Læserbrev

Selvfølgelig fortjener Greta Thunberg Nobels fredspris

Kun Thunberg og ungdommen kan løse den klimakrise, min generation har forsømt. Derfor er det ikke sentimentalt, men ansvarligt at give hende Nobels fredspris, skriver Klaus Bakdal i dette debatindlæg
Kun Thunberg og ungdommen kan løse den klimakrise, min generation har forsømt. Derfor er det ikke sentimentalt, men ansvarligt at give hende Nobels fredspris, skriver Klaus Bakdal i dette debatindlæg

Christian Minelli

23. april 2019

Klummeskribent Katrine Wiedemann skriver i Information den 4. april, at Greta Thunberg er for ung til at modtage Nobels fredspris. Prisen skal gives for det lange systematiske arbejde, mener hun. Får Thunberg den alligevel, er det et udtryk for sentimentalitet. Nej, Wiedemann, det er præcis omvendt.

Flere generationer har nu vist sig ikke at kunne forvalte det lange systematiske træk. Mine forældres generation fik sat fuld damp på materialismen og forbrugerismen, og min egen generation fik intet gjort, mens tid var. Vi drøfter mål for acceptable temperaturstigninger, alt imens den bare stiger og stiger.

Greta Thunberg er repræsentant for næste generation. Hun og ungdommen skærer igennem al bullshit: »I siger, I elsker jeres børn over alt på jorden, ikke desto mindre stjæler I deres fremtid lige foran deres egne øjne«.

Min generation af forældre og bedsteforældre lukker enten øjnene eller finder på undskyldninger. Men det er nu, der skal handles.

Der er ikke tid og plads til forestillingen om det lange systematiske arbejde. Det er ikke sentimentalt at give prisen til Thunberg. Det er misforstået sentimentalitet ikke at gøre det. Det er voksenføleri ikke at tage hende alvorligt. Endnu værre er det at påstå, at hun taler fra eller til en sentimentalitet.

Hvorfor kan vi ikke være den første generation, der i erkendt afmagt giver stafetten videre? Sige sandheden højt til vores børn:

»Undskyld børn, vi vidste det godt, men vi kunne ikke finde ud af det. Her er bestemmerpinden, nu styrer I. Vi står lige bagved, spørg endelig.«

Præcis derfor skal Thunberg have prisen. Ikke alene som en symbolsk gestus, men som en kontant fremvisning af, at os gamle har erkendt vores manglende formåen til at svare tidens udfordringer. Dertil kræver starten på et langt systematisk arbejde, kun de unge er i stand til at følge til dørs. Fordi de ikke er fyldt op med forpligtelser og vaner endnu. Fordi de ikke har øjet rettet mod lavtforrentede lån og huset i Nice. Fordi de ikke er pakket og læsset med undskyldninger om altings vældige kompleksitet.

Greta Thunberg skal så oplagt have Nobels fredspris. Endda af præcis de årsager, Wiedemann nævner, blot med omvendt fortegn.

Klaus Bakdal er chefkonsulent hos Go’Proces

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
  • Espen Bøgh
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Lillian Larsen
  • Gert Romme
  • Anders Graae
  • Torben K L Jensen
  • Ejvind Larsen
  • Peter Knap
  • Ellen Jeppesen
  • Ebbe Wagner Smitt
Hans Larsen, Espen Bøgh, Bjarne Bisgaard Jensen, Lillian Larsen, Gert Romme, Anders Graae, Torben K L Jensen, Ejvind Larsen, Peter Knap, Ellen Jeppesen og Ebbe Wagner Smitt anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

"Her er bestemmerpinden, nu styrer I". Fint nok; så må vi se, hvor repræsentativ Greta Thunberg er for sin generation.

Torben K L Jensen

Greta Thunberg - frontfigur i børnekorstoget 2.0 - velsignet af Paven skal selvfølgelig også have Nobel´s Fredspris som modvægt til alle de politiske blålys der har fået den hidtil.
Måske den mest relevante person nogensinde.

Jens Lysdal, Lillian Larsen, Holger Madsen, Gert Romme, Bjarne Frederiksen og Anders Graae anbefalede denne kommentar

Med mit kendskab til generationen - mine unger og deres deres skolekammerater, så er Greta mere repræsentativ end Rudi var.

Og hvis du ser, hvor mange skidtspande, forskellige lobbygrupper med forbindelser til den fossile industri, har hældt ud over hende.....så ved du. at de er meget, meget bange. Seneste eksempel er fra i dag:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6946815/Whos-REALLY-16-year-old...

Som det blev sagt i et tysk satireprogram: 79 pct er bange for den globale opvarmning, 21 pct er bange for en 16-årig svensk pige.

Jens Lysdal, Henrik Hesselholdt, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben K L Jensen, Flemming Berger, Hans Larsen, Gert Romme, Helle Bovenius og Niels Østergård anbefalede denne kommentar

Jeg får lyst til lige at gennemgå, hvor idiotisk denne konspirationsteori er.

Altså Malene Ernman og Svante Thunberg, Gretas forældre, skulle have planlagt det hele.

Derfor gik de for to år siden i gang med at skrive en bog ("Scener ur hjärtat") om, hvordan det er at have en asperger-ramt familie.

(https://www.expressen.se/halsoliv/manskligt/malena-ernman-om-svara-famil...)

Skrivet blev så refuseret af et svensk forslag - men godtaget af et andet. Derfor blev den ikke udgivet i foråret 2018; men i forsommeren 2018.

Og allerede i sommeren 2018 (den sommer, hvor skovbrandene hærgede Sverige) sendte de så lille Greta op til Lapland for at mødes med klimaforskere i Hjortron-landet.

Så får forældrene og forlaget også lige fixet det sådan, at Sveriges Konge og Statsminister får udskrevet Riksdagsvalg til 9. september. (DET er i sig selv en genistreg som ville få de fleste kommentatorer til at blive blå og gule i bærret af misundelse).

Så er der nemlig tid nok til at Greta kommer hjem fra Lapland, slænger sig foran Riksdagen og, indirekte, gør reklame for den bog, som skal gøre Svante T. og Malena Ernman til trilliardærer...når nu datteren er blevet rigtigt meget verdenskendt og bogen er oversat til alle klodens sprog.

Thunberg har garanteret også købt aktier i verdens sølvpapirsproduktion inden Greta startede med at skolestrejke.

I øvrigt elskede jeg far Thunbergs kommentar til, at hans datter var blevet valgt til årets kvinde i Sverige...."Så er det, man følger sig meget gammel".

Henrik Rasmussen, Henrik Hesselholdt og Niels Østergård anbefalede denne kommentar

Hvis Nobelkommiteen finder, at Greta Thunberg skal have Nobels fredspris, så skal hun det!
Længere er den ikke!

Henrik Hansen

Vi plejer da at give denne fornemme pris til personer før de har udrette noget.

Else Marie Arevad, Anders Graae og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Henrik:
Det er en misforståelse. Hvis du gider læse, hvad Nobelkomiteen selv siger, så bliver den også givet for at støtte tendenser.
1935: Carl von Ossietzky - sad i KZ og fik ikke stoppet den tyske oprustning.
1962 - Linus Pauling . fik den mange år før atom-tests blev stoppet
1964 - Martin Luther King, Jr. fik den midt i sin borgerretighedskamp
1980 - Adolfo Pérez Esquivel - midt under den argentinske junta
1983 - Lech Wałęsa - Polen var stadig i krigsret
1984 - Desmond Mpilo Tutu - Mandela var stadig på Robben Island
2003 - Shirin Ebadi - kvinderne i Iran, nå ja...
2010 - Liu Xiaobo - menneskerettigheder i Kina, nå ja..
2012 - EU ----venter stadig på svaret

Og nu vi er ved det. Du får heller ikke litteraturprisen for een bog; men for et forfatterskab.

Michael - Al Gore fik den i 2007...sammen med Intergovernmental Panel on Climate Change. Wangari Maathai fik den i 2004.

Så du troede vist ret meget forkert.

Martin Clante

Jeg troede, at man skulle have fremmet fredens sag for at modtage Nobels fredspris – eller har jeg misforstået noget, herunder navnet? Ingen tvivl om, at "Den lille henrivende Greta" – og vist også nok lidt hendes forældre – har formået at styrke klima- og miljøagendaen, hvilket jo er særdeles prisværdigt, men det har vel strengt taget ikke noget med Nobels fredspris at gøre?

olivier goulin

Dårlig idé. Det vil bare korrumpere hende.
Hendes styrke er hendes hjertes renhed.
Hun kan tids nok få den pris.

/O

Gustav Alexander

Greta Thunberg står jo blot for mere af de samme også endda i en sentimentaliseret version. Det er mere af den generelle tendens til - helt apolitisk - at tildele hele menneskeheden en kollektiv og enddog individuel skyld for klimaforandringerne. Det er dybest set en kristen moralisme, der afskriver industriens specifikke skyld. Klimaforandringerne har rod i måden hvorpå vi har indrettet produktionen og de økonomiske incitatementer der eksisterer i denne produktions systemiske logik.

Vi løser intet ved blot at analysere klimaforandring som individuel synd, der skal bæres af en ny generation af individer med bedre moralsk agens.

Grethe Preisler

Skal lille stridbare Greta Thunberg have Nobels fredspris?

For mig gerne. Så falder en del af de 9 mio svenske kroner, der følger med prisen, i det mindste på et tørt sted. Og så kan vi jo altid bagefter diskutere om den, som så ofte før, skal deles i to, og om Paven eller Dalai Lama i så fald skal have den anden halvdel for deres bidrag til verdensfredens fremme.

Jeg ved også, hvem Greta Thunberg´s forældre er, og Malena Ernman er en ualmindelig dygtig operasanger. Og om hun skal have en Nobel-pris for sin indsats, overlader jeg trygt til det Svenske Akademi og til Nobel Stiftelsen, der i sidste ende skal betale.

Til gengæld syntes jeg, at uanset hvad man kan finde på at skrive om Greta Thunberg og hendes familie, så har pigen gjort det ganske godt. For ingen har tidligere kunnet sætte så meget gang i en klima-bevægelse - World Wide, som denne svenske pige. Og det syntes jeg, vi alle skylder hende meget tak for.

Jens Lysdal, Henrik Rasmussen, Henrik Hesselholdt og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Grundlæggende har det svenske akademi selv udvandet Nobels Fredspris igennem mange år, - 20 til 40, ved at give den til politikere der ikke burde have haft den, og dermed politiseret prisen for salonfæhighed i det politiske rum, og dermed sænkes prisens anseelse.

Det er vist ikke nødvendigt at nævne navnene, - de taler helt for sig selv og de handlinger som disse stod for i deres samtid, og savnede fred i deres handling.

Katrine Wiedemann er på vildspor når hun hævder og mener, at Greta Thunberg ikke er egnet til Nobels Fredspris for sin uskyldighed, og hendes optræden i det store forum om vort klima og miljø.

Det lange seje træk vil Katrine Wiedemann gerne have med i regnestykket, som den begrænsning, der skal reducere Greta Thunberg mulighed for at gå Nobels Fredspris, - men det er det ringeste argument for netop at diskvalificere Greta Thunberg til Nobels Fredspris.

Handes ungdom og friskhed taler netop for hendes kandidatur, og den tale hun afleverede for nylig om vort klima og miljø i det helt store forum, og som overrumplede det store publikum, hvor også politikere indenfor området var til stede, og de alle blev de distanceret med flere længder, grundet deres tomme taler, og deres manglende handlinger igennem flere år.

Når ungdom er på tale i den anledning, så må vi ikke glemme Malala Yousafzai, der blev hele verdens darling, efter hun var blevet skudt, - og selvfølgelig behandlet på fine vestlige hospitaler, og fik reddet livet, - så vesten også bagefter kunne bruge hende politisk i vestenlige lederes propaganda for vesten og dens pegen fingre af den barbariske kultur der havde ramt Malala fordi hun talte om demokrati.

Før nedskydningen af Malala var hun stort set ukendt, men efter endt behandling blev hun stjernen og fik Nobels fredspris, Frihedsmedaljen m.fl., og politikernes i vestens darling, - åh ja, så skal vi også huske på hun kun var 15 år den gang, - alt for ung til at modtage Nobles Fredspris, efter nogens mening.

Med de mange tomme og indholdsløse klima og miljø møder som politikerne fra nær og fjern har afholdt igennem mange år, er det på tide der sættes en ny kurs, og det gør sandelige ikke noget at disse politikere bliver sat til vægs af en skolepige - ligesom Malala, for alle disse politikeres ligegyldige og indholdsløse taler, møder, fine opstillede billeder af dem til deres fotoalbums, alene for deres indholdsløshed, og de ikke har udsigt til nogen Fredspris fra Nobel fonden.

Det vil nok være langt mere pasende at give mangen politiker her i det felt, "svineprisen" for deres hang til luksusliv, og luksus møder verden over, uden andet udkomme end alle disse tomme ord strømme vi er så bekendte med i forvejen, for tidligere tomme møder.

@ Espen Bøgh,

Og grundlæggen syntes jeg, at du, i denne sag, tager fejl omkring det Svenske Akademi. Og det syntes jeg, fordi det ikke er akademiet, der giver fredsprisen.

Fredsprisen uddeles af den Norske Nobelkommitte, der består af 5 politikere, der er udvalgt af Stortinget.

Derfra er vi ganske enige, for der er virkelig gjort enorme fejltagelser, og her er Obama blot en af de mere ligegyldige.

Men den store fejl i dette, er, at når det norske storting skal vælge kandidater til Nobel-komiteen, så ligger stortinge under for pres fra visse partier. Og ofte indgår valget af kandidater i den politiske debat, hvor regeringen opnår modpartens stemmer for sit politiske forslag, hvis en person fra modparten får plads i Nobel-komiteen.

Tja, det er sådan at stort set alle kan få Nobels Fredspris. Se bare de mange psykopate, krigsforbryderer samt nulliteter der hidtil er blandt dem der har modtaget denne "fornemme" pris. Det eneste der egentlig undre, det er at Ted Bundy aldrig blev gevet denne "fornemme" pris. Han skabte nemlig uendelig fred for mere end 100 kvinder. Giv posthumt prisen til Ted Bundy.

Nike Forsander Lorentsen

Kun til de vildfarne om Nobels fredspris, her på tråden.
Nobels Fredspris sørger den norske Nobelkommite før.
Og den svenske Nobelkommite, er til fysik, kemi osv.
Den svenske litteraturprisen har jo det gået lidt kuk i men er på vej tilbage.

Greta Thunberg er klimaets Jeanne d'Arc, og Nobels fredspris er humanismens svar på en helgenkåring. Selvfølgelig skal hun have den. Halleluja!

Ulrik Bjørn Jeppesen

Selvfølgelig skal Greta Thunberg da have fredsprisen. Godt nok splitter hun befolkningerne med den ekstremistiske retorik og opfordring til regulær revolution, men pyt - ku’ Arafat få fredsprisen, hvorfor så ikke også Greta. Jeg gælder mig i øvrigt til at se, hvornår hun får foretræde i Den Nationale Folkekongres i Beijing med 3.000 feststemte partimedlemmer og Xi Jinping, der klapper i takt, ved sin side. Dét bliver godt.

Thomas Østergaard

Lad os nu ikke glemme at I dine forældres generation var konsensus blandt klimaforskere at vi var på vej ind i en ny istid, og at man rent faktisk indførte bilfrie søndage mv. for at spare på afbrændingen af fossile brændstoffer - da OPEC tvang dem til det.

Thomas østergaard:

" at man rent faktisk indførte bilfrie søndage mv. for at spare på afbrændingen af fossile brændstoffer - "

Heldigvis er der een ting med 70´erne: Dem som var det, kan, som regel, godt huske det. Og din version er ret....alternativ.

Thomas Østergaard

Nils Astrup: Benægter du at regeringen faktisk indførte bilfrie søndage i en periode på 3-4 måneder omkring julen 1973?

Bør vi rapportere https://da.wikipedia.org/wiki/Bilfri_s%C3%B8ndag som misinformation på Wikipedia?

Jeg var indrømmet kun få år gammel dengang, og har ingen erindringer om det.

Og på trods af alt den grønne bravado, er det nok noget af det mest lavpraktiske nogen herhjemme har gjort for at reducere afbrændingen af fossile brændstoffer. Men sådan i se-mig-redde-verden sammenhæng står naturligvis ikke mål med at male træer røde, slæbe isklumper fra Grønland ind på rådhuspladsen og indstille børn til Nobels fredspris.

Ulrik Bjørn Jeppesen

Findes der i øvrigt en pris for Århundredets Mediestrategi? I så fald er det Gretas forældre, der har fortjent den!