Kommentar

Jakob Ellemann-Jensen: Fælles europæisk miljøpolitik beskytter både Danmark og resten af Europa bedst

At EU skulle hæmme dansk miljøpolitik er ikke rigtigt. Danmark medvirker til og har stemt for stort set alle centrale dele af EU's miljølovgivning, skriver Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen
»Af alle de argumenter, Folkebevægelsen mod EU kan finde på, for at Danmark ikke skal være med i fællesskabet, er kampen for et bedre miljø dog noget af det mærkeligste, jeg har hørt,« skriver Jakob Ellemann-Jensen.

»Af alle de argumenter, Folkebevægelsen mod EU kan finde på, for at Danmark ikke skal være med i fællesskabet, er kampen for et bedre miljø dog noget af det mærkeligste, jeg har hørt,« skriver Jakob Ellemann-Jensen.

Bo Amstrup

Debat
9. maj 2019

Jeg må indrømme, at jeg næsten fik kaffen galt i halsen, da jeg læste debatindlægget fra EU-parlamentskandidaterne Susanna Dyre-Greensite og Lave K. Broch i Information 23. april.

Af alle de argumenter, Folkebevægelsen mod EU kan finde på, for at Danmark ikke skal være med i fællesskabet, er kampen for et bedre miljø dog noget af det mærkeligste, jeg har hørt. Vi samarbejder jo netop om et bedre miljø i EU frem for at konkurrere på laveste fællesnævner. Det skal vi ikke lave om på.

Deres påstand, om at EU hæmmer dansk miljøpolitik, er jeg lodret uenig i.

Danmark medvirker til og har stemt for stort set alle centrale dele af EU’s miljølovgivning – og derfor er det også vores miljølovgivning. Og ja, det kan nogle gange tage frustrerende lang tid, men vi får faktisk vedtaget en hulens masse ting, og når det sker, batter det virkelig.

Masser af resultater

EU’s regler har drevet dansk miljøpolitik markant fremad gennem tre årtier. Danmark skal faktisk stramme sig an for at leve op til kravene i EU’s miljølovgivning, når det gælder klassiske miljøområder som beskyttelse af natur, vandressourcer og luftforurening. Det gælder ikke bare Danmark, men alle EU-landene.

Så sent som i december 2018 fik vi forbudt fire hormonforstyrrende ftalater i hele EU. Det betyder, at produkter som for eksempel regntøj, cykelhåndtag, sandaler og vinylgulve fremover er fri for de fire hormonforstyrrende stoffer.

Sidste år var Danmark med til at vedtage en affaldspakke, som betyder, at Danmark skal sikre en reel genanvendelse af husholdningsaffald på 65 procent i 2035. Det er en ambitiøs målsætning for Danmark, da vi i 2016 indsamlede 48 procent til genanvendelse.

Senest er alle EU-lande blevet enige om et engangsplastikdirektiv, som aktivt sætter ind over for plastikforurening i vores natur og forebygger plastikaffald i havene.

EU er også med til at sikre, at vi indånder ren luft.

Cirka 70 procent af luftforureningen i Danmark kommer hertil fra udlandet, og vores egen udledning påvirker også vores nabolande. På samme måde skyller masser af udenlandsk affald op på vores strande. Vi kan indføre nok så mange danske regler på disse områder, men uden at have EU med bliver den danske indsats relativt betydningsløs.

På luftområdet er vi med til at presse på for skrappe krav til, hvor meget biler og brændeovne må forurene. Og på grund af de skrappe krav bliver luften renere i Danmark, og det kan vi i høj grad takke EU for.

Mange af vores varer produceres uden for EU, og det er ikke givet, at en virksomhed vil omlægge sin produktion på grund af særregler i et lille skandinavisk land. Men når hele EU presser på i samlet flok og eksempelvis siger nej tak til ftalater, så bliver der lyttet. Det gør en stor forskel, om man beskytter fem millioner mennesker eller 500 millioner mennesker. Uden fælles regler ville vi se mange flere sager om farlige stoffer i legetøj eller andre hverdagsprodukter.

Unionen er ambitiøs

Jeg kan heller ikke genkende, at det skulle være EU’s skyld, at dåser smides i naturen som affald, eller at unionen vil stikke en kæp i hjulet på regeringens ambitioner om at udfase benzin- og dieselbiler.

Vi har i Danmark et enestående pant- og retursystem, hvor 90 procent af de drikkeemballager, der er omfattet, bliver returneret og genanvendt til ny fødevareemballage. Det er et system, som flere EU-lande har hentet inspiration fra.

Hvad angår klima, har EU fremlagt meget ambitiøse mål. At spekulere i, at unionen vil stille sig i vejen, når et medlemsland leverer på de grønne ambitioner, udstiller de to EU-parlamentskandidaters manglende indsigt i og tillid til EU’s fokus på at løse klimaudfordringen.

EU har enorm betydning for Danmark. I langt de fleste tilfælde en god betydning. EU er ikke fejlfri, men unionen er helt afgørende for din og min hverdag. Helt ned til dit barns legetøj.

Så når du står i stemmeboksen den 26. maj, så stem på et parti, der anerkender det store og gode arbejde, der bliver gjort i EU. Et parti, som ikke vil stå og råbe på sidelinjen, men kaste sig ind i arbejdet med liv og med sjæl. Det er vores alle sammens miljø og sundhed, det gælder.

Jakob Ellemann-Jensen, miljø- og fødevareminister

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Rasmus Knus

Walk the talk.

Det ser ikke ud, som om der er en vilje til at føre seriøs miljøpolitik med den nuværende regering.
For eksempel vil ministeren have rykket målene i EU's vandrammedirektiv til 2027!

"Ifølge Stiig Markager, der er professor og havbiolog ved Aarhus Universitet, er det især landbruget, som udleder store mængder næringsstoffer. Det har vi arbejdet med at reducere siden omkring 1990, og vi har nået en hel del. Men i midten af 00'erne går indsatsen i stå, og siden 2011 er udledningerne steget. Det kræver en rigtig stor indsats og omstilling i Danmark, fordi vi har et så intensivt landbrug. Der har ikke vist sig politisk vilje til at gennemføre den omstilling, siger han."

https://www.jv.dk/indland/Regeringen-beder-EU-om-mere-tid-til-at-sikre-v...

Tue Romanow, Trond Meiring, Niels Duus Nielsen og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

Først tak til Greta Thunberg for at bringe dette på dagsordenen.

Nogle lande kan sagtens selv, og andre vil absolut ikke. Dette er for vigtigt til at overlade denne politik og dens løbende kontrol til de enkelte medlemslande. Men jeg er overbevidst om, at EU er det helt rigtige fora til at fastlægge og varetage medlemslandenes klimapolitik.

Men - der er altså også andre parametre, man må se på. Danske landbrug importere al sit foder til svin fra lande i Sydamerika. Og f.eks. Brasilien der nedlægger regnskove i enormt omfang for at skaffe foder til danske landmænd.

Derfor må det være et krav, at danske svineproducenter ikke producerer flere svin, end de selv kan producere foder til. Og det har "ansvarlig" minister, Jakob Ellemann-Jensen i hvert fald ikke gjort noget for.

https://www.information.dk/indland/2018/10/ny-rapport-skov-ryddet-skaffe...

Elleman.

Du skriver, "masser af udenlandsk affald skyller op på vores strande".
HVORFOR. Vi ER jo medlem af EU?

ps.

Danmark er væsentlig mere restriktive i miljøkrav end EU,
eller rettere skrevet vi plejer i udgangspunktet at være, men tvinges til at lempe grundet EU,
med det resultat miljøreglerne der gælder her i landet er meget lempeligere end den der passer den danske folkesjæl.

At Danmark skal forblive i EU for at trække EU op i standart, er da en finurlig konklusion du gør dig,
med baggrund i hvad du selv skriver :
70% af luftforureningen kommer ude fra (nok ikke så meget at gøre noget ved på trods af vi er i EU, hvilket de 70% udefrakommende forurenet luft i sig selv bevidner), og derfor i sidste ende et dårligt
argument for at EU giver bedre miljø.

Trond Meiring og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Daniel Joelsen

At seriøst beskytte miljøet vil normalt medføre klager fra folk, industri og landbrug. Jeg har endnu ikke hørt nogen beklage sig. Der er ellers rigeligt at tage fat på.

Plastaffald eksport reduceres men stoppes ikke.
Udledning af kvælstof fra landbruget stiger.
Emballage fortsætter med at være et problem.
Partikelfiltre er ikke tvunget igennem for alle.
Kemien i vores hverdag skal reduceres.
Bymidter skal gøres bilfrie og kun åben for kollektiv trafik.
Flytrafikken skal reduceres . . .

Niels Poul Dreyer

Dem borgerlige regering har stemt imod forbud af Round Up i EU, stramme krav om ammoniak og havmiljøet, stoppet Tysk fredning af natur i vadehavet.