Kommentar

Jordemorstuderende: Forlæng vores uddannelse, så vi kan nå at lære det, vi skal

Pensum er vokset eksplosivt og jordemødre skal vide og kunne meget mere, alligevel er jordemoruddannelsen ikke blevet forlænget siden 1945. Giv os mindst et semester mere, så vi lærer at gøre vores arbejde ordentligt, skriver jordemorstuderende i dette debatindlæg
Jordemorfaget favner bredt og er vigtigt for den generelle sundhedsfremme, risikoopsporing, forebyggelse og familiedannelse. Det kræver en bred faglighed at kunne tilbyde den bedst mulige behandling til alle kommende familier. Derfor er vi som studerende bekymrede for, hvad en mindre bred uddannelse vil komme til at betyde for fremtidens jordemorarbejde.

Jordemorfaget favner bredt og er vigtigt for den generelle sundhedsfremme, risikoopsporing, forebyggelse og familiedannelse. Det kræver en bred faglighed at kunne tilbyde den bedst mulige behandling til alle kommende familier. Derfor er vi som studerende bekymrede for, hvad en mindre bred uddannelse vil komme til at betyde for fremtidens jordemorarbejde.

Miriam Dalsgaard

Debat
8. maj 2019

Du kender dem, de har selv holdt dig i deres hænder. Ja, jordemødrene. De arbejder hårdt hele året rundt på lange vagter, dag og nat, weekender og helligdage. De har et kæmpe ansvar og står med liv og død mellem hænderne i et presset sundhedsvæsen. Og de løber hurtigt, alt for hurtigt. Og lige bag dem, der løber vi, de jordemorstuderende, imens vi prøver at lære alt det, vi skal nå, inden vi en dag selv skal stå og tage imod det stigene antal børn, der fødes i Danmark.

Det vil vi gerne kunne gøre på en ordentlig måde, med tid og ro til den enorme mængde læring, vi skal nå igennem. I dag, hvor jordemoruddannelsen er en professionsbachelor på 3,5 år, mangler vi tid til læring. Derfor mener vi, at jordemoruddannelsen skal forlænges med minimum et halvt år.

Mere viden, samme tid

Ser vi tilbage på tilrettelæggelsen af jordemoruddannelsen i Danmark, er den ikke er blevet forlænget siden 1945, trods en stigende medikalisering og forskning inden for graviditets- og fødselsområdet. Udvikling og forskning har medført, at studieintensiteten og pensum på jordemoruddannelsen er vokset eksplosivt gennem årene.

Det har betydet, at andre vigtige fag er blevet beskåret kraftigt, helt skåret ud af uddannelsen eller er blevet undladt i pensum for at finde timer til den nye undervisning. Man har bl.a. beskåret de humanistiske fag som pædagogik, psykologi og kommunikation, som alle er nødvendige i arbejdet med mennesker.

Jordemorfaget favner bredt og er vigtigt for den generelle sundhedsfremme, risikoopsporing, forebyggelse og familiedannelse. Det kræver en bred faglighed at kunne tilbyde den bedst mulige behandling til alle kommende familier. Derfor er vi som studerende bekymrede for, hvad en mindre bred uddannelse vil komme til at betyde for fremtidens jordemorarbejde.

At uddannelsen endnu ikke er blevet forlænget, ser vi som et tegn på, at man ikke er fulgt med udviklingen og forskningen på området.

Udbrændte studerende

Vi oplever, at hårdtarbejdende og engagerede medstuderende må vælge studiet fra. Det sker, på trods af at mange har arbejdet målrettet gennem mange år for at kunne blive optaget på jordemoruddannelsen.

At studerende må vælge studiet fra sker af flere grunde. Det skyldes til dels den høje arbejdsbelastning og udsigten til fremtidige arbejdsforhold, der især i Region Hovedstaden langtfra er optimale. Belastningen i de kliniske perioder, hvor der kræves 30 timers ugentlig patientkontakt, aflevering af skriftlige opgaver, klinisk undervisning og for en del lang transport til og fra vagt, er også med til at presse de studerende.

En anden grund til at de studerende er udbrændte og stressede, skyldes den manglende tid til fordybelse og en higen efter at kunne mere end det nødvendige. Denne tendens skaber et dårligt læringsmiljø og kan komme i vejen for at få uddannet de bedst mulige jordemødre.

Vi tror på, at en forlængelse af uddannelsen ikke kun vil styrke vores faglighed, men bidrage til at den udbrændthed og udmattelse, der ses blandt de studerende, kan vendes. Jordemoruddannelsen skiller sig ud fra mange andre uddannelser, idet vi efter endt bachelor går direkte ud på arbejdsmarkedet som specialister inden for vores fag.

Vi skal ikke – som eksempelvis sygeplejersker og læger – vælge at blive specialiseret inden for et bestemt emne. Vi varetager fra dag ét den ukomplicerede graviditet, fødsel og barsel selvstændigt. Derfor er det vigtigt, at vi får flest mulige redskaber til at tilbyde hver enkelt familie den rette hjælp.

Vi tror, at fremtidens jordemødre vil blive bedre rustet til det udfordrende og bredt favnende arbejdsliv, hvis uddannelsen bliver forlænget med minimum et semester. Mere tid til undervisning vil ruste de studerende til, at den stigende specialisering går hånd i hånd med den undervisning, der danner grundlag for, at man som jordemor på trods af akutte situationer kan være nærværende og skabe ro. Denne kombination og bred faglighed er nødvendig for at kunne støtte en kommende familie i et af livets største øjeblikke.

En jordemoruddannelse på fire år er ikke et ukendt fænomen, det har de både i Canada og Holland. Det er en investering, som ikke blot styrker fremtidens jordemødre, men også styrker den generelle sundhedsfremme og familiedannelse.

Det arbejde, jordemødre udfører, danner grunden for resten af livet, og derfor er det vigtigt, at uddannelsen forlænges og styrkes.

Ane Hass, Thea Thetmark, Natascha Munck Knutsen og Laura Lyby, tillidsvalgte i De Jordemorstuderendes Råd

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Præcis, og det gælder en hel del andre uddannelser.

Flemming Berger, Daniel Joelsen, Claus Nielsen, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar