Læserbrev

Mattias Tesfaye: Information falder for regeringens spin om seniorpension

Medierne skal nok afsløre regeringens spin, tænkte jeg, da den fremlagde aftalen om, at blot 650 millioner kroner skulle hjælpe 17.000 danskere tidligere på pension. Desværre faldt Information i med begge ben, skriver Mattias Tesfaye (S) i dette debatindlæg
9. maj 2019

Da jeg så regeringen fremlægge aftalen om ny seniorpension, rystede jeg på hovedet. Ministeren gentog igen og igen, at rigtig mange ville få gavn af denne nye ordning.

Regeringen hævder, at dets forslag med 650 millioner kroner kan hjælpe 17.000 personer. Regeringen insisterer samtidig på, at Socialdemokratiets forslag til 3.000 millioner kroner kun kan hjælpe 2.850 personer. Den slags hopper danskerne ikke på, tænkte jeg. Og hvis en enkelt forvirret sjæl alligevel skulle hoppe i gryden, skal medierne nok få fremlagt fakta.

Jeg har i store træk fået ret. De fleste, jeg taler med, har gennemskuet den borgerlige aftale. Ligesom de fleste medier langsomt, men stædigt får beskrevet sandheden bag regeringens spin.

Bortset fra Information. Avisen er til min store forbløffelse hoppet direkte i gryden med begge ben. Den 4. maj omfavner Information på lederplads den borgerlige aftale og affejer Socialdemokratiets kamp for de nedslidte.

At miste overblikket og blive fanget af ministeriernes flotte PowerPoint-shows er en ærlig sag. Det kan ske for selv den bedste. Men at videreformidle det er en synd. Særligt for en stolt avis som Information.

Mattias Tesfaye, MF (S)

Socialdemokratiets pensionsudsoil er mildest talt ukonkret, skriver Anton Geist. Det er regeringspartierne sammen med Dansk Folkeparti og De Radikale, der har fremlagt det udspil, som mest målrettet hjælper de nedslidte, selv om udspillet ikke er optimalt.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Hans Ditlev Nissen
  • Trond Meiring
  • Torben K L Jensen
Eva Schwanenflügel, Hans Ditlev Nissen, Trond Meiring og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Selv den bedste kan have en dårlig dag - Mattias,men der er jo ret specielt når det sker for Information.

Eva Schwanenflügel

Jeg måtte også studse da jeg læste den ukritiske artikel.
Heldigvis er man skeptisk, når regeringen lover guld og grønne skove, så det tog ikke lang tid at opklare den virkelige sammenhæng.

Frede Jørgensen

Nedslidning er et universelt problem, og derfor burde retten til seniorpension,
ikke være forbeholdt personer, fra bestemte brancher, Mattias!