Klumme

Den østrigske mediedebat ligner den danske – forskellen er, at østrigerne tænker sig om

I Østrig er et særligt udvalg i gang med omhyggeligt at undersøge, hvad det vil betyde at afskaffe landets licens. For alpelandet handler det om at beskytte forfatningen og at undgå at blive opslugt af tysk medieindhold
Da Kristian Jensen (V) sammen med DF i marts 2018 afholdte en ’doorstep’, hvor de præsenterede at licensen skulle afskaffes og erstattes af en ekstra skat, stod det klart, at mediepolitikken var rykket ind i Finansministeriet.

Da Kristian Jensen (V) sammen med DF i marts 2018 afholdte en ’doorstep’, hvor de præsenterede at licensen skulle afskaffes og erstattes af en ekstra skat, stod det klart, at mediepolitikken var rykket ind i Finansministeriet.

Mads Claus Rasmussen

17. april 2019

Den østrigske regering ser Danmark som et foregangsland, når det drejer sig om mediepolitik.

De vil nemlig gerne afskaffe radio- og tv-licensen, og den ene koalitionspartner, Frihedspartiet, der ultrakort kan beskrives som den østrigske udgave af Dansk Folkeparti, ser også gerne en nedskæring af den østrigske public service-station, ORF.

I den offentlige debat refereres der ofte til Beispiel Dänemarks – det danske eksempel – og modstanderne af licensen indsamlede sidste år 320.264 underskrifter mod den østrigske licens, der er på størrelse med den danske. Det er fem procent af befolkningen.

Dette såkaldte Volksbegehr – altså et folkekrav – bliver taget alvorligt i alpelandet.

Derfor blev jeg og fem andre vidner inviteret til en offentlig høring af det østrigske parlaments ’Forfatningsbeskyttelsesudvalg’. Da jeg modtog invitationen til at fortælle om den danske situation, kunne jeg genkende dele af den østrigske mediedebat fra den danske.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Estrup
  • Torben Ethelfeld
  • Henrik Rasmussen
  • Werner Gass
  • Torben K L Jensen
  • Steffen Gliese
  • Gert Romme
  • Christian Mondrup
  • Henrik Brøndum
  • ingemaje lange
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Kurt Nielsen
Christian Estrup, Torben Ethelfeld, Henrik Rasmussen, Werner Gass, Torben K L Jensen, Steffen Gliese, Gert Romme, Christian Mondrup, Henrik Brøndum, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Altså - Regeringen i Østrig har faktisk vedtaget en lov i sidste uge, hvor alle "større" brugere af internet og sociale medier skal registreres, så myndighederne ved, hvem de er.

Nu ved hverken jeg eller de østrigske beslutningstagere, hvordan man definere en "større" bruger. Men i mine øjne er det da udtryk for, at den højre-radikale og nationalistiske regering overhovedet ikke har mistillid til borgerne. Og jeg ved da ikke, om det er noget for Danmark at stræbe efter.