Læserbrev

Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg
Debat
8. maj 2019

Klokken er 19:30. Du har lige spist en gedigen omgang pasta bolognese med kæresten. Maven bulner, sofaen kalder. Binge time! Tre timers tv med scroll i newsfeed og sofasøvn.

Alle voksne flader ud på sofaen. Men når børnene sætter sig i stolen og spiller Fortnitei tre timer, så er det pludselig uha-uha-helt-forkert-og-skadeligt-for-deres-udvikling. Det er selvsagt en vigtig diskussion, for det handler om børnenes trivsel.

Derfor har kultur- og erhvervsministeriet sammen nedsat et e-sport-panel, der skal undersøge, hvilke rammer danske børn bør game i. Panelet består af firmaer, foreninger og forbundet e-sport Danmark. Og succesen afhænger af panelets fokus.

Lad os lige sammenligne: Mens du fordøjer et kvart kilo pasta med kødsovs på sofaen, med et øje på tv’et og et andet på mobilen, koncentrerer knægten sig kun om Fortnite. Han taler engelsk med sine holdkammerater, bruger sin fantasi og lever sig ind i et andet univers. Bøvs.

E-sport præger en hel generation af børn, f.eks. gamer hele 96 procent af danske teenagedrenge.

Hvis ikke vi får skabt en stærk dansk e-sport-kultur nu, risikerer Danmark at misse en oplagt chance for at gøre e-sport til et værktøj, der viderefører vores værdier.

Tænk på fodbold, hvor DBU sørger for, at fodboldglade drenge og piger har et trygt sted at dyrke den sport, de elsker. Et stærkt forbund, som sørger for, at lokale klubber har dygtige trænere, så børnene får sunde værdier. Det er ligeså vigtigt i e-sport, som det er i alt andet sport.

Sammen med politikere, kommuner, erhvervslivet og alle jer, der er en del af vores fantastiske foreningsliv, kan vi skabe en stærk e-sport-kultur med rod i de danske værdier.

Det nye Esport-panel er en chance for, at gøre e-sport til et fælles projekt. Det lykkes kun, hvis vi holder børnenes trivsel bag skærmen for øje.

Rasmus Amtoft, Esport Danmark

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Bjerrehuus

Kommunikationskonsulent Rasmus Amtoft (en kommunikationskonsulent fremmer salg og markedsføring for en virksomhed) markedsfører herover esport og taler om børns trivsel bag skærmen.

Han har ret i sin afsky ved at levende væsener spilder deres liv foran en fjernsynsskærm, hvor virkeligheden fortrænges.

Han tager fejl når han taler om børn trives i en fiktiv spilverden bag en computerskærm. Om han taler af uvidenhed eller af loyalitet overfor den virksomhed der lønner ham, vil jeg lade læseren afgøre.