Læserbrev

Trine Dyrholm begår ikke 'overgreb på en dreng' i filmen Dronningen

Det er ikke tale om et overgreb, når den 17-årige Gustav har et seksuelt forhold til sin stedmor i filmen Dronningen, skriver filminstruktør Christian Braad Thomsen i dette debatindlæg
10. april 2019

Kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde har nu to gange i en omtale af May el-Toukhys mesterlige film Dronningenpåstået, at karakteren Anne (Trine Dyrholm) begår »overgreb på en dreng«, nemlig sin stedsøn Gustav (Gustav Lindh). Kulturredaktøren skrev det først i anmeldelsen og siden i brevkassen, men det passer jo ikke.

Karakteren Gustav er ikke en dreng.

Med sine 17 år er han over den seksuelle lavalder. Der er ikke tale om, at Anne forfører Gustav. De har begge ønsket forholdet. Forførelsen er de lige gode om. De går ind i forholdet med åbne øjne og en viden om, at dette naturligvis skal holdes hemmeligt.

Det er derfor ubegribeligt, at Gustav siden ikke kan bevare denne hemmelighed, som er nødvendig for at Anne kan bevare sit ægteskab. Det er da ham, der svigter hende.

Kunsten i May el-Toukhys film er bl.a., at hun mestrer at afbalancere sympatien for henholdsvis Anne og Gustav i en grad, så vi som tilskuere må afgøre med os selv, hvem vi vil holde med. Jeg er ikke i tvivl om, at det er Gustav, der overtræder deres stiltiende aftale.

Christian Braad Thomsen, filminstruktør og forfatter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Aagaard
Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nis Jørgensen

Gustav er ikke "over den seksuelle lavalder" ift sin stedmor. Straffelovens §223:

"Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den skyldiges stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år."

Jeg har ikke set filmen, så jeg skal ikke derudover mig til dommer over situationen. Jura og moral er ofte inkongruente størrelser.

Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen og Tom Finkel anbefalede denne kommentar