Læserbrev

Kultur skal ikke bare kunne samle mange, Tesfaye

Mattias Tesfaye (S) har ret i, at kultur må skabe fællesskab. Men finkulturen er en del af det store fællesskab og giver mulighed for en fordybelse og søgen, populærkulturen ikke tilbyder, skriver Tyge Salvig i dette debatindlæg
2. maj 2019

Mattias Tesfaye taler i et interview i Information den 1. maj for, at kultur skal være folkelig og skabe fællesskab i en foranderlig verden. Men selv om en mere snæver elitær kultur i lange tider har nydt forrang og opnået megen offentlig støtte, har der dog altid været mange forskellige og levende kulturelle fællesskaber.

Problemet opstår, når der ureflekteret tales om finkultur over for populærkultur. Hvem er de bedste, og hvem er de fleste?

Tesfaye har ret i, at kultur handler om fællesskab. Men hvis det bare handler om at samle mange, får finkulturen det svært. Den er ikke så umiddelbar tilgængelig, den kræver fordybelse og søgen, mens ’populærkulturen’ oftest er en her og nu-udfoldelse.

Men vi har alle brug for ’de kulturradikale’, der som en del af vores store fællesskab stadig kan holde denne del af kulturlivet levende. Kultur, der rækker ud over her og nu, er en del af det større og til gavn for os alle.

Denne side af kulturlivet må nedvurderes lige så lidt som det populære kulturfællesskab. Den er vigtig ved, at den rækker ud over tid og rum. Med kraft fra livsmønstre og tradition, med kontakt til levende kulturer uden for vores andedam og ikke mindst med oplevelse af sammenhæng. Denne del af kulturen handler om den fælles erkendelse, vores selvforståelse, noget fælles eksistentielt. Og det koster at bevare.

Tyge Salvig, pensionist

»Det er min oplevelse, at der er der mindre, der binder os sammen, end for 20-30 år siden. Der er ikke længere en offentlig samtale, som da jeg begyndte at interessere mig for politik,« siger Mattias Tesfaye, Socialdemokratiet.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det kan du have fuldstændig ret i, Tyge Salvig, men husk nu, at for valgresultatet (og for populisterne) er det stadig kvantiteten og ikke kvaliteten, der tæller.