Læserbrev

Kristendemokraterne står stadig for skam over abort

Det var stemmer som Stig Grenovs, der fik mig til at skamme mig over at få en abort. Det er frigørende, at folk som ham ikke længere har noget at skulle have sagt om, hvordan jeg forvalter min krop, skriver studerende i dette debatindlæg
28. maj 2019

Hvorfor snakker vi ikke mere om det, Kristendemokraterne går til valg på? Deres familiepolitik for eksempel? Eller deres klimapolitik, der vel er ret ambitiøs.

Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende at udforme et helstøbt partiprogram, og så vil medierne kun tale om den sag, man nok godt selv ved, ikke er en vindersag. Sagen er bare, at det står dér på deres hjemmeside, sort på hvidt: Kvinder har ret til abort, »hvis gennemførelse af graviditeten er til alvorlig fare for kvindens liv og helbred«.

Den betingelse betyder næppe andet end det abortforbud, Stig Grenov ellers ikke ville vedkende sig i Berlingske torsdag den 23. maj.

Modsat Grenovs partiprogram mener jeg, at det er min indiskutable ret selv at bestemme, om jeg vil gennemføre en graviditet. Og jeg mener faktisk, at der er grund til at hylde den følelse af frihed, som Grenov forsøgte at shame kvinder for i det tweet, som interviewet i Berlingske handler om:

»Det er, som om alle kvinder skal have en abort for at være moderne og frigjort,« skrev Grenov.

Er abort et frigørelsesprojekt?

Kan man forestille sig en kvinde, der får en abort for at føle sig frigjort? Jeg tvivler.

Det var i hvert fald ikke en rus af frihed, jeg oplevede, da jeg fik en abort som 17-årig. Jeg var skamfuld. Ikke fordi jeg var i tvivl, men fordi det lå dybt internaliseret i mig, hvad jeg burde føle. Det havde stemmer som Grenovs sørget for.

Med tiden blev jeg bevidst om uretfærdigheden i, at mænd stadig forsøger at styre kvinders kroppe. Jeg blev mor og dermed bekræftet i, at det ikke var en opgave, jeg kunne have løftet som teenager. Jeg slap skammen over aborten, og det var der stor frigørelse i.

Kunne jeg opnå en følelse af frigjorthed uden at have fået en abort? Ja.

Ville jeg så ikke helst være aborten foruden? Jeg gider ikke operere i den slags termer.

Det skete. Jeg aner ikke, om jeg havde været et markant anderledes menneske i dag, hvis ikke det var sket. Men jeg er glad for den frigørelse der ligger i, at Grenov ikke kan tweete mig til skam, selv om han prøver.

Det er frigørende, at Stig Grenov ikke har noget at skulle have sagt om, hvordan jeg forvalter min krop og mit liv.

Nanna Gruber, kommunikationsstuderende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Hans Larsen
  • Troels Ken Pedersen
Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Hans Larsen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu