt ikke ind i den danske folkeskole, med den metodefrihed, rummelighed og det børnesyn vi har.

Hvis vi har behov for at teste børnene, så bør vi gøre det med en test, som kan gøre os klogere på det, vi vil vide. Ikke spilde deres tid eller kaste dem ud i følelsesmæssigt kaos over et resultat, der er lige til brændeovnen. Stop de test, og lad os fyre op under viden, frem for at brænde selvværdet af.

Stina Egedius Miller er lærer

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anders Sørensen

"Det er bare meget svært at få øje på, hvad meningen er, siden resultaterne har vist sig at være meningsløse."

Så hvis resultaterne var meningsfulde, ville det være ok?

Det er vel svært at få meningsfulde resultater, hvis ikke man forsøger noget, der risikerer at fejle.

Efter min opfattelse har man altså behov for at vide, hvilket niveau børnene i skolerne er på.

Men spørgsmålet er selvfølgelig, hvilket klassetrin det skal foregå på.

Og spørgsmålet er også, om det ikke kan opnås på andre områder?