Læserbrev

Det er ødelæggende for integrationen, at indvandrere skal betale for at lære dansk

Ønsker vi en succesfuld integration, skal danskundervisningen være gratis både for lavtlønnede udlændinge, udenlandske studerende og vidensmedarbejdere, skriver Jeanné Vetling og Christopher Røhl Andersen (R) i dette debatindlæg
20. maj 2019

I sommeren 2018 indførte regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet deltagerbetaling på danskuddannelserne for selvforsørgende indvandrere.

Det gule flertal fik dermed gjort op med mange års integrationspolitik i jagten på det såkaldte paradigmeskifte.

Man kan mene, det kun er rimeligt, at indvandrere selv betaler for at lære dansk. Men desværre efterlader det samfundet med en endnu større regning i form af uoprettelige integrationsproblemer for en bred gruppe af skatteydere.

Deltagerbetalingen rammer primært tre grupper.

Det er de lavtlønnede arbejdere fra Europa, som arbejder i brancher, hvor de ikke kommer i kontakt med danskere. Det ødelægger blandt andet deres mulighed for at blive forfremmet på arbejdsmarkedet, men også deres mulighed for at hjælpe børnene med lektierne.

Det er de udenlandske studerende, der uddanner sig i Danmark. De lærer ikke dansk, og derfor bliver de fravalgt af virksomhederne. Deres nye kompetencer tager de desværre med tilbage eller til et andet EU-land.

Og endelig er det vidensmedarbejdere og deres ægtefæller. En gruppe, som dansk erhvervsliv efterspørger, og som er svære at fastholde, hvis den medfølgende ægtefælle ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet.

For den enkelte kan det have stor betydning at lære dansk. Endnu vigtigere er det dog for samfundet, at de indvandrere, som kommer hertil, lærer vores sprog. Og det er ikke bare sproget: Undervisningen dækker også dansk kultur, historie, værdier og samfundsforhold.

I fremtiden kommer færre til at lære om vores syn på demokrati, på ytrings- og religionsfrihed og om de rettigheder og pligter, der følger med, når man bor i Danmark.

Deltagerbetalingen kan få store samfundsøkonomiske konsekvenser. Regeringen har desværre ikke lært af de fejl, vi begik i 60’erne og 70’erne. Her antog man forfejlet, at indvandrere ville lære dansk, så længe de var i arbejde.

I dag kæmper vi stadig med datidens fejlslagne integration, og der en risiko for, at vi også kommer til at gøre det i fremtiden. Det er bydende nødvendigt at rette op på denne fejl ved at fjerne deltagerbetalingen på dansk, så vi igen kan sikre det bedste udgangspunkt for integrationen.

Jeanné Vetling og Christopher Røhl Andersen, hhv. folketingskandidat og medlem af Københavns Borgerrepræsentation (R)

Problemet opstår, når man tillægger religionen ansvaret for de handlinger, som nogle mennesker, der praktiserer religionen, udfører, skriver Mohamad Abd Almonam.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thomas Tanghus

I nævner lavtlønnede, studerende og vidensarbejdere, men glemmer totalt (eller bare undlader dem?) flygtninge. Der ønsker hverken den siddende regering eller SD integration.
Jeg lagde dog mærke til, i gårsdagens statsministerkandidatdebat, at MF nævnte integration. Hvad man så skal lægge i det, ved jeg ikke.

Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Werner Gass og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der er også indført gebyrer på tolke, bl.a. i sundhedsvæsenet og i retsvæsnet.
Det er efter min opfattelse endnu værre.

Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Werner Gass og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Jeanné Vetling

@Thomas Tanghus vi nævner ikke flygtninge, da de ikke er omfattet af loven om brugerbetaling. De modtager fortsat gratis danskundervisning.

Thomas Tanghus

Jeanné: Beklager, min empati løb af med mig. Jeg tænkte på dem, vi gerne vil sende tilbage til deres hyggelige kampzoner, men som nu sidder og feder den i luxuriøse udvisningscentre.

Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Rikke Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Thomas Tanghus, de krigere, som du frygter, udgør kun en meget lille procentdel af den store masse af flygtninge. Så der er ingen grund til at gå o så små sko, som du ønsker - vi har både plads og råd til mange flere flygtninge. Skulle der snige sig en enkelt terrorist med over grænsen, har vi jo både PET og FE til at fange dem.

De forenede efteretningstjenester har jo lige fået en syrer sat fast i 12 år for at lege med tændstikker. Så jeg tror, at din frygt er voldsomt overdrevet.

Eva Schwanenflügel

Niels, jeg tror Thomas Thanghus' betragtninger er ironiske..

Thomas Tanghus, Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Rikke Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Som grundlag for en reel og saglig diskussion, om der skal/bør være deltagerbetaling (eller ej) på danskuddannelserne for selvforsørgende indvandrere, kunne det som udgangspunkt være nyttigt bl.a. at vide følgende:

1. Hvilket beløb taler vi om pr. deltager, og hvad dækker dette beløb over?
2. Er det alene ren kursusafgift, vi diskuterer, om selvforsørgende indvandrere skal slippe for.at betale?
3 Er det også evt. lærebogsmaterialer, evt. udstyr og evt. eksamensgebyr, som vi diskuterer, hvem skal betale?
4. Hvilke evt. økonomiske og andre konsekvenser har det, hvis undervisningen ikke følges punktligt?
5. Hvordan gribes disse spørgsmål an i andre lande ?

Erik Fuglsang

Eva Schwanenflügel
20. maj, 2019 - 20:08
Tak for linket, Eva.
Jeg ville ønske at jeg havde lidt tid til at dykke ned i lovgivningen, men det kniber desværre pt..
Respekt for, at du tager afsæt i den faktisk lovgivning og ikke "bare" en holdning eller en følelse.

Grunden til, at jeg kom til at tænke på at inddrage andre lande i overvejelserne, var alene for at se, om man andre steder har et system, vi kunne lade os inspirere af.

Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang

Tak, jeg prøver da at være faktuel istedet for at give mig af med diverse mavefornemmelser.
Jeg har også tidligere sagt til dig at jeg vægter ærlighed meget højt.

Især via debatterne i dette (vidunderlige) forum har jeg lært at det er vigtigt at have sine facts på plads, og hvis ikke, sige at jeg ikke ved det.

Istedet for en anstrengt og polariseret tone i diverse medier, finder jeg her noget lignende et fredens Tempel, hvor alskens farver og striber kan blandes.

Erik Fuglsang

@Eva Schwanenflügel
Enig, Eva, det er et virkelig godt, sobert og inspirerende debatforum, vi har herinde. Andre steder er tonen og lødigheden i kommentarerne af en helt anden karakter for nu at bruge en eufemisme!

Som jeg også tidligere skrevet til dig, så er ærligheden i dine kommentarer værdsatte. Jeg letter også gerne på min tweedcap for, at du har styr på facts, når du debatterer. Du, Niels Duus, Katrin Damm m.fl. er også garanter for, at os på "halvblå stue" får kam til vores hår, når vi stikker snuden frem herinde, og det er helt, som det skal være :)
Og nu jeg er i gang med at dele roser ud, så er jeg har jeg stor respekt for dit og andres ihærdige forsvar for de svagest stillede i vores samfund. I giver ihvertfald mig stof til eftertanke, det indrømmer jeg gerne.

Måske du - sammen med andre af de engagerede debattører herinde - en skønne dag formår at omvende mig :)
Det ville ihvertfald være usandt, hvis jeg påstod, at jeres ihærdige og vedholdende argumentation - med afsæt i ordentlighed og humanisme - gik fuldstændigt sporløst hen over mig :)

Karsten Lundsby, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang

Du er nok en ønske debattør, fordi du ikke argumenterer ud fra mavefornemmelser.

Men der er mange som er grangiveligt uflyttelige, fordi valide argumenter ikke bider på dem.
Forskningen står måbende overfor dette paradoks, at folk virkelig kan fornægte fakta.
Jorden er flad i deres forstand, kan man sige.

Erik Fuglsang

@Eva Schwanenflügel:
Tak for det.
For nogle er sandheden og fakta så ilde hørt, at de krampagtigt benægter fakta og undertiden ligefrem opfinder alternative fakta. Livet er for kort til, at jeg orker at bruge energi på nogen af delene.

Erik Fuglsang

Min salige afdøde far, som var selvstændig, ville rotere i sin grav, hvis jeg stemte på Enhedslisten, men jeg lytter nu altid interesseret til, hvad Pernille Skipper, Henning Hyllested, Finn Sørensen, Rune Lund m.fl. har på hjerte. De er alle dygtige debattører med vid og bid, og det er jeg til fals for.

Steffen Gliese, Karsten Lundsby og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Erik Fuglsang, i dette spørgsmål vil jeg ikke gå nærmere ind på, hvordan lovgivningen omkring sprogundervisning faktisk fungerer, for det ved jeg meget lidt om, men blot henføre til, at undervisning principielt bør være gratis.

Jeg mener, at uddannelse er så vigtigt, at det principielt er noget, som skal stilles til rådighed for alle, især når det drejer sig om noget så grundlæggende som at lære sproget i det land, som man forventer at opholde sig i resten af sit liv. Det er i de nye medborgeres interesse at lære dansk, ligesom det er en fordel for os, der allerede kan sproget.

Når man tænker på, hvor svært det danske sprog er at lære, hvis ikke man er opvokset med det - jeg hørte for ikke så længe siden, at dansk er blandt de ni sprog, som er sværest at lære her i verden - synes jeg kun, at det er rimeligt, at vi tager os råd til at betale udgifterne via fællesskabet. Hele ideen med integration er jo at skabe et fællesskab, og vi har en lang tradition her i landet for at hjælpe dem, der har det svært. Så jeg tror ikke rigtigt på, at det er udgifterne til sprogundervisningen, der er problemet, derimod er jeg ret sikker på, at der er mennesker, som gerne ser integrationen slå fejl.

Iøvrigt tak for rosen, og i lige måde.

Måske vil det skuffe dig lidt, når jeg indrømmer, at jeg i bund og grund er intuitionist, når det kommer til moral og etik - altså at jeg mener, at det i sidste instans er mavefornemmelser, der er al morals grundlag. Ligesom logikkens regler ikke kan begrundes med logiske midler uden at forudsætte det, som skal bevises, kan moralregler heller ikke begrundes uden at gøre brug af en række fundamentale axiomer, som ikke selv kan begrundes moralsk. Efter i årevis forgæves at have søgt efter moralens og logikkens grundlag i bøgerne, er jeg derfor nået til den konklusion, at dette grundlag skal findes i mine mavefornemmelser.

Det er selvfølgelig ikke acceptabelt i et samfund, som regner sig selv for rationelt, så jeg camouflerer som regel min intuitionisme bag en mur af rationelle argumenter. Blot er det vigtigt for mig selv at vide, at ingen af de "selvfølgeligheder" og "selvindlysende sandheder", som mine argumenter bygger på, er gennemført rationelle - tværtimod er axiomerne og principperne næsten altid et mix af følelser og fornuft. Hvilket jeg ikke ser som det store problem, for livet selv er et mix af følelse og fornuft, hvorfor så ikke argumentationen? Til gengæld forsøger jeg så at være så konsistent som muligt i min argumentation, så mine principper ikke hele tiden ændrer sig i takt med mit humør.

Eva Schwanenflügel

"Jeg mener, at uddannelse er så vigtigt, at det principielt er noget, som skal stilles til rådighed for alle, især når det drejer sig om noget så grundlæggende som at lære sproget i det land, som man forventer at opholde sig i resten af sit liv. Det er i de nye medborgeres interesse at lære dansk, ligesom det er en fordel for os, der allerede kan sproget."
Niels Duus Nielsen

Dette udsagn mener jeg kan betragtes på lige fod med demokraternes udsagn i Athen

Eva Schwanenflügel

PS. Jeg må være demokrat, thi jeg udtrykker det ofte, og vil ikke lade døden komme i vejen.

Erik Fuglsang

Niels Duus Nielsen
21. maj, 2019 - 00:08
Mange tak for dine tanker og gode pointer, Niels.
Arbejdet fylder meget pt., men jeg skriver igen i weekenden.

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg synes, at jeg hører nogle ikke-opløftende historier om, hvordan kursister nogle gange behandles - f.eks. noget så banalt som at finde ud af, hvordan deres navne retteligt udtales, ikke bare måske eksotiske navne fra Asien og Mellemøsten, men også langt mere relativt velkendte som østeuropæiske.
Det forarger mig altid, fordi det forekommer mig at meget lidt imødekommende og egentlig tæt på småinfamt.
I dag i Orientering kunne man høre om, hvordan fremmedsprogede kunne risikere at blive behandlet i sundhedsvæsenet med nedladende og ondskabsfulde bemærkninger - temmelig skrækkeligt, fordi det i mange tilfælde førte til, at folk simpelthen undlod at benytte sig af sundhedsvæsenet.
Og så er er der historierne, når vi nu er i det, om dem, der slet ikke tilbydes behandling, i f.eks. udrejsecentrene, hvilket i flere tilfælde har medført dødsfald.

Thomas Tanghus, Erik Fuglsang og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Niels Duus Nielsen
21. maj, 2019 - 00:08

Jeg skal også blankt erkende, at jeg ikke er fortrolig med lovgivningen. Mine betragtninger er derfor -som dine - mere principielle.
Vi kan nok godt blive enige om, at undervisning i udgangspunktet bør være gratis - i al fald for landets egne borgere. Man kan også, som du gør, argumentere for, at det både er i landets egen interesse og en fin og integrationsfremmende gestus at vise nytilkomne medborgere, hvad enten opholdet er midlertidigt eller permanent.

Alligevel er spørgsmålet ikke helt ukompliceret. Som jeg skrev,vil jeg gerne vide, om det gratis tilbud også skal omfatte evt. lærebogsmaterialer, evt. udstyr og evt. eksamensgebyr,
Jeg vil også gerne vide, hvilke evt. økonomiske og andre konsekvenser det har, hvis undervisningen ikke følges punktligt.

Selvom udgangspunktet er, at vi stiller undervisning gratis til rådighed, så er der jo andre udgifter end selve kursusafgiften, og her er det for mig mere åbent, om regningen skal sendes videre til fællesskabet. Når regningen sendes videre til fællesskabet, er det jo nogle andre, der skal betale, og det er for mig altid en relevant diskussion, om det er rimeligt. Brugerbetaling på visse områder er ikke et fyord i min ordbog.
Hvorfor skal fællesskabet f.eks. betale udgifter til undervisning for en hel canadisk familie, fordi familiens kvindelig overhoved er blevet ansatsom højt aflønnet forsker på NOVO? Er det rimeligt?

Jeg tror, du har fat i en vigtig pointe, når du skriver, at det næppe "er udgifterne til sprogundervisningen, der er problemet, derimod er jeg ret sikker på, at der er mennesker, som gerne ser integrationen slå fejl."
Nogle partier - selvom det er en underlig destruktiv dagsorden - lever politisk højt på, at den slår fejl, men det vil jeg ikke gå nærmere ind i lige nu.

Du skuffer mig ikke det mindste, når du siger, at intuitionist, når det kommer til moral og etik. Jeg har det på samme måde. Mit afsæt er slet ikke teoretisk funderet. Jeg vurderer hver sag ud fra mavefornemmelser og almindelig menneskelig dømmekraft, hvad der er rigtigt og forkert for mig. Så her er der vist fælles fodslaw.
Nu vil jeg gå ned og gøre min demokratiske pligt.
God søndag :-)