Kommentar

Svenskerne indførte flyafgifter i 2018, og nu flyver de mindre. Vi bør følge trop

Sidste år steg udledningerne fra flybranchen fire procent i Danmark, samtidig med at de stagnerede i Sverige. Klimafgifter på flyrejser er svære at komme uden om i en seriøs klimapolitik, skriver Gunnar Boye Olesen og Thomas Meinert Larsen i dette debatindlæg
Sidste år steg udledningerne fra flybranchen fire procent i Danmark, samtidig med at de stagnerede i Sverige. Klimafgifter på flyrejser er svære at komme uden om i en seriøs klimapolitik, skriver Gunnar Boye Olesen og Thomas Meinert Larsen i dette debatindlæg

Luis Acosta

20. maj 2019

Flybranchen er den sektor med de hurtigst stigende drivhusgasudledninger, både i Danmark og i verden samlet set. Men ikke i Sverige.

Efter landet indførte flyafgifter i 2018, er væksten i flytransport gået i stå, og i det første kvartal af 2019 er flyvningen faktisk reduceret hinsidan.

Det er godt nyt for klimaet. Det er godt, fordi klimaet spares for CO2 og andre drivhusgasser, som ikke kommer fra den svenske flyvning.

Og det er godt, fordi det viser, at der faktisk findes en måde at stoppe den vækst i flyvningens drivhusgasudledninger, som i Danmark er steget over 80 pct. siden 1980 ifølge Energistyrelsens energistatistik. Alene sidste år steg udledningerne fire pct., samtidig med at de stagnerede i Sverige.

Brandmandens lov

Hvis vi skal bevare et stabilt klima, skal vi udfase vores drivhusgasudledninger. Det første skridt er at stoppe de udledninger, der bliver ved med at stige. Det er brandmandens lov: man skal først stoppe skadens udbredelse. Desværre indgår det hverken i regeringens eller flybranchens overvejelser.

Den danske regerings flystrategi opererer med stadig mere flyvning, på trods af at Danmark allerede er et af de lande, hvor der flyves mest. Reduktion af flyvningen med f.eks. flyafgifter, som i vores nabolande, er slet ikke på tale. Og flybranchen har svært ved at få armene ned, hver gang der offentliggøres nye rekorder for flyvningernes antal og længde.

Flybranchens egen klimaplan, der blev offentliggjort i februar, er langt fra at levere en reel begrænsning af flyenes stigende klimabelastning.

Hovedelementerne er CO2-kompensation for indenrigsruter og øget brug af biobrændsler. CO2-kompensation betyder, at man betaler nogen for at reducere CO2-udledninger fremfor selv at gøre det. Som bl.a. tænketanken CONCITO har fremlagt dokumentation for, så er der en række problemer ved de aktuelle ordninger for CO2-kompensation.

Et andet, mere fundamentalt problem er, at hvis vi inden for 30 år skal omstille til drivhusgasneutrale samfund, så kan en branche ikke bare fortsætte udledningerne uanset eventuel klimakompensation.

Omstillingen til flydende biobrændsler er også problematisk, da det meste af det biobrændsel, der sælges i dag, har en væsentlig klimabelastning. Det værste biobrændsel, f.eks. palmeolie fra plantager anlagt ved rydning af regnskov, har meget høj klimabelastning.

Billig ødelæggelse

Et generelt problem ved forslagene er, at flybranchen behændigt undgår at prøve at reducere den halvdel af drivhusgasbelastningen, der ikke kommer fra CO2. Flys udledning af vanddamp og andre gasser i stor højde er nogenlunde lige så skadelige for klimaet som CO2-udledningerne – måske mere.

Hvis vi skal have reelle reduktioner i luftfartens klimabelastninger, eller bare standse dens voksende klimabelastning, er der med nutidens teknologi ingen anden udvej end at begrænse flyvningen.

Nu kan luftfartsselskaberne ikke selv begrænse flyvningen af klimahensyn, da et selskabs eventuelle reduktioner hurtigt vil blive erstattet af andre selskabers fly. I stedet må politikerne regulere flyvningen.

Da fly er undtaget fra afgifter, på nær EU's meget billige CO2-kvoter, er den mest oplagte løsning flyafgifter, som vore nabolande gør det. Her er Danmark aktuelt det sorte får, hvor flybranchen fortsætter med at ødelægge klimaet uden særlig beskatning.

Hvis man ved en klimaafgift på fly undtager de reelt klimaneutrale fly, som flyproducenterne barsler med, så giver det flybranchen et økonomisk incitament til at udvikle den slags fly. Sådan har man besluttet at gøre i Norge.

Stem klima

En del af indtægterne fra en klimaafgift på fly kan passende anvendes på at fremme de miljøvenlige alternativer, der udsultes i en unfair konkurrence med fly. Det kan både være nattog og hurtigere tog, som kan erstatte en stor del af de mange flyture under 1.500 km. Det kan også være mere lokale feriealternativer, idet tre fjerdedele af danske flyture ifølge Danmarks Statistik er ferie- og fritidsrejser.

Desuden kan en del af midlerne gå til at støtte udvikling af reelt klimaneutrale fly.

Vore organisationer har sammen med en række andre organisationer opfordret til at indføre danske flyafgifter som i vore nabolande og til, at en del af indtægterne bruges til de grønne alternativer.

De danske politikere må indse, at en seriøs klimapolitik må tage alvorligt fat om de udledninger, der bare stiger og stiger, sådan som flybranchens gør.

Vi nærmer os nu hastigt både folketingsvalg og valg til EU-Parlamentet. Hvis vi skal bevare et stabilt klima, er det vigtigt, at vi vælger politikere, der vil gøre en seriøs indsats for klimaet. Klimafgifter på flyrejser er et af de politiske tiltag, det er svært at komme uden om i en seriøs klimapolitik.

Gunnar Boye Olesen og Thomas Meinert Larsen, hhv. Politisk Koordinator i Miljøorganisationen Vedvarende Energi og formand for 350 Klimabevægelsen i Danmark

Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hilbert Larsen
  • Werner Gass
Hilbert Larsen og Werner Gass anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen M. Mollerup

Flytrafikken står for 2% af de samlede CO2-emissioner i verden.
Men lad os hellere få indført en afgift så pensionister ikke får råd til at flyve. Det bør naturligvis være forbeholdt dem, der skal redde verden ud af klimakrisen.

Nike Forsander Lorentsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Det er en skævert at beskatte flyrejser.
Det er brugen af det fossile brændstof der skal beskattes - naturligvis.
Lige for tiden er den i Danmark omkring 3 kr. pr. liter brændstof og det skal selvfølgelig også betales når brændstoffet benyttes til lufttransport.
En tur til asien forbruger ca. 400L brændstof, som i rå tal vil føre til en stigning på 1200kr pr. rejse plus lidt moms osv.
Det samme gør sig gældende for skibstrafikken som også er fritaget for brændstofafgifter.
Men den konkrete løsning skal være EU-WTO-FN baseret, da det ikke giver nogen mening at Danmark roder sig ud i et selvstændigt initiativ.

Werner Gass

Kære Jørgen K. Mollerup
Mener du i alvor at vores generation, som nu er pensionister skal friholdes fra udgifter til at sikre klimaet for vores børnebørn?
Vi har jo været med til, i den lange periode siden WW2, at øge udslippet af CO2 ved overdrenen forbrug af jordens ressourcer.
Du er måske en individuel undtagelse, men som generation har vi været med til fadæsen.

Og for resten vil dit argument kunne bruges i forhold til alle mulige tiltag i forbindelse med klimapolitikken.
Ingen af dem er omkostningsfrie.
Vi kan ikke løse denne opgave uden at skære ned i vores forbrugsmuligheder.
Den velhavende vil altid kunne betale sig fra begrænsningerne, idet forbrug afhænger af ens økonomiske muligheder.

Vil du gøre noget for de fattige pensionister, så sæt kryds ved det parti ved det kommende folketingsvalg, der hurtigst vil genetablere et skattevæsen som kan indkræve retfærdige skatter og afgifter fra alle skatteydere, personer som virksomheder.
Og som ikke kan snydes så let som Venstres ønskeskattevæsnet.

Hilbert Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Else Marie Arevad, Janus Agerbo, Gert Romme og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Det er nok den største hurdle for en indsats for klimaet: At den endelig ikke må gå ud over nogen.

Liselotte Paulsen, Hilbert Larsen, Jens Kofoed, Else Marie Arevad, Mogens Holme, Janus Agerbo, Flemming Jensen og Niels Østergård anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Da jeg var ung i 60'erne tog jeg og mange andre på stop. I Danmark når vi skulle hjem og tilbage og i Europa når vi skulle ud at rejse og se noget nyt. Hvad med at dette igen blev in hos de unge og hos bilfolket. Det ville spare brændsel og give andre oplevelser end lufthavnenes dødssyge køer og lange fingre. I København har man lavet nogle blaffersteder. Det er da ok, men det flytter vist ingenting før det at tage folk op igen bliver almindeligt.

På BT's hjemmeside er der lige nu en artikel om, at man kan købe en flybillet til London for 49 kroner tur/retur!
Det er næsten samme pris som de fleste busbilletter til næste stoppested og hjem igen.
Forrykt.

Hilbert Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Janus Agerbo, Gert Romme og Werner Gass anbefalede denne kommentar

Jeg vågnede til et svensk radioprogram på internet-radio, hvor svenske EU-politikere diskuterede togrejserne til Bruxelles eller/og Luxembourg. Flere havde rejst med tog af hensyn til klimaet i en periode nu, og kunne fortælle, at rejsetiden varierede fra 13-22 timer, medens prisen typisk var 30 SEK højere end fly-priserne.

Det kom også frem, at alle fly, efter pres om at flytte til anden destination, fik subsidier - både på brændstof og på lufthavnsafgiften.

Men det blev også nævnt, at man nu var gået i gang med at sælge miljø-rigtig brændstof til fly i flere svenske lufthavne. Samt at både kommuner og lokale virksomheder ville presse flyselskaberne til at kæbe det.

Endeligt kom det frem, at de svenske statsbaner arbejdede meget stærkt på at skabe et fælles booking-system for køb af billetter til jernbaner i Europa. Hvilket både ville forenkle billetkøb, sænke rejsetid og gøre togrejser billigere.

Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian de Coninck Lucas

En ret stor gruppe danskere kan ikke selv finde ud af mådehold når det gælder forbrug, så jeg mener absolut vi bør indføre afgifter på fly. Disse menensker er ikke interesserede i empiri. De er interesserede i penge, materialisme og status. Indtægter fra disse afgiofter skal gå til grundforskning i energi (IKKE "erhvervsrettet" forskning, der stimulerer status quo9 og den såkaldte "grønne omstilling".

Jens Mose Pedersen

Et familie medlem har lige været en tur i Barcelona med sit arbejde. De fløj derned torsdag aften for at holde et møde om fredagen og så hjem igen lørdag. Alle deltagere i mødet var mig bekendt fra København. Dvs mødet kunne lige så godt være holdt i København!!! Nemere, billigere og mere klimavenligt. Men det ses som et personalegode med sådan en sviptur!
At noget overhovedet kan finde på at arrangere sådanne ture er mig ubegribeligt.
Men det er åbenbart virkeligheden i dagens Danmark.

Liselotte Paulsen, Kim Houmøller, Hilbert Larsen, Krister Meyersahm, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Jensen og Gert Romme anbefalede denne kommentar

@ Christian de Coninck Lucas,

Der arbejdes på at gennemføre en kuldioxidskat i en række Europæiske lande samt blandt en række kandidater til EU.parlamentet.

Dette er formentlig den mest effektive løsning på de fleste forhold omkring klimaet. Men det er ikke den mest retfærdige løsning, for mange mennesker i udviklingslande vil slet ikke have råd til at anvende fossile brændsler, medens de styrende rige borgere i vesten slet ikke vil gøre noget for at reducere deres forbrug.

Tilhængerne af kuldioxidskat vil have den bredt ud over hele verden. Men måske er der ikke et flertal for det i EU-parlamentet, da en række borgerlige partier foruden alle de højre-radikale vil stemme imod.

John Poulsen

citat: "jens peter hansen
20. maj, 2019 - 10:22
Da jeg var ung i 60’erne tog jeg og mange andre på stop. I Danmark når vi skulle hjem og tilbage og i Europa når vi skulle ud at rejse og se noget nyt. Hvad med at dette igen blev in hos de unge og hos bilfolket. Det ville spare brændsel og give andre oplevelser end lufthavnenes dødssyge køer og lange fingre. I København har man lavet nogle blaffersteder. Det er da ok, men det flytter vist ingenting før det at tage folk op igen bliver almindeligt."

Jo, men så bliver man blot fængslet for generende tiggeri....

Hilbert Larsen

@Jørgen M. Mollerup
Flytrafikken er nu ikke helt så uskyldig - den står for 8% af de samlede udledninger af drivhusgasser.

jens peter hansen

Det er da vist ikke forbudt at blaffe og slet ikke at tage nogle op. Men rigdommen har gjort mange til egoister. Det er en del af problemet.