Læserbrev

Margrete Auken: EU skal skabe konkurrencedygtige togrejser gennem hele Europa

Vi skal bruge mindst halvdelen af EU’s infrastrukturmidler til at sikre bedre og hurtigere tog på tværs af Europa. Så kan togene blive konkurrencedygtige med flyene, skriver Margrete Auken i dette debatindlæg
Debat
22. maj 2019

Jeg har mange smukke rejseminder fra togture, hvor landskabet susede forbi mit vindue, og livet udfoldede sig omkring mig, mens jeg kunne sove, læse, arbejde og selv gå omkring, hvis jeg ville.

Jeg drømmer om at kunne gøre det igen sammen med glade skolebørn, smarte forretningsmænd og bedsteforældre på vej til at besøge børnebørnene.

Lige nu er det dog næsten ikke til. Elendige konkurrencevilkår, dårlige forbindelser, uendelige rejsetider og så godt som ingen passagerrettigheder gør det surt og svært at vælge toget frem for flyet, selv hvis rejsen kun går til Oslo, Bruxelles eller Hamborg.

Klimaet kalder rigtignok på os, og togrejser udleder kun en tiendedel af flyrejsens CO2. Derfor arbejder jeg, SF og vores Grønne Gruppe i EU-Parlamentet for en solid opgradering af tognettet blandt andet gennem oprettelsen af en europæisk togfond i EU.

Det sker naturligvis ikke på en studs, det kræver en langsigtet og målrettet indsats. Og vi skal i gang nu, hvis tiden ikke skal løbe helt fra os.

Herhjemme vil SF med det forventede rød-grønne flertal skubbe på for, at der bliver taget initiativ til et tæt samarbejde med den svenske, tyske og hollandske regering om at oprette et forpligtende fællesskab. For kun i fællesskab kan vi sikre, at europæerne i fremtiden kan besøge hinanden uden at skade klimaet.

Men det nytter ikke noget at have et effektivt tognet, hvis borgerne ikke kan få nem adgang til billetter og kompensation, når toget er forsinket. Derfor skal der laves en fælles platform for booking af togbilletter på tværs af EU, der også indeholder informationer om rettigheder, forsinkelser og services – tilgængelig på alle EU’s sprog.

Mindst halvdelen af EU’s infrastrukturmidler skal bruges til at sikre bedre og hurtigere tog mellem Europas store byer.

Hvis rejsetiden forkortes, og togpriserne er konkurreredygtige med flypriserne, kan en rejse imellem f.eks. København og Bruxelles foretages på blot 7,5 timer i stedet for som nu 11 timer.

Hvis man endda kunne tage nattoget, ville jeg selv slippe for at flyve frem og tilbage til min arbejdsplads i Bruxelles. I stedet ville jeg kunne sidde i toget og glæde mig til at komme hjem til min mand og mine børnebørn.

Margrete Auken er spidskandidat for SF til Europa-Parlamentet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Randi Christiansen

Nemlig rigtigt margrethe - den tidligste lange rejse, jeg som lille pige husker, var i den dybe bug på en gammel færge. Det har nok været til jylland. Den næste store rejseerindring var, da min bror og jeg for første gang skulle se bjerge. Vi sad i toget på vej til østrig og så spændte ud ad vinduet efter hvornår, de første bjerge viste sig. Min familie havde få midler, men en togrejse sydpå var der sparet sammen til i løbet af året.

En anden dejlig togtur i min ungdom gik til rom og retur. Togets rødvin var den bedste og turen med vennerne den hyggeligste.

Jeg finder det unaturligt og utrygt at befinde mig i en stålbeholder 10 km oppe i luften. Ved jorden at blive det passer mig bedst. Også selvom det foregår i et tog - og det behøver ikke at være et højhastighedstog - bare et eltog i anstændigt tempo.

Det ville være dejligt igen at rejse sydpå med tog, i et tempo hvor sjælen kan følge med og til en pris, der er til at betale.

Villy Birch Hansen, Rolf Andersen, Torben Skov, Trond Meiring og Pietro Cini anbefalede denne kommentar

Margrete Auken har ganske ret, der bør etableres hensigtsmæssige alternativer til flyrejser internt i Europa. Og de skal tilsvarende være billigere. Og det er faktisk på vej.

Mindst et par svenske kommuner giver vejledning i, hvordan man mest hensigtsmæssigt kan sammensætte en togrejse i Europa samt købe de forskellige biletter.

De svenske statsbaner, SJ, arbejder nu på flere fronter. Og da har etableret et godt samarbejde med flere lande.
- Dels arbejder de på at etablere et fælles bookingsystem for til- og færgerejser for hele Europa.
- Dels arbejder de på at etablere hensigtsmæssige rejseplaner- og ruter, sammen med nationale jernbaneselskaber, hvor togenes tidsplaner bliver afstemt efter hinanden.
- Og dels forsøger de på at kunne få plads på skinnerne til egne gennemgående tog i Europa, og kører allerede langt ned i Tyskland med nattog.

I Sverige efterspørges disse togrejser nu mere og mere af både af familier, businessrejsende og af politikere, og i samme takt mindsker flytrafikken kunder. Seneste tal jeg har set var fremgang på omkring 23% for rejser med internationale tog og en tilsvarende reduktion af flytrafikken på 18% - alt på blot et halvt år.

Men skal dette gennemføres effektivt overalt i Europa, kræver det, at ikke blot svenskere, finner og nordmænd, men at også borgere i andre lande efterspørger togrejser. Og et andet reelt problem er de solide subsidier og afgiftlettelser der ydes til flytrafikken.

Og så kan man jo undre sig over politikerne. For der ydes jo solide subsidier til både afgiftfrit flybrændstof og til brug af de kostbare lufthavne (lufthavnsafgift), medens der i mange lande ikke ydes subsidier til skolebørns busrejser til og fra undervisningen.

Villy Birch Hansen, Randi Christiansen, Rolf Andersen, Torben Skov og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Villy Birch Hansen

Som erhvervsdrivende har jeg tidligere kunnet benytte nattog til messe besøg i München og Hannover.
Vel fremme og udhvilet i gode sovevogne, kunne vi så bruge hele dagen til messe besøg.
Kunne det lykkes at få lagt flyafgifter på, kunne disse midler med fordel kunne bruges til at genoprette nat forbindelser med tog, til gavn for mange. Det kan ikke være rigtig, at man kalder en afgift på en flyrejse på 30 til 100 Kr. for en social belastning, for familier der ønsker ferier med lange fly rejser. Der må være andre interesser der gør sig gældende for alle de blå partier.
Så min fulde støtte til dit indlæg.
Villy Birch Hansen

Morten Lind, Randi Christiansen, Rolf Andersen og Ronny Linder anbefalede denne kommentar

@ Villy Birch Hansen,

Du har formentlig ganske ret i, at afgifterne på fly er for ringe. Men det kræver et stort politisk arbejde at indføre afgifterne. Og derefter må det være mindre besværligt at justere dem.

Men jeg syntes, man kan starte med at lægge normale afgifter på flybrændstof i stedet for ligefrem at konkurrere med andre lufthavne om at yde subsidier. Og derefter kunne man lade flytrafikken betale samtlige omkostninger ved at drive lufthavnene.

Som det er nu, findes der enkelte selskaber, der presser og presser, og konstant truer med at finde billigere lufthavne, - og faktisk også har gjort det. Men hvis alle lufthavne enes om at ignorere Ryanair og Norwegian, så tror jeg, dette problem er løst.

Villy Birch Hansen, Morten Lind og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar