Læserbrev

Jeg er bange for, at klimakampen bare er et valg-stunt for politikerne

Klimaet er for alvor kommet på dagsordenen i valgkampen, men jeg frygter, at klimabevægelsen er død for politikerne i sekundet, hvor de får en stol i Folketinget, skriver gymnasieelev og klimaaktivist i dette debatindlæg
Debat
29. maj 2019

I denne valgkamp har det været populært at være et grønt parti og sige, hvor glad man er for, at vi unge går på gaderne og klimastrejker. Opbakningen har været ventet, men de løfter, vi regnede med skulle følge med den gode omtale, er som dug for den varme morgensol.

Når jeg strejker for min fremtid og for politisk handling, så skal jeg se forandring. Jeg skal se en radikal ændring i måden, partierne håndterer klimakrisen på. Jeg vil ikke kun se billeder, hvor politikere siger, at de er stolte af den unge generation, eller råber med på vores kampråb. Jeg kæmper ikke den her kamp for at få et skulderklap. Jeg kæmper for handling, og for at klimaet bliver vores førsteprioritet.

Vi har hørt om prioritering af klimaet fra alle partier, men jeg har ikke hørt, hvad de prioriteringer skal resultere i. Betyder det, at der ikke bygges nye motorveje? Betyder det skat på CO2-forbrug? Betyder det kødafgifter?

Hver dag går jeg rundt i Roskilde og ser på valgplakater med slogans som »Et grønnere Danmark« og grønne partilogoer alle steder. Jeg er ærlig talt træt af at se vores bevægelse blive brugt som et middel til at få stemmer.

Hvis du vil have min stemme, så skal du komme med ambitiøse mål. Når jeg siger ambitiøse mål, så mener jeg ikke 50 pct. reduktion af vores CO2-forbrug i 2040. Jeg skal føle, at min fremtid er sikret, så jeg trygt kan gå i skole igen.

Lige nu er jeg bange for, at klimakampen bare er et politisk stunt for jer. Jeg er bange for, at bevægelsen er død for jer i det sekund, I får en stol i Folketinget. Det kommer den ikke til at være for mig, for Europa eller for resten af verden.

Klimaet stopper ikke med at være i krise, bare fordi skattelettelser bliver det hotteste at diskutere inde på Borgen. Klimaet er stadig i krise i morgen. Det er derfor, al politik er klimapolitik. Det er derfor, folketingsvalget er et klimavalg.

Vi står ved en skillevej, hvor vi enten kan skrive i historiebøgerne, at vi fejlede, eller at vi vandt. Jeg synes, vi skal samle blyanten op og sammen skrive, at vi reddede vores klima.

Rikke Damgaard Nielsen, klimaaktivist i Fridays For Future Denmark, gymnasieelev

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anker Heegaard

Hej Rikke. Jeg deler fuldt ud din bekymring om, hvorvidt den grønne profil som de fleste partier går til valg på, den holder efter den 5. juni. Jeg har for længst overskredet gymnasiealderen, og har alt for mange gange set, at partierne vender på en tallerken når valget er overstået … lad os se, og ikke mindst håbe det bedste.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på et citat, som jeg en gang har hørt og dagligt bruger. Jeg husker ikke hvem, der er citeret, men det lyder:
"Når alting er sagt og alting er gjort, så er der sagt mere end der er gjort".

Birte Pedersen, Klaus Lundahl Engelholt, Thomas Tanghus, Arne Albatros Olsen, Morten Fals, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Anne-Marie Krogsbøll, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Kjeldsen, Henrik Hesselholdt, Pia Nielsen, Tue Romanow og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Det, vi skal se, er ikke radikale ændringer, for de kommer ikke til at ske og skal ikke ske. Det, vi bør se er ganske små ændringer, der faktisk bliver gjort med vedholdenhed.

Radikale ændringer er for fantaster og for folk uden grund under fødderne. Skal vi frelse de næste generationer sker det ikke gennem radikal forandring, men via en stædig fastholdelse af små skridt i den rigtige retning.

Britta Hansen

De der lytter til videnskabsfolk har forstået, at der ikke er tid til små skridt, men at omlægninger skal ske i en vis fart (og stadig være vedholdende).

Heldigvis har Danmark bundet sig til Paris-aftalen. Målene SKAL nås, det ved alle.

Skulle den kommende regering 'glemme' dette, regner jeg med at se store protester foran Christiansborg.

Anker Heegaard, Birte Pedersen, Klaus Lundahl Engelholt, Thomas Tanghus, Kim Houmøller, Arne Albatros Olsen, Torben Skov, Anne-Marie Krogsbøll og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Britta Hansen, jo større skridt man taler om at gøre LIGE NU, desto mindre bliver gjort. Fordi store skridt skaber modskridt. Og så ender vi et sted på midten og danser en stille tango i den bedste sendetid.

Det, der er brug for, er realistiske forandringer. Såsom langt billigere offentlig trafik, en kødfri dag om ugen i stedet for to, vegetar i stedet for veganer, en flyrejse mindre og mindre langt væk om året og så videre.

Jesper Pedersen

For tiden fylder vi landet med energislugende datacentre, og en stor gasrørledning, Baltic line, der skal gå tværs gennem Danmark fra Vesterhavet over Fyn og Sjælland ned til Polen. På Sjælland skal der bygges en kæmpe kompressorstation, hvor turbiner skal køre 24/7 året rundt.
Udledningen af co2 fra kompressorstationerne på den russiske gasrørledning, der forsyner Tyskland med naturgas, svarer til hele Danmarks samlede udledning af co2 - ca 40 millioner tons årligt.
Seriøs sænkning af vores co2 udledning har meget lange udsigter.

Anker Heegaard, Thomas Tanghus, Torben Skov, Anne-Marie Krogsbøll og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Markus Lund

Gør hurtigtkørende elløbehjul lovlige som motorcykel. Det er det mest klimavenlige transportmiddel, der findes.

Jeg tror, at de politikere, der ikke tager klima, miljø, naturens mangfoldighed samt den sociale skævvridning alvorlig, er langt ude efter blot et par år.

Jeg har lige læst Lars Løkke Rasmussens 17-punkt-plan, og de første 8 punkter vidner om en politiker, der lever i sit eget parallelsamfund, og ikke evner at "læse skriften på væggen". Og de øvrige punkter - ja de er mere eller mindre uinteressante - i hvert fald i forhold til klima, miljø, naturens mangfoldighed og den voldsomme sociale skævvridning, som Lars Løkke Rasmussen selv er medskyldig i.

Anker Heegaard, Thomas Tanghus, Estermarie Mandelquist, Kim Houmøller, Torben Skov, Flemming Berger og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben Skov

Findes der et link til LLRs 17-punktsplan?

Michael Rand

PoliIkere har jo en tendens til at følge folkestemningen ( = demokrati , på godt og ondt) så jeg tror ikke det bare er tomme løfter ( politikere er jo også faktisk almindelige mennesker) Herudover ser vi også i markant stigende omfang , at industrien prioriterer en grønnere produktion ( drevet af et forbrugerkrav/behov). Så jeg synes faktisk at der grund til en vis optimisme

Arne Albatros Olsen

De allerfleste danske politikere har sgu aldrig spist som meget "spinat" som nu. Jeg er ved at brække mig over deres populistiske opportunisme.

Mads Jakobsen

Det ser bestemt ud som om, at mange politiske partier går målrettet, og lidt kynisk, efter at stjæle Alternativets vælgere. Fordi det er nemt.

Men der er også et dybere problem end det. For selvom en given dansk politikere rent faktisk mente sine grønne slogans, og det tror jeg end del af dem gør, hvad vil der så ske hvis han eller hun blev miljøminister? Vedkommende ville bare rejse ozonlaget tyndt med endnu flere grønne slogans til internationale konferencer bestående af folk der mener det samme. De kan jo slet ikke lade være, om det så gjaldt en isbjørns liv.

Sandheden er at vores klimaproblemer vil blive løst (eller ikke) af halvskaldede mænd, der opfinder simple løsninger i bunden af firmaer og institutioner vi aldrig har hørt om. Fremskridt i materiale-, fødevare- og energieffektivitet er hvad vi har brug for, og det ved blankøjede, energiske politikere jo bare ikke noget om.

Jens Jensen

jeg er bange for klimakampen bare er et valg-stunt for os vælger...
så vi kan selv vaske hænder..