Kommentar

Det nye opholdskrav for dagpenge gør, at jeg ikke længere føler mig velkommen i Danmark

Jeg mistede min dagpengeret 1. januar i år, selv om jeg har arbejdet 70 timer om måneden ved siden at mit fuldtidsstudium de seneste to år. Har jeg ikke rettigheder, ligesom alle andre har, spørger rengøringsassistent Tugrul Karakose i dette debatindlæg
Efter opholdskravet i dagpengesystemet blev indført, skrev dagens debatør, Tugrul Karakose, til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), som senere svarede, at »man først og fremmest kommer her for at arbejde – og ikke fordi vi har høje ydelser i Danmark. For det kan vores velfærdssamfund ikke bære«.

Efter opholdskravet i dagpengesystemet blev indført, skrev dagens debatør, Tugrul Karakose, til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), som senere svarede, at »man først og fremmest kommer her for at arbejde – og ikke fordi vi har høje ydelser i Danmark. For det kan vores velfærdssamfund ikke bære«.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

6. maj 2019

Fra 1. januar i år blev der indført et opholdskrav for at kunne modtage dagpenge i Danmark. Reglerne er nu følgende: I år skal man have været i landet i fem ud af de seneste 12 år for at være berettiget til dagpenge, i 2020 er det seks ud af 12 år og fra 2021 og frem er opholdskravet på syv ud af 12 år.

Ændringen af dagpengeretten blev besluttet af regeringen, Socialdemokratiet og naturligvis Dansk Folkeparti, for den går især ud over udlændinge som mig.

Jeg kommer fra Tyrkiet og bor med min ægtefælle, som er dansk. Jeg har været i Danmark i næsten tre et halvt år. I mit første år i Danmark begyndte jeg at lære det danske sprog på egen hånd, så hurtig som muligt derhjemme, alt imens jeg ventede på min opholdstilladelse.

Da jeg fik opholdstilladelse, begyndte jeg på en sprogskole og fik samtidig arbejde i et privat rengøringsfirma som rengøringsassistent. Jeg meldte mig ind i en A-kasse – valget faldt på Akademikernes A-kasse, fordi jeg er uddannet psykolog fra Tyrkiet.

Jeg har været på det danske arbejdsmarked i cirka to år, betaler min skat og bidrager til samfundet. Jeg studerer stadig det danske sprog – nu på gymnasialt A-niveau for at kunne komme på universitetet og senere få godkendt min tyrkiske kandidatuddannelse i psykologi.

Ny usikkerhed

Den 15. januar fik jeg en mail fra a-kassen, som handlede om loven om opholdskravet. I mailen stod, at opholdskravet var vedtaget, og at det gjaldt for mig fra 1. januar.

Da jeg fik at vide, at jeg alligevel ikke kan få dagpenge, hvis jeg bliver arbejdsløs, blev jeg meget frustreret og ked af det. Det har givet usikkerhed i mit liv, og jeg føler mig stresset og kan ikke lade være med at tænke, »hvis jeg bliver fyret nu, hvad så?«

Jeg kontaktede a-kassen og bad om at få tilbagebetalt mine kontingentpenge for de seneste to år, som jeg jo havde indbetalt i god tro om, at jeg var sikret, hvis jeg skulle blive arbejdsløs.

Jeg fik et svar fra forsikringschef i Akademikernes A-kasse, Jes Flatau:

»Som reglerne ser ud p.t. er der ikke hjemmel til at betale medlemsbidrag tilbage til de berørte medlemmer. Jeg vil anbefale, at du overvejer at rette henvendelse til beskæftigelsesministeren, da det er ham, der har udarbejdet loven.«

Jeg har indbetalt 6.000 kr. til a-kassen i den tid, jeg har været medlem. Jeg ved godt, at det ikke er et stort beløb for mange danskere, men for mig er det meget. Også selv om jeg arbejder i et fysisk hårdt job 70 timer om måneden ud over min fuldtidsskolegang, at jeg arbejder om aftenen og kommer alt for sent hjem, er træt både hjemme og i skolen, altid er øm i kroppen og fysisk utilpas.

Hvor er mine rettigheder?

Min ægtefælle og jeg skrev til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), og han svarede, at »man først og fremmest kommer her for at arbejde – og ikke fordi vi har høje ydelser i Danmark. For det kan vores velfærdssamfund ikke bære.«

Det er både irriterende, diskriminerende og nedladende at høre dette fra Troels Lund Poulsen. Med det siger han jo faktisk, at vi er kommet for at nasse på det danske velfærdssystem og ikke, som det faktisk forholder sig, for at bidrage til det danske velfærdssamfund.

Troels Lund Poulsen fortsætter:

»Vi ønsker, at man skal have en tæt tilknytning til det danske samfund og have bidraget til det gennem en længere årrække for at drage fordel af dagpengesystemet.«

Jeg synes, det er endnu en sang fra de varme lande fra en politiker, som er meget langt fra virkeligheden. Her er et anderledes perspektiv på indvandreres stilling i Danmark: Hvor er retten til at stifte familie og pleje kærligheden med dem, man ønsker, uanset deres hudfarve og etniske oprindelse?

Hvis man fortsætter med at stramme reglerne for indvandrere, hvordan kan man så opnå reel tilknytning til Danmark? Hvem skal udføre alle jobbene i Danmark i fremtiden? Ikke danskerne, der er ikke nok!

Så vidt jeg kan se, er der langtfra arbejdskraft nok til at udfylde de tomme pladser, som vil opstå de næste fem til ti år. Tror man virkelig, at vi med anden etnisk baggrund vil hjælpe og bidrage til et land, som behandler os så dårligt, som Danmark desværre gør i dag?

Alt i alt må man sige, at politikerne spiller højt spil på bekostning af indvandrere og asylansøgere. Man polariserer, og man mangler sympati og empati. Det medvirker ikke til integrationen.

Den nye dagpengelov har gjort mig meget skuffet, og jeg føler mig ikke længere velkommen i Danmark. Jeg føler mig derimod dybt diskrimineret. Jeg har vel mine rettigheder, ligesom alle andre har?

Jeg vil gerne se, at det danske demokrati omfatter alle i Danmark og ønsker ikke at se nogen form for diskrimination i dette land.

Tugrul Karakose, rengøringsassistent

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Karlsen
  • Torben Lindegaard
  • David Breuer
  • Bjarne Andersen
  • Lars Løfgren
  • Carsten Mortensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Trond Meiring
  • Ib Gram-Jensen
  • Gert Romme
  • Espen Bøgh
  • Viggo Okholm
  • Thomas Tanghus
  • Britta Hansen
  • Marianne Stockmarr
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
Erik Karlsen, Torben Lindegaard, David Breuer, Bjarne Andersen, Lars Løfgren, Carsten Mortensen, Maj-Britt Kent Hansen, Trond Meiring, Ib Gram-Jensen, Gert Romme, Espen Bøgh, Viggo Okholm, Thomas Tanghus, Britta Hansen, Marianne Stockmarr, Dorte Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Betal så de penge tilbage!

Niels Johannesen, Maj-Britt Kent Hansen, Torben K L Jensen, Tommy Clausen, Rolf Andersen, Rikke Nielsen, birgitte andersen, Britta Hansen, Marianne Stockmarr, Dorte Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Regeringen burde ha' udformet loven med krav om oplysning til ALLE om, at de ingen dagpenge kunne få , hvis de ikke havde opholdt sig i Danmark i så og så mange år og hvis ikke så kunne folk få deres indbetalte dagpengebidrag tilbage. - fordi de havde indbetalt på forkerte forventninger.

PS: kan man ikke godt være medlem af en fagbevægelse, der varetager ens interesser løn og arbejdsmæssigt uden at betale til dagpengesystemet. Hvis ikke så bør det gøres - så kan folk begynde at betale til dagpengeordningen et års tid til de har opnået kravet om ophold i landet.

Karsten Aaen, Bjarne Andersen, Claus Nielsen, Tommy Clausen, Erik Fuglsang og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Jeg vil gerne se, at det danske demokrati omfatter alle i Danmark og ønsker ikke at se nogen form for diskrimination i dette land."

Tugrul Karakose, rengøringsassistent

Det er vi mange andre der ønsker, kære Tugrul.
Den lov er en svinestreg, det rene tyveri af ærlige folks penge.

Jeg mener politikerne, som du siger, gør landet en bjørnetjeneste ved at gøre det så uindbydende og fjendtligt som muligt at eksistere her for udlændinge, for hvis alle rejste hjem ville vi godt nok stå med fletningerne i postkassen.
Men det regeringen vil er naturligvis at indføre et 'working poor' arbejdsmarked, hvor man skal have flere jobs for at kunne overleve. Og intet sikkerhedsnet som ledig.

Forhåbentlig bliver der lavet om på disse uretfærdigheder snart. Nu må vi se efter valget.

Steffen Gliese, Karsten Aaen, Bent Gregersen, Torben Lindegaard, David Breuer, Bjarne Andersen, Lars Løfgren, Carsten Mortensen, Michael Waterstradt, Espen Bøgh, Carsten Wienholtz, Torben K L Jensen, Lisbeth Larsen, Steen K Petersen, Tommy Clausen, Trond Meiring, Rolf Andersen, Rikke Nielsen, Ole Svendsen, birgitte andersen, Torben Jensen, Viggo Okholm, Thomas Tanghus, Jes Kiil, Bjarne Bisgaard Jensen, Erik Fuglsang, Marianne Stockmarr og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Dorte, der er da ikke megen fidus ved at være medlem af en fagforening, hvis man ikke også er i A-kasse?
(Adskillelsen af disse to var en enorm fejl.)

Carsten Wienholtz, Torben K L Jensen, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Tommy Clausen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Eva du har ret adskillelsen og mange andre forandringer/forringelser er ført fra Blå-bloks side for at begrænse de faglige organisationers indflydelse.

Derfor hørte jeg Løkke Rasmussens udtalelse om, at arbejdesmarkedets organisationen skulle være stærke for, at Danmark kunne beholde den såkaldte Danskemodel med STOR forundring. Tænk at LLR fik 1 time til at sidde og udbrede sig om dit og dat i P1's Slotsholm. Ja efter LLR var det også nærmest Venstre, der havde skabt Velfærdssamfundet osv....... MEN hvorfor er det så mest Venstre der stemte imod love, der udbyggede Velfærdssamfundet.

Karsten Aaen, Bent Gregersen, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

PS: Min bemærkning om at indvandre burde først skulle indbetale til dagpengeneordningen et år før de har opholdt sig lang tid nok i landet var også mere en forundring i at denne ordning ikke blev vedtaget samtidigt med den lovændringen, der fratog indvandre i at have trygheden gennem dagpengeordningen.
Som medlem af en fagbevægelse kan de få hjælp, hvis deres arbejdsgiver ikke overholder overenskomstaftalen - og det er der desværre en del der ikke gør.

Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
birgitte andersen

Det er nu ikke kun folk fra andre lande som bliver behandlet dårligt. Som en der i god tro investerede i solceller i 2012, er jeg også blevet taget godt og grundig ved næsen......Stol aldrig på en politikker!
Hvad der gælder af love i dag er ændret i morgen.
Politikkerne lover guld og grønne skove hvis bare vi gør som de siger, bagefter finder vi borger så ud af at: " vi blev snydt", For mit vedkommende var det ca 70.000,00 kr som jeg også havde undladt at bruge hvis jeg bare havde kendt politikken imorgen.
Derfor stol aldrig på en politikker, hvis du ikke har råd til at lege med.................

Karsten Aaen, Torben Lindegaard og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg forstår da ganske godt, Tugrul Karakose, for vi som betaler skat til Danmark, føler os heller ikke velkommen. Derfor bliver det kun til 1-3 dage om året i Danmark.

Espen Bøgh

Ja..., man forstår udmærket din opfattelse af forskellene i det danske samfund, og for at forstå det helt skal man desværre også erkende at vort demokratise politisker system er blevet afsporet igennem mange år med liberalt styre, og de teser der er blevet benyttet til at afspore den almindelige sunde fornuft, og især overfor enhver udlænding, der befinder sig i Danmark nu om dage.

Problemerne med udlændinge er relativt i forhold til de mange der er kommet til landet, - men der skelnes alene efter etnicitet og hudfarve, ikke så meget efter integration som der politisk tales så meget om.

Grunden til disse idiotiske love, og til tider nærmest, hvis ikke ligefrem, ulovlige love er blevet til, og som også rammer danskerne i dag, er den liberale regerings vilje til at ville beholde regeringsmagten for "enhver pris", og det kun har kunnet lade sig gøre med Dansk Folkepartis mandater i folketinget.

Forleden var der en artikel om Per der havde været udrejst fra Danmark i 15 - 20 år, og nu ville hjem til Danmark med sin kone fra Togo, men ikke kunne fordi han ikke havde taget 9ende klasse i skolen før han forlod Danmark, - et krav der ikke eksisterede da han udrejste som uddannet blikkenslager.

- Så idiotiske er vores love nu om stunder, og kun fordi den politiske ambition om at være statsminister overgår alt.

Vores liberale regeringer med især Venstre som hovedaktør har sammen med Danske Folkeparti undergravet tilliden til vort demokratiske system, ved at frikende sig selv for ansvar, alene ved at have et flertal imod undersøgelse af deres regeringsførelse, eller rettere mangel på redelig regeringsførelse.

Kristian Jensen burde stilles for en rigsret for ikke at have passet sit arbejde som skatteminister i tiden 2001-10, på trods at Venstre ordskvalder om; "det skal kunne betale sig at arbejde", men det nytter ikkemeget når man som Kristian Jensen ikke passer sit arbejde.

Dt samme gælder for Inger Støjberg, hvis administration af sin ministerpost gang på gang skal i samråd om særdeles svævende forklaringer på de regler og andet der flyder ud fra hedens ministerium med hendes underskrift på.

Claus Hjort Frederiksen har også en fortid hvor en rigsret havde været berettiget for hans egenhændige omgang med de lediges rettigheder, helt udenom folketinget og en vedtagelse her skete for egen regning, og blev afsløret.

Der er behov for en ny regering der vil gøre op med disse udemokratiske tilstande overfor demokratiet, og mere klare præciseringer for ansvar for ministre, så demokratiet ikke trædes under fode af ambitioner og simpelt flertal - for retten til at foretage ulovligheder fra lovgivernes side, - og samtidig kræve befolkningen skal overholde de love som staten udsteder.

Viggo Okholm, Karsten Aaen, Bent Gregersen, Steffen Gliese, Egon Stich, Nike Forsander Lorentsen, Jonna Jensen, Lars Løfgren, Carsten Mortensen, Kim Houmøller, Carsten Wienholtz, Claus Nielsen, Steen K Petersen, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Ole Svendsen anbefalede denne kommentar
Ole Svendsen

Tugrul
Jeg forstår til fulde din frustration. Det er uretfærdigt og det er diskrimination. Der er mange her i landet der kan se, at du er et ansvarligt menneske, som tager ansvar for din situation, og som bidrager til det danske samfund. Desværre er der opstået en syg kultur på Christiansborg, hvor medmenneskeligheden er forsvundet i mange partier.

Det blev engang sagt: "Den geniale leder véd, at sociale forbedringer skal følges op af, at man får en eller flere sociale grupper eller kaster til at fremstå som én fælles fjende. Endelig fandt jeg dem: Jøderne. De var fuldstændig forsvarsløse, og ingen ville rejse sig for at forsvare dem"
Citat: Adolf Hitler

Hvis du tager samme citat og ændrer eet ord: Bliver det til:
"Den geniale leder véd, at sociale forbedringer skal følges op af, at man får en eller flere sociale grupper eller kaster til at fremstå som én fælles fjende. Endelig fandt jeg dem: Muslimerne. De var fuldstændig forsvarsløse, og ingen ville rejse sig for at forsvare dem"

Så har du Dansk Folkepartis politik i en nøddeskal, og desværre står Venstre, Soc.Dem., Nye Borgerlige, og Konservative i kø, for at efterabe DF i at føre syndebukkens politik. Der er desværre stemmer i at fodre den indre svinehund.

I stedet for "Muslimer" kan du også skrive "udlændinge" eller "flygtninge" i citatet. Så har du dansk politik anno 2019.

Da V, K, S, DF og NB tilsyneladende har et stort behov for at finde nye syndebukke, har man valgt at genbruge endnu et begreb fra 1930'ernes Tyskland, nemlig "Ghettoen"
Dvs. at hvor der bor mennesker med lavere indkomster, som bor de steder, hvor de har råd til at betale huslejen, dem kalder man for ghettoer. Med al den stigmatisering der følger med.

Det er usmageligt, at så mange partier gør minoriteter til syndebukke, for at fodre den indre svinehund i jagten på stemmer.

Poul Nyrup sagde engang om Dansk Folkeparti: I bliver aldrig stuerene". Han havde fuldstændig ret, men havde nok aldrig troet, at man engang kunne sige det samme om Social Demokratiet.

Desværre har Mette Frederiksen så meget taburetkløe, at hun har solgt sin sjæl til Dansk Folkeparti i jagten på magten.

For ikke så mange år siden, var Soc. Dem. et parti, som kæmpede for de svage i samfundet.
Det soc. dem. vil vi meget gerne se igen.

Lad os nu få et voksent folketing, hvor der kommer en anstændig tone, og hvor der bliver taget hånd om de virkelige problemer, så som klima-krise, tab af biologisk mangfoldighed, grøn omstilling, voksende ulighed, en sundhedssektor, som er skåret så meget ind til benet, at de nu er ved at save benet af. Der er mere end nok at tage fat på.
Lad os desuden behandle vores med-mennesker ordentligt. Uanset om de kommer fra Danmark eller et andet land, og uanset om de hedder Tugrul, Peter eller Sofie.
Tak!

birgitte andersen, Viggo Okholm, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Nike Forsander Lorentsen, Elizabeth Gawel, Jonna Jensen, Lars Løfgren, Carsten Mortensen, Carsten Wienholtz, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Jan Andersen

Hvis der havde været bare et lille spor af anstændighed tilbage i regeringen, ville den gøre det eneste rigtige; at gå af og udskrive valg til afholdelse samtidigt med EU-valget.

Men Lars Løkke Rasmussen uddrev enhver form af borgerlighed og anstændighed ud af dansk politik. Det borgerlige projekt blev byttet for udlændingestramninger, og som udgangspunkt var der ikke nogle begrænsninger på, hvor mange principper Venstre ville sælge.

Regeringen redesignede den borgerlige politik og hvad borgerlighed var, alt hvad Løkke rørte ved, blev til ulighed og fattigdom, han skabte splittelse og had, 160.000 voksne endte uden indtægter overhovedet. Som altid er medlemmerne af Folketinget total blinde, døve eller ligeglade og følelsesløse.

64.500 fattiggjorte børn siger: Gå nu af Lars.

Hvorfor har vi ulighed? Regeringen gik direkte bevidst efter de ældre, handikappede eller sårbare. De tog ingen hensyn, og der var ikke grænser for deres grådighed. Når der ikke var mere at stjæle fra en samfundsgruppe, fortsatte tyveriet bare med en anden minoritet. Lars Løkke Rasmussen gjorde livet til et levende helvede for ofrene, men blev selv rig.

Ofrene så ud til at lide af de samme symptomer bagefter; der er en skade på det dybeste niveau af sjælen, ånden og psyken, og det er en krænkelse af den værste slags. Mange mennesker har nu ekstreme økonomiske problemer og lever i dyb fattigdom, de ser ikke noget lys for enden af tunellen. Det er mennesker som ikke har råd til forsikringsdanmark. Vi kan ikke have neoliberalisme og et socialt retfærdigt samfund, de to er gensidigt eksklusive.

Neoliberalismen er efter dette stendød i Danmark.

Alt skulle hastes igennem og alle de sociale institutioner ødelægges, intet var nu helligt. Nedbrydningsregeringen smadrede al medmenneskelighed og samfundsmoral, velfærden til underklassen, frihed og velstand skal gælde for alle borgere, ikke bare til de formuende.

Den sociale sikkerhed som skulle sørge for at ingen falder igennem sikkerhedsnettet blev fjernet. Private virksomheder blev opdyrket. En-krones-firmaer blev skabt, for at svindlen kunne frit florere, uhæmmet grådighed. Den borgerlige regerings forklaringer stinker af selvbedrag, grådighed og superegoisme.

25 spindoktorer blev betalt 1,4 millioner pr. år for, med alle midler, at smadre alt hvad der bare lugtede af sammenhold og solidaritet, de fik at vide at de ikke skulle sætte nogen grænser for deres propaganda. Mere end noget andet gjaldt det om at dominere mediebilledet og holde de virkelige problemer for døren.

Finansministeriet producerede kejserens nye klæder, fortabt i regnestykker og tal, der minder mere om drøm end virkelighed. De økonomiske beregninger bruges og misbruges i den politiske kamp. Hvis man brugte en masse tåge retorik, var det nemmere at gennemføre samfundsdræbende beslutninger.

Et socialt forhold mellem demokrati, omfordeling og ulighed skulle mørkelægges. Spindoktorer var hensynsløse, manipulerende og destruktive, med overfladisk charme, men med en total mangel på empati overfor andre. De talte uden skam, skyld, anger eller empati om deres ofre, de grinede bare og var ligeglade, samt sagde at fattigdom var ofrenes egen skyld.

Demokrati syntes ikke længere at påvirke uligheden i en positiv forstand, og det skabte essensen af borgernes afsky for politikerne, med løgn og bedrag og endeløs neoliberal propaganda, grænseløs fornedring af landets rygte og sammenholdet. Mere ulighed som betaling for mindre rettigheder og ingen eller manglende værdighed. Sort på sort.

"Børnenes trivsel er ikke længere statens ansvar".

Løkke-regeringen holdt sig ikke tilbage fra den værste og mest nedrige ondskab: Indlejring af børn i lejre fanget i nedværdigende fattigdom. Den politik førte til misrøgt af børn, lovgivet ved Folketinget. Grusomhederne omfattede også hjemsendelse af 1500 mennesker hvert år til forfølgelse, i lande stadigvæk i krig.

Ved at blåstemple fremmedhad-politikken banede regeringen vejen for endnu værre yderliggående racister og finanssociopater i Folketingssalen. Ved ikke at regulere finansvæsenet, har de bandet vejen for hvidvask i verdensklassen. Finanstilsynet og bagmandspolitiet kan nu knapt stille med hvert sit fodboldhold. Ved bevidst at nedbryde Skat, banede de vejen for grænseoverskridende skattely.

Regeringen endte som en farce med symbolpolitik som eneste svar, for at holde sig til magten. Gennem længere tid har butikshylderne i Venstre været meget tyndt besat på grund af partiets voldsomme præstationsproblemer. Det handlede mere om at beholde den politiske magt end om, hvad der er godt for landet, og uanset hvem det gik udover.

Der er nu massivt udsalg af alle varer i borgerafdelingen, menneskerettighederne, offentlighedsloven, klimaforandringerne og fremtidsvisionerne, det værdige liv, nærdemokratiet, lighed for loven og bæredygtigheden, fællesskabet og sammenhængskraften. Restsalg: En blandet rodekasse med bl.a: Anstændighed, den borgerlige ideologi, velfærden og samfundsansvaret, den borgerlig dyd, middelklassens værdier. Alt det, der er for ødelagt, det er kørt væk, siger Lars Løkke Rasmussen.

Tillidskrisen har ramt Venstre, der er gået i regeringsstandsning. Køb billigt. Alt skal væk inden lukningen. Vælgerne er omsider parat til at diskutere lavere politikerlønninger. Borgerne har forstået at socialvæsenet ikke kan overlades til velfærdsfjentlige politikere alene. Danmark har ikke menneskeligt råd til den type politikere som bevidst ødelægger andre, for egen vindings skyld.

Viggo Okholm, Bent Gregersen, Steffen Gliese, Egon Stich, Jonna Jensen, Carsten Mortensen, Carsten Wienholtz, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Det er hvad der kan kaldes en selvopfyldende profeti.

Du italesætter muslimer som værende totalt uintegrerbare, hvorefter du lægger dem så mange hindringer i vejen, at de umuligt kan integrere sig.

Og vupti, DF har sikret sin eksistensberettigelse et stykke tid endnu - på bekostning af en masse uskyldige mennesker.

Det er modbydeligt - det er ondskab.

Viggo Okholm, Bent Gregersen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Carsten Wienholtz, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

@Eva Schwanenflügel:

"Forhåbentlig bliver der lavet om på disse uretfærdigheder snart. Nu må vi se efter valget."

Hmmm ... husker du tiden under beskæftigelsesminister Mette Frederiksen ?? ;)

Wikipedia om Mette Frederiksen:
"Som beskæftigelsesminister har hun bl.a. stået i spidsen for reformer af førtidspension, fleksjob og beskæftigelsessystemet. Ligeledes den omdiskuterede kontanthjælpsreform, der blandt andet betyder lavere kontanthjælp til unge arbejdsløse og giver samlevende gensidig forsørgelsespligt."

Men læs selv mere på Wiki's opslag om Mette Frederiksen's tid som beskæftigelsesminister - det er ... [BIIB] ... læsning ;)

Viggo Okholm, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Claus Nielsen, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Rolf Andersen

Tja.. Du behøver bestemt ikke minde mig om hvordan Mette F forvaltede sit mandat som beskæftigelsesminister i Thorning-regeringen, det har jeg skrevet om gentagne gange, suk..

Mine forhåbninger gælder udelukkende Enhedslisten og tildels SF. (Alternativet er for usikre på socialpolitik)
Hvis de to partier - især Enhedslisten - får et godt valg, får Socialdemokratiet modstand på deres værste idéer.

Men jeg indrømmer gerne, at håbet er alt andet end lysegrønt. Det er derfor jeg siger "nu må vi se".

Karsten Aaen, Bent Gregersen, Steffen Gliese og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Kun fire ud af de ni partier i Folketinget har en overenskomst for deres ansatte.
Det gælder Socialdemokratiet, Enhedslisten og SF, og efter 4 års forhandlinger, nu også Alternativet.
Så når Løkke & co højpriser 'Den Danske Model', er det uden egne medlemmer af en fagforening.

https://www.a4nu.dk/artikel/hyklerisk-at-kun-fire-ud-af-ni-partier-har-o...

Niels Duus Nielsen, birgitte andersen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Carsten Mortensen, Erik Fuglsang, Carsten Wienholtz, Maj-Britt Kent Hansen, Claus Nielsen, Trond Meiring og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Det er jo hul i hovedet. Man betaler i god tro til en ordning, der ændres, og man får så ikke sine penge tilbage!

Midt i 90'erne var jeg - uanset tjenestemand - i A-kasse. Reglerne for efterløn ændredes og ordningen ville i mit tilfælde først kunne benyttes, når jeg fyldte 64. Min fagforening og jeg selv kunne begge regne ud, at jeg var bedre stillet ved bruge pengene på at tegne en pensionsordning fremfor fortsat at betale et forhøjet bidrag for retten til efterløn. Jeg forblev således i A-kassen til normal takst, men opsagde det ekstra bidrag - og fik de allerede betalte penge tilbage. Helt automatisk.

Karsten Aaen, Steffen Gliese, Trond Meiring, Carsten Mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Thomas Buch

Efter min mening er loven ikke helt ved siden af. Når det så er sagt, så det, at loven de facto virker med tilbagevirkende kraft og frarøver folks indbetalte penge til forsikringsordningen, efterlader mig med stor lede (AKA politikerlede) ved de partier, som har vedtaget loven.
"Skiderikker" - for at sige det lige ud. Hvis man vil af med politikerleden, så må man stoppe med at være unfair. Uanset om man bekender sig til blå (og i nogle, især socialdemokratiske tilfælde, - rød) politik, så kan man vel godt være et ordentligt menneske alligevel!!

Tugrul Karakose.

Jeg syntes også du burde få dine indbetalte a-kasse penge tilbage

Du virker ellers til at være godt inde i vor dagpengeregler, hvorfor meldte du dig ind hos Akademikerne?

Du skriver, "som er dansk" om din ægtefælle, hvilket indikerer du har bevidsthed omkring den betydning.

Fremhæver du betaler skat til det danske samfund, hvilket jo er meget rimeligt med tanke på du bor , lever og benytter det danske samfund. Bl.a skriver du det er din plan at skulle på universitetet.
Du skriver også du bidrager til det danske samfund. Vil du præcisere med hvad?

Kunne havde nedkogt essensen af dit indlæg til, utilfredshed med at have betalt mere end højst nødvendigt? (hvilket også er helt rimeligt at være utilfreds over).

Desværre bliver skriverier som dine netop bare til fjer i hatten på politikere der mener indvandrer ofte kun kommer hertil for at nasse på systemet.

Steffen Gliese

Nils Valla, man 'nasser' jo ikke på dagpengesystemet, der er et solidarisk forsikringssystem, men ikke desto mindre alligevel i mange år af politikerne er blevet behandlet som noget, de skal bestemme over.
Til gengæld er man jo ikke dagpengeberettiget, hvis man er under uddannelse. Jeg er ikke helt sikker på, om det samme gælder evt. gymnasiale kurser udenfor almindelig arbejdstid; men under uddannelser, der almindeligvis er SU-berettigede, også hvis man ikke kan modtage SU, gælder, at man ikke kan få dagpenge, medmindre man er direkte visiteret som led i en aktivering.

Viggo Okholm

Thomas Poulsen:
Nå da du kan ikke lide muslimer! måske de gerne vil arbejde,men fordomme gør de ikke bliver ansat, og ja der er sikkert en del der er for usikre i uddannelse og evner helt som vi ser mennesker i byerne med øl flasker i hånden og et trist blik.
I alle samfund er der nogen som falder udenfor,men mon ikke vi trods alt er så "rige" i sind og penge at der er plads.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Steffen Gilese.

Min afsluttende bemærkning var skrevet i 3.person.
Beskriver bare den gødning på bålet det bliver til, for dem der ensidigt negativiserer omk indvandring.
Men værst af alt, i dette tilfælde måske med rette?
Overskriften, "føler sig ikke velkommen..." grundet dagpengene, kan oversættes til, en forventning om at få penge for overhovedet have lyst til komme til Danmark.
Som du skriver er dagpengesystemet solidarisk.
Medlemmer har i årevis opbygget og indbetalt til denne kasse for lidt tryghed når indtægterne udebliver.
Udlændinge bør ikke komme til Danmark, tage for givet uddannelse i andet land giver adgang til stille sig "øverst" i køen, kræve højeste udbetaling og således springe forbi/over livslange medlemmer af
kassen.
I det hele taget ønsker jeg meget mere ydmyghed i fh til de krav vi stiller til fællesskabet.
Vi burde i stedet i langt højere grad interessere os for hvad vi selv kan give fællesskabet.
(men misforholdet ligger nok mere i generationerne)

Steffen Gliese

Jeg har det lige modsat, Nils Valla. Efterhånden er sikkerhedsnettet og de fælles løsninger blevet mere og mere beskårede, samtidig med at der trækkes større og større veksler på folk.
Hvis vi blot havde holdt fast i det, vi havde: en dagpengeperiode på 5 år, med tilbud om aktivering efter 1-1½ års ledighed, dagpengeret efter 26 uger, men med fagforeningsmedlemskab som betingelse. Alt rimelige afvejning af ret og pligt.
Man kan ikke få dagpenge, når man er under uddannelse, selvom man har et arbejde, man mister, men når man er færdig, kan man få dagpenge på dimittendsats efter en periodes uddannelsesmedlemskab.

Thomas Buch, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og nils valla anbefalede denne kommentar

ps.
I en "valgtid" som denne bliver indvandring til stort emne.
Nogle vil profilere sig på menneskelige hensyn og modtage indvandrene.
Andre vil fokusere på problemer indvandring fører med.

For jeg ikke lægger stof til den indre svinehund, (er latent i os alle,) vil jeg gerne præcisere mit ovenstående indlæg omk ydmyghed ikke var møntet specifik på indvandrer men på os alle.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, birgitte andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar