Kommentar

Brexit har taget oprørskheden fra Labour – det er på tide at tage den tilbage

Brexit har gjort Corbyns Labour til et lurepassende parti, mens Nigel Farages nye Brexit-parti massemobiliserer på oprørske energier. Labour må gå i offensiven, hvis ikke regeringsmagten igen skal gå dets næse forbi, skriver journalist Owen Jones i dette debatindlæg
Brexit-krisen har både legitimeret og undermineret corbynismen. Den har cementeret den generelle oprørstrang i britisk politik; selv blandt de konservative, men også marginaliseret diskussioner om de indenrigspolitiske politikområder, der var Labours store styrke, skriver Owen Jones.

Brexit-krisen har både legitimeret og undermineret corbynismen. Den har cementeret den generelle oprørstrang i britisk politik; selv blandt de konservative, men også marginaliseret diskussioner om de indenrigspolitiske politikområder, der var Labours store styrke, skriver Owen Jones.

Toby Melville / Ritzau Scanpix

14. maj 2019

Jernloven for britisk politik har ændret sig. Førhen – da en økonomi domineret af storfinansen så ud til at sikre stadig vækst – skulle politiske ledere frem for alt træde i karakter som erhvervsvenlige stabilitetsgaranter. Vigtigst var det ikke at signalere den mindste intention om at rokke med det gode skib HMS Britain. Ja, Tony Blair sagde det rent ud med reference til Margaret Thatcher:

»Jeg har altid set det som min opgave at bygge videre på nogle af de ting, hun gjorde, frem for at rulle dem tilbage.«

I dag gælder det derimod, at oprørskhed er blevet tidens løsen. Beklageligvis synes Brexit at have dæmpet Labours oprørstrang. Det er skidt, for jeg vil hævde, at partiets chancer for politisk succes i en opbrudstid vil bero på, at det kan generobre oprørskheden.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben K L Jensen
Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer