Læserbrev

Studievejleder: Støt de unge i stedet for at presse dem til at træffe forhastede valg

Som studievejleder møder jeg hele tiden pressede studerende, der føler sig bagud. Politikerne bør stoppe med at skynde ungdommen igennem systemet, skriver studievejleder i dette debatindlæg
5. april 2019

De sidste fire år har jeg arbejdet som studievejleder, hvor jeg har hjulpet elever med at vælge den rigtige uddannelse. Og jeg har ikke tal på, hvor mange pressede studerende, jeg har talt med, der føler, at de er ved at bukke under for presset og uddannelsesræset: »Hvis jeg ikke skynder mig at få en god uddannelse, er jeg bagefter alle de andre,« har jeg hørt i utallige variationer.

De unge føler hele tiden, at de halter bagefter, hvis de ikke følger den lige vej til det rigtige studie.

Men hvorfor er det, vi overhovedet presser de unge til at træffe alt for tidlige valg? Hvor vil vi hen med det? Får vi dem nødvendigvis hurtigere igennem uddannelsessystemet ved at skynde dem i gang?

Jeg tror på de unge. Jeg tror på, at de hver især nok skal finde deres vej, hvis vi støtter, lytter og har tillid til dem. Det tager tid at finde den rette hylde. Og nogle gange kræver det to uddannelser på samme niveau at komme derhen, hvor man skal være.

Hvem vil ikke gerne have en markedsføringsøkonom, der også er grafisk designteknolog? En fysioterapeut, som også har taget en uddannelse i innovation og entreprenørskab? Den mulighed stoppede uddannelsesloftet, så man ikke længere kan tage to uddannelser.

Politikerne har i forvejen begrænset SU’en til lige under seks år. Så det er ikke fordi, at de studerende kan drive rovdrift på systemet.

Måske kræver det bare tid og nogle gange flere uddannelser at finde sin helt egen plads.

Hvor mange af os, der er voksne i dag, har taget den direkte vej til vores job?

Resultatet af presset udefra er, at en del af ungdommen bliver ramt af angst, stress og depression. Det skyldes ikke udelukkende presset. Men de mange krav fordrer i hvert fald ikke mestringsevne, selvtillid, forandringsparathed og alt det andet, politikerne gerne vil se hos de unge.

Så slap af med at skynde de unge i gang. Drop de konstante forsøg på nye reformer, lofter, bonusordninger og andre gode ideer til at tvinge unge hurtigt igennem uddannelsessystemet. Investér i stedet i bedre støtteordninger, der kan hjælpe de enkelte studerende til at finde den rette vej til det rette studie.

De er nemlig både kloge og hårdtarbejdende.

Marlene Hörfarter Hornbech, studievejleder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Bjarne Jørgensen
  • Eva Schwanenflügel
Bjarne Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu