Klumme

En rigtig mand ved, hvordan man håndterer æg

At være dårlig til at slå æg ud kan lyde som et overskueligt problem. Desværre er der en symbolik i det, som næsten ikke er til at holde ud, skriver journalist Kristian Villesen i dette debatindlæg
At være dårlig til at slå æg ud kan ikke sammenlignes med at være dårlig til at hakke løg eller skrælle kartofler. Dertil er æg for vigtige, mener Kristian Villesen.

At være dårlig til at slå æg ud kan ikke sammenlignes med at være dårlig til at hakke løg eller skrælle kartofler. Dertil er æg for vigtige, mener Kristian Villesen.

Jacob Ehrbahn

15. april 2019

Jeg er dårlig til at slå æg ud, og hver gang det mislykkes for mig, bliver jeg voldsomt irriteret.

Jeg bander og svovler, i en grad som ikke kan retfærdiggøres af besværet ved at hive de skaller, der er røget med ned i skålen, op igen – selv om det da godt nok kan være irriterende, når de ligesom hænger fast i hviden, bedst som man tror, man har fanget dem.

Jeg er også ekspert i at få blommen til at gå i stykker i forbindelse med tilberedning af spejlæg.

Når det sker, kan jeg godt finde på bare at røre aggressivt rundt på panden. Har fået meget røræg på den konto. Det konkrete handicap må siges at være meget lille. En enkelt gang fik jeg lavet en leverpostej, som var decideret uspiselig, fordi der var så mange æggeskaller i, men ellers er det jo ikke ligefrem noget, der ødelægger min hverdag.

Til gengæld er der en symbolik i æg, som næsten ikke er til at holde ud. Og nu er påsken jo æggenes højtid, så måske er det et godt tidspunkt at grave lidt i, hvorfor det går mig så meget på.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben K L Jensen
Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der går nemt housewifesnak i den slags. Mon det er fordi du slår æggene mod en skarp kant? Prøv en rund kant. F.eks kanten af køkkenvasken... ;o)

Poul Erik Jacobsen

"Hey Kristian...Kristian!

ZZZzzz...Hrmåph..Hvad?!?

Du sover da vel ikke i arbejdstiden igen? Hvad fanden ligger du og roder med om natten? Vågn op du!! - ellers ender du sgu på Ekstra Bladets kendisredaktion - og det førend du aner!

Nej nej, jeg er spritvågen, du! Slap dog af! Jeg er lige ved at lægge sidste hånd på næste uges 'Ugerevy' - så vi kan holde tidligt påskeferie, du ved! Jeg finder sgu bare på et eller andet..

Hmm..Proaktivt og effektivt - husk at bringe det op til næste MUS-samtale! Men, Kristian for fanden..jeg er lidt i en knibe: Vi har brug for noget påskestof!

Påskestof..? Sådan...gult i det, eller? Vi har da ellers lige fået nye gardiner i Krea-rummet? Lyseblå, godt nok...

Nej, for helvede! Journalistisk stof! Påskestof! PåskeJournalistiskStof! Ordren kommer oppefra..Rune, du ved...han insisterer på en appel til den brede læserskare - almindeligheder..Graviditeter, børn med ondt i tænderne, helligdage, You name it...Bare det er oppe i tiden..og kan vinkles til noget sindssygt nærværende og samfundsrelevant!

Hvorfor fanden anmelder han så hele tiden de der højpandede bøger, som ingen hverken fatter eller læser? Og hvad med hans ledere? Ren Brinkmannsk poesi, på det sidste...

Sssh...Man kan høre dig....Chefen har sit renommé at pleje, det forstår du vel? Ellers inviterer de ham sgu ikke tilbage i Presselogen...Eller ind i Deadline igen..og hvor skal han så ellers få gjort sine meninger synlige?

I dagens leder?

[...]

MHaHaHaHaHa!

Hhehehehehe..

Kristian..My man Kris!...Du kan da godt lige rode noget sammen, ikke? Påske og samfundsrelevans og pis og papir..Til mandagsudgaven?

Jamen jeg ved sgu ikke en skid om påske! Ærligt talt! Hvad helvede kan man skrive af samfundsrelevans om påsken, når man selv hverken går med kaninører eller kalot..

Du spiser sguda æg, gør du ikke? Kom nu bare i gang! 4000 tegn - på mit skrivebord om..tre timer?

Så smutter jeg til gengæld klokken 14:30?

Deal! God påske, mester!

God påske, for helvede!

Hmmm..lad mig nu se...Hvad var det vi lærte på DJH...Brainstorming...Æg....Æg....Livmoder...Knust Skal...Hård skal...Maskulinitet....KNUST MASKULINITET!!!

EUREKA!

Ida Larsson, Nis Jørgensen, Lars Rasmussen, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Thomas Tanghus, Hans Larsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Ak, hvad min gamle fader dog ikke ender med at måtte lægge navn til..:P

Lars Rasmussen, Niels Duus Nielsen, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Hot cold egg.

DET er en seriøs udfordring.

Jænvfør 'Bearnaise er dyrenes konge'

Ellers kan man også bare gå med 'Skidne æg'

Frede Jørgensen

Hvordan vil du have dine æg her til morgen, skat?
"helst ubefrugtede", lyder det fra min kone!

Thomas Tanghus, Leo Nygaard og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

"Jeg er kommet så langt nu, at jeg godt kan finde på at underholde med mine manglende æggeevner, og en enkelt gang har jeg sågar fremvist dem – nu har jeg også skrevet en klumme om det. Det ser jeg som et godt tegn. Jeg er klar til næste skridt."

Flå hinden af torskerogn.

Henning Kjær

Kristian Villesen.
Du skriver du ikke kan slå æg ud, men hvad der er værre, så har du tilsyneladende også mistet overblikket over livet, siden du gør det til et stort/væsentligt problem for dig. For mange af os andre er det totalt ligegyldigt.
I den tid du brugte på at skrive din klumme, kunne du med 10 æg have lært at slå æg ud. Man må øve sig. Cykle, drikke øl af flaske, åbne øl uden oplukker, svømme, tegne, ....
Der er utvivlsomt så mange andre ting du og vi andre mennesker heller ikke kan, men som er ligegyldigt for alle de andre.

Jesper Eskelund

Jeg kan åbne en øl med en avis...!

M.h.t. ægget: Man skal slå hårdt og bestemt mod skallen af ægget, således at skallen brister i et fint snit uden at give små-skaller – dette hårde og bestemte slag må samtidig ikke bevirke at bruddet når for langt ind i ægget. Det er heri dilemmaet består: Et hårdt – men begrænset slag.

Her er tricket så at holde ægget i hånden, således at lillefinger og tommeltot begrænser, hvor langt bruddet når ind i ægget.

Klaus Lundahl Engelholt

Hvis man gør fingrene våde, er det ingen sag at fiske evt. små stykker æggeskal op af skålen med de(t) udslåede æg.