Kommentar

Simon Emil Ammitzbøll-Bille: Forsker misinformerer om regeringens parallelsamfundsrapport

Forsker Hans Skifter Andersens kritik af regeringens redegørelse om parallelsamfund er ren skyggeboksning. Han skyder på påstande, som slet ikke står i rapporten, skriver økonomi- og indenrigsministeren i dette debatindlæg
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), økonomi- og indenrigsminister.

Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), økonomi- og indenrigsminister.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

29. april 2019

Adjungeret professor ved Aalborg Universitet Hans Skifter Andersen kritiserede i en kronik den 16. april den parallelsamfundsredegørelse, som mit ministerium offentliggjorde i forbindelse med regeringens parallelsamfundstopmøde i marts.

Hans Skifter Andersen trækker en række såkaldte postulater fra redegørelsen frem for derefter at skyde dem ned med en række – for en forsker – uhørt hårde vendinger. Men det er sådan set ikke problemet. Problemet med kritikken fra Hans Skifter Andersen er, at den er faktuelt forkert.

Her blot tre eksempler på misinformation og skyggeboksning i kronikken.

Allerede i første sætning går det galt. Her fremgår det, at »Økonomi- og Indenrigsministeriet har igen udsendt en rapport, hvor man postulerer, at 76.000 indvandrere lever i ’parallelsamfund’, har en ’selvvalgt isolation og social marginalisering’ og danner ’modkultur til det danske samfund’.«

Hvis man blot havde gjort sig den ulejlighed at læse side to i redegørelsen – langt før antallet 76.000 er omtalt – så fremgår det, at indikatorerne i redegørelsen ikke med stor præcision kan sige, om den enkelte lever i parallelsamfund eller ej.

Det er også faktuelt forkert, at redegørelsen lægger til grund, at alle personer med indikation på at leve i parallelsamfund er kendetegnet ved selvvalgt isolation, modkultur eller social marginalisering.

Hans Skifter Andersen skriver videre, at »man kan undre sig over, at ministeriet i sin rapport anser alle indvandrere i et boligområde, uanset religion og baggrund, for at være en del af et parallelsamfund«.

Ja, jeg undrer mig også, for det gør ministeriet slet ikke. Analyserne forudsætter ingen steder, at ikkevestlige indvandrere automatisk tilhører et parallelsamfund. Heller ikke hvis de bor i et udsat boligområde.

Et tredje eksempel på misinformation er, når det i kronikken fremgår, at »det postuleres i rapporten, at indvandrere bliver mindre tilbøjelige til at søge arbejde, når de bor i multietniske byområder«.

Det står ingen steder i rapporten. I øvrigt er de data og indikatorer, der bruges i parallelsamfundsredegørelsen, også brugt af andre, herunder på boligområdet.

Ghettofri i 2030

Jeg skal ikke kaste mig ud i en nærmere granskning af Hans Skifter Andersens motiver til at misinformere. Men jeg kan konstatere, at Hans Skifter Andersen tidligere har været modstander af ghettolister og regeringens indsats mod parallelsamfund. Det er helt legitimt at være uenig i regeringens politik – uanset om det er på et knap så veloplyst grundlag.

Det vigtige for mig er, at indsatsen lever, fortsætter sit liv og vil få den tilsigtede effekt. Det er jeg sikker på, at den gør.

Det skyldes for det første, at et bredt flertal i Folketinget har bakket op om initiativerne i strategien, som jeg selv stod fadder til som formand for regeringens ministerudvalg mod parallelsamfund. For det er vigtigt for Danmark at få gjort op med parallelsamfund og ghettoer.

For det andet arbejder landets kommuner seriøst med de nye initiativer. Vores ambition om ingen ghettoer i 2030 er realistisk, men en stor opgave.

I marts havde regeringen glæden af at møde en række borgmestre på det årlige parallelsamfundstopmøde. Det møde har betrygget mig i, at opgaven tages alvorligt i kommunerne, som blandt andet er i tæt dialog med de tre særlige repræsentanter, Bent Hansen, Bolette Christensen og Jørn Neergaard Larsen, som regeringen har udpeget til at følge udviklingen og implementeringen af ghettostrategien.

Min egen tolkning er, at mange kommuner kan se store gevinster i at få gjort op med parallelsamfund, og at man anerkender, at de nye instrumenter, som vi stiller til rådighed, vil have effekt.

Det vigtige er nu, at vi holder fast og følger op. Derfor vil regeringen også fremadrettet afholde et årligt topmøde om parallelsamfund, og vi vil årligt offentliggøre en parallelsamfundsredegørelse, så vi kan se, om udviklingen er på sporet.

Simon Emil Ammitzbøll-Bille, økonomi- og indenrigsminister (LA)

I en undersøgelse, som jeg foretog i 2006 blandt beboerne i tre af de mest kendte områder, Mjølnerparken, Vollsmose og Gellerupparken, svarede kun to procent, at de gerne ville bo i et område med et flertal af indvandrere. Det er således ikke rigtigt, at disse indvandrere har bosat sig i områderne for at undgå danskere, skriver adjungeret professor Hans Skifter Andersen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Gert Romme
Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

??? Det var da ikke en rigtig gendrivelse.
Men det problematiske er, at vi har politikere, der mener, at det er deres opdrag at bestemme, hvordan folk skal leve. Det er det ikke.

Viggo Helth, Søren Andersen, Mogens Holme, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen, Anders Reinholdt, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Kan "vi" ikke holde op med opdeling i parallelsamfund og ghettoer. Hvad skal det til anden end at stigmatiser nogle samfundsgrupper.

Hvis "vi" virkelig skal opdele folk - så er der også parallelsamfund i Hellerup og her kan også tales om ghettoer. Skal de folk der bor i disse områder ikke også ha' højre staf for dit og dat ,som folk i de af regeringen og Folketinget udpegede ghettoer.

Hvad med at samle befolkningen i stedet for at spille den ud mod hinanden.

Ligeledes se dog og få opført nogle billige boliger ALLE steder - vil det ikke være en bedre måde at få afskaffet jeres megen tale om parallelsamfund og ghettoer på?
T. Stavning kunne fx. få nedrevet nogle huse langs Strandvejen så alle folk kunne få adgang til at nyde Øresund. Så det skulle kunne lade sig gøre at tage et par grunde ud og få bygget nogle boliger , der kan betales af folk med en lav indkomst. Så kan "vi" få blandede boligområder alle steder og de folk som I vil smide på posten kan så genbosættes i nogle gode billige boliger her - til glæde for alle.

Viggo Helth, Mogens Holme, Vivi Rindom, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Knud Ejstrup Larsen, Arne Albatros Olsen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Per Klüver, Steffen Gliese, Birte Pedersen, Poul Erik Pedersen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Mener Simon Emil Ammitzbøll-Bille at et ministerie for en gang skyld ikke selv har misinformeret/fordrejet konklusionerne i en rapport de har udsendt?

Viggo Helth, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Nu har jeg jo ikke en uddannelse, der omfatter et ophold på Krogerup Højskole, men efter min opfattelse, er det da Simon Emil Ammitzbøll-Bille og regeringen, der mentalt lever i deres eget selvvalgte parallelsamfund.

I Simon Emil Ammitzbøll-Billes og regeringens parallelsamfund er det for eksempel abnormt og dermed strafbart at være fattig, at være boligløs, at tigge eller at gå med religiøs hovedbeklædning, - selvfølgelig dog ikke jødisk, for det er ikke abnormt.

Jeg tror, at Simon Emil Ammitzbøll-Bille og regeringen vil have godt af at komme ud i den friske og frie luft, og opleve hvordan mennesker lever. Og det er vist ikke abnormt.

Men jeg glæder mig da til folketingsvalget er overstået, for så slipper vi med at beskæftige os med Simon Emil Ammitzbøll-Bille og regeringen. - I hvert fald mellem de datoer hvor dette abnorme parallelsamfund skal have deres kostbare eftervederlag udbetalt af skatteborgerne.

Viggo Helth, Søren Andersen, Mogens Holme, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Knud Ejstrup Larsen, Arne Albatros Olsen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Per Klüver og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Pindehuggeri.
Parallelsamfund er opfundet af politikerne for at camouflere deres chikane af socialt dårligt stillede mennesker og de almennyttige boliger.

Jeg glæder mig til Hans Skifter Andersens ripost.

Viggo Helth, Søren Andersen, Mogens Holme, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen, Anders Reinholdt, Christian Mondrup, Herdis Weins, Torben K L Jensen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Steen K Petersen, Knud Ejstrup Larsen, Arne Albatros Olsen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Ordet skaber hvad det nævner
(N.F.S. Grundtvig)

"Mit ministerium" kvækker økonomi- og indenrigsministeren, og glemmer i farten, at den forsker fra fra Statens Byggeforskningsinstitut, hvis indvendinger mod ministerens fortolkninger af den rapport, den siddende samlingsregering hen over midten siden 28 november 2016, ministeren ikke kan godkende, ikke sorterer under ham selv, men ret beset under hans egen partifælle i Transnsport-, Bygnings- og Boligministeriet, journalist Ole Birk Olesen, hvis faglige kvalifikationer på området også ligger frit fremme til beskuelse for almenheden (vælgerne) på folketingets hjemmeside på nettet.

Så måske skulle hans excellence Simon Emil Ammitzbøll-Bille bede sin ministerkollega og partifælle fra Liberal Alliance Ole Birk Olesen om at indkalde forskeren til en 'kammeratlig samtale' i Bygnings- og Boligministeriet, før han selv går videre med sagen i medierne.

Søren Fosberg, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Fra artiklen : " For det andet arbejder landets kommuner seriøst med de nye initiativer. Vores ambition om ingen ghettoer i 2030 er realistisk, men en stor opgave.
I marts havde regeringen glæden af at møde en række borgmestre på det årlige parallelsamfundstopmøde."

Hvorfor er der så stor modstand ude i boligforeningerne mod tvangsflytninger og nedrivninger ?
Og hvorfor opretter regeringen så selv de værste parallel samfund i de lukkede asyllejre ?
Villaer rundt omkring i provinsbyernes pæne kvarterer skal måske opkøbes og udstykkes til de uheldige borgere, der ikke passer ind i den danske "model".

Vi har i mange år åbnet grænserne. Nu må vi råde bod på fejltagelsen og leve op til almindelig anstændighed.
Ghettoplanen er den største fejltagelse i nyere dansk politik.

jørgen djørup, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Hæng Dem ikke i bagateller - brug randers-reb og kontaktlim

Nu er det jo så viseligt indrettet fra 'naturens hånd' og i 'grundlovens ånd', at det er Økonomi- og Indenrigsministeriets embedsmænd, der har ansvaret for at kontrollere, om underskifterne på integrationsekspert og formand for'partiet 'Stram Kurs' Rasmus Paludans stillerlister kan godkendes tids nok til, at han kan nå at stille op til valg og deltage i partilederrunder på lige fod med Simon Emil Ammitzbøll-Bille, Ole Birk Olesen og medlemmerne af de øvrige regerings- og oppositinspartier i 'blå blok', 'grøn blok' og 'rød blok' når regeringschefen finder tiden moden til at indgive sin og regeringens afskedsbegæring til regenten og udskrive folketingsvalgvalg i indeværende kalenderår .... ;o)

Hvis i undersøger hvordan muslimske parallelsamfund uden for standard lov og ret har bundfældet sig i Frankrig, England, Sverige og nu Tyskland. Hvordan kan i så tale den problematik ned efter devisen, lukkede øjne, hænderne for ørerne og LALALALA ?

Det er topmålet af ansvarsfraskrivelse, som jeg ser det.

Steffen Gliese

Man må være fuldstændig uden socioøkonomisk indsigt, hvis man kan vedtage og gennemføre den slags lovgivning. Det vil reelt sige: uegnet til at bestride en bestemmende, politisk post.
Folk bor, som de har råd til, og når de får råd til noget bedre, flytter de.

Steffen Gliese

Peter Bahne, det kommer jo fuldstændig an på, om loven bliver brudt eller ej. Og om nogen evt. anfægtes nok af et civilretligt lovbrud til at melde det til myndighederne.
Det er imidlertid en langt værre udvikling i vores samfund, at staten synes at have mistet al respekt for det, der i grundloven går under navn af 'privatlivets fred'.

Eva Schwanenflügel, Søren Fosberg, Allan Stampe Kristiansen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar