Klumme

Når jeg ser et ’Tak, fordi du cykler’-skilt, får jeg lyst til at springe af cyklen i trods

Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg
Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg

Linda Kastrup

31. maj 2019

Om jeg begriber, hvorfor man har spildt filmtitlen En forårsdag i helvede på Paris-Roubaix-cykelløbet, når den med rette burde betegne den dag først i maj, hvor alle sæsoncyklisterne banker rusten af den gamle jernhest og i kollektivt kaos forvandler Verdens Bedste Cykelby til en bane i playstationspillet »Crash Team Racing«.

Heldigvis kan nogle af os takke vores yngre jeg for at have allokeret et betragteligt antal timer til netop at spille Crash Team Racing, så – for nu at citere Merkel – wir schaffen das. De midaldrende Tour de France-feberdrømmere, dem klarer vi. De simultant rygende og telefontalende hipstere, dem klarer vi. De højre-venstre-forvirrede turistgrupper på motoriserede, tonstunge bycykler såvel som småbørnsforældrene i meterbrede kassecykler, dem klarer vi. Ja, selv vejarbejdet og bilerne, der parkerer to tredjedele inde over cykelstien, dem klarer vi nok.

Men én ting har jeg svært ved at klare. Og det er ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • Bjørn Pedersen
  • Carsten Munk
  • Trond Meiring
  • Erik Fuglsang
  • Eva Schwanenflügel
  • Lise Lotte Rahbek
  • Ejvind Larsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben Lindegaard
  • Jørn Vilvig
  • Ole Henriksen
Thomas Tanghus, Bjørn Pedersen, Carsten Munk, Trond Meiring, Erik Fuglsang, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Ejvind Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Lindegaard, Jørn Vilvig og Ole Henriksen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mikka Tecza

Det må være takket dine tidlige erfaringer i computer spil, at du fremstår så tilgivende overfor de elendige bilister, der formaster sig til at parkere langt ind over cykelstien.

Mine egne barndomserfaringer fra 50'erne omfatter stort set kun fodbold -
og det giver ikke noget i den sammenhæng.

Ofte kan sidespejlet med fordel bankes af; men jeg er blevet lidt tilbageholdende i den aktivitet efter et tilråb om, at jeg var blevet for gammel til al det ....

Og det er strengt taget rigtig nok; men hvad gør man så ?? ....
lærer at spille Crash Team Racing ??

Thomas Tanghus, Trond Meiring og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Følelsen af, at et andet menneske ikke blot blander sig i, men tager ejerskab over mine personlige til- og fravalg.

Jep, og ikke mindst at de forsøger at tage æren for dit valg.
Det gør også mig trodsig som en 4årig.

Michael Friis, Thomas Tanghus, Rikke Nielsen, Signe Hansen, Birte Pedersen, Carl Chr Søndergård, Katrine-Marie Burmeister, Bjarne Bisgaard Jensen, Anker Nielsen, Trond Meiring, Erik Fuglsang, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Tak for et godt grin, og for at sætte ord på hvor irriterende det er når andre blander sig i ens valg eller fravalg på daglig basis ;-)

Thomas Tanghus, Birte Pedersen, Lillian Larsen, Gitte Loeyche, Susanne Kaspersen, Trond Meiring og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Spot-on indlæg.
Tør man næsten sige "tak", eller skal jeg bare indskrænke mig til at skrive, at jeg også gerne vil have en grøn transportpolitik, hvor der er brede cykelstier uden huller og bedre adskillelse af blød og tung trafik, hvorimod det med en hæslig betalingsring (for alle køretøjer inkl. cyklister) i morgen skurrer rigtig fælt i mine øren.

Torben Lindegaard

@Erik Fuglsang

Betalingsring for cyklister !! .... Hva'be'har - det er aldeles uhørt !!

Erik Fuglsang, Trond Meiring og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

@ Torben Lindegaard
Rolig nu.
Jeg skrev:
"Det med en hæslig betalingsring (for alle køretøjer inkl. cyklister) i morgen skurrer rigtig fælt i mine øren."

Artiklens velskrivende skribent efterlyser i sine ønsker til en grøn transportpolitik en betalingsring, dog uden at specificere hvem og hvad denne skal omfatte, selvom det jo nok er underforstået, at det naturligvis kun gælder de fæle bilister i fossildrevne køretøjer - og næppe cyklisterne :-)

God dag :-)

Thomas Tanghus, Torben Lindegaard og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
torben - nielsen

En batalingsring for cyklister er ikke så utænkelig, som det lyder.

Da den første supercykelsti C99 Albertslund ruten åbnede, viste det sig at Glostrups samlede bidrag på 0,2 millioner kr. til denne supercykelsti, var gået til at lave seks vejbump, der hvor den går igennem Hvissinge.

Især når man tænker på, at der blev slået på trommer og piber for at fortælle om disse nye supercykelstiers fordele, hvor man har prioriteret den gennemkørende cykeltrafik.

Prioriteringen er så sket ved at lave vejbump på cykelstien.

Jeg kan ikke rigtigt få argumenterne og virkeligheden til at stemme overens.

Så en betalingsring for cyklister vil ikke være utænkelig. Bare vent.

Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvad med" Tak fordi du går " på fortovet. København og cykler er som hånd i handske og cykleriet er en trend der forhåbentlig aldrig uddør. Der cykles hele året i København. Det eneste jeg synes er noget møg er de 40 + mænd der kører som var der nogen efter dem. Kunne man ikke lave et forbud mod at køre over 30 km inden for Københavns Kommune. Ellers er det da pragtfuldt at cykle.

Thomas Tanghus, Erik Fuglsang, Birte Pedersen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Fra flaskedreng m/k til key account manager og retur

Når den blinde støtter den halte, mens den halte leder den blinde, så kommer de begge frem.
Men prøv at bytte om på rollerne, og se så hvad der sker ..... o - o

Birte Pedersen, Susanne Kaspersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

31/maj/2019

Hej Mikka Tecza,
englænderne har et udsagn, der siger:

What you name, you call :-) ...

Det vil f. eks. sige, at det,
du brokker dig over, får du mere af :-( ...

Så derfor anerkender jeg altid det,
jeg gerne vil opleve igen :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Bjarne Jørgensen

Ikke nok med at forfatteren udviser en ekstrem grad af genstridighed. Det bliver kombineret med en overdreven berøringsangst. Uha, at skulle indgå i at andet menneskes dagsorden. Måske kan det være belastende at skulle konfronteres med så mange glade cyklister i en overbefolket storby, men jeg kan love dig for, at provinsen er fyldt med skyklapudstyrede bilister, så her klapper vi i hænderne, når vi møder en cyklist!!!

Lillian Larsen

Vi skal cykle mere. Men det med kampagner er den sædvanlige metode, som mest bare er irriterende. Jeg har aldrig haft kørekort, og når vejret er ubekvemt, når man skal have alt muligt med, savner jeg tit at have en bil. Kabinecykler er desværre så dyre, at de fleste ikke har råd. Det undrer mig, at de ikke har vundet mere frem. Man har en bedre stilling til at lægge kræfter i, man er beskyttet mod dårligt vejr og yder mindre vindmodstand. Der burde udvikles noget mere på dem. Bare de ikke var så dyre.

Thomas Tanghus, Birte Pedersen, Erik Fuglsang og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Eva Schwanenflügel

En kabinecykel er en pedaldrevet 'astfaltboble' med 'rugbrødsmotor' ... ;o)

Erik Fuglsang, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
torben - nielsen

En kabinecykel er en næsten lukket cykel, en af de første moderne udgaver, er den danske Leitra.
Et gennemprøvet produkt.

http://leitra.dk/

En lidt mere hightech udgave, er den hollandske Sinners.
Her har man optimeret luftmodstanden, så her kan køres stærkt.

https://www.sinnerbikes.com/en/

Thomas Tanghus, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Torben - Nielsen

Aha.. Mange tak for forklaring og links, Torben :-)
Det er altså en næsten bil-lignende cykel.
Forunderligt.

Grethe Preisler

Lidt royal har man da lov til at være
og når kronprinsen kan fragte sit talrige afkom rundt i en kabinecykel, kan det vel aldrig skade at anskaffe en brugt, hvis man trænger til nye udfordninger og ikke har råd til at købe en fabriksny model ... ;o)

Lillian Larsen

Jeg vidste ikke at han har sådan en. Men det er da en god reklame for kabinecykler.
Tak til Torben Nielsen for linket. Sidst jeg søgte på kabinecykler kostede de omkring 100000kr. Så måske er prisen på vej ned. :-)
For 20 år siden kiggede jeg på en brugt Leitra. Den kostede ca 30000 kr.

Bjørn Pedersen

Jeg kan sagtens sætte mig ind i tankerne bag Teczas artikel, selvom jeg dog ikke lige kender til high-fivende "tak"-cyklister her i Aalborg, og jeg nok mere sukker over dumheden end jeg bliver vred og trodsig. Jeg kender mere til NT bybussernes skærme her i Aalborg, hvor der f.eks. står "Tak, fordi du sagde hej til chaufføren", "Tak fordi du holder fødderne nede på gulvet og ikke på sædet" eller "Tak fordi du giver din plads til en gangbesværet". Den slags "tak".

Man bør ikke takkes for det der skal/bør tages for givet, for det der er normalt, for det der forventes. Og ønsker man at ændre folks vaner, så bør man normalisere det nye, gøre det til hverdag, til det forventelige. Det bør "af-usædvanliggøres", adskilles fra at være en social statusmanifestation, det bør afpolitiseres, afmoraliseres, "afværdi-gøres".

Taknemmelighed skal være for det usædvanlige, det personlige, ligesom der er en forskel på faktisk kærlighed og en marginal præference for et kommercielt produkt frem for et andet. Taknemmelighed skal være en stor og sprudlende eller en hyggelig og intim (alt efter hvem der fejres) fest i virkelig eller overført betydning, noget ærligt, noget hvor man virkelig anerkender den anden persons virkelige jeg. Det kan være smilet og takken over at nogle holder døren for dig eller en stor fest hvor man hyldes for en ekstraordinær indsats for det man brænder for. At sige "tak" for at gøre det normale, det forventelige, det som alle andre end taksigeren tilsyneladende tror er usædvanligt, er som Tecza skriver, netop (jo nok ubevidst) nedladende og infantiliserende. Hverken NT-selskabet, eller high-fivende politiske cyklister er mere en personifikation af "Naturen" end alle andre, så det er også i den forstand lidt underligt at sige "tak".

Men ligesom med mere cykling, så bør den beskrevne trælse/nederen måde at tænke "taknemmelighed" på jo rettes op ved netop at italesætte og normalisere en bedre måde, en bedre trend. Ikke ved at gøre det til en konflikt mellem folk der anser de fleste menneskers hverdagshandling som en ekstraordinær, muligvis politisk handling, vs. dem som reagerer med vrede på denne måde at være/tænke på. Så min opfordring til Tecza vil være at finde på en undskyldning hun hurtigt kan fyre af mens hun holder for rødt sammen med high-fiverne og de vil high-five hende, som hverken er aggresiv, afvisende eller nedladende, men som også kan tænkes at få dem til at tænke over at deres high-fiving ikke er nødvendigvis er så produktiv som de tror. F.eks. "Ahj, det synes jeg ikke du takke mig for, det er ligeså normalt for mig at cykle som det er at skifte underbukser - og (indsæt et afvæbnende smil) det behøver du såmend heller ikke takke for mig", smil og cykl videre.

Thomas Tanghus

Der er andre gode måder, i stedet for det påtrængende "TAK". For nogle år siden kørte der (bogstaveligt talt) en kampagne i de københavnske bybusser:
"De røde sæder er til bagage, de blå er til at sidde på". Og der var selvfølgelig ingen røde sæder. Jeg kan ikke lige komme på en tilsvarende til at nudge cyklister, men det er jeg sikker på, andre kan :)