Læserbrev

Udlandsdansker: Hvorfor må jeg ikke stemme til valget, når jeg studerer i udlandet?

Som politisk engageret studerende i udlandet kan jeg ikke forstå, at jeg ikke må stemme til folketingsvalget. Politikerne bør lade os leve op til vores demokratiske ansvar, skriver Rebecca Fredslund i dette debatindlæg
Debat
9. maj 2019

Jeg er studerende, 24 år gammel og har altid været politisk engageret. Jeg er dansk statsborger og har boet i Danmark langt størstedelen af mit liv. Alligevel har jeg ikke stemmeret til folketingsvalget den 5. juni.

Jeg er blevet frataget stemmeretten, fordi jeg ikke er fast bosat i Danmark. Som led i min toårige kandidatuddannelse har jeg adresse i Bruxelles, hvor jeg er i gang med at færdiggøre mit speciale. Og grundlovens paragraf 29 fastslår, at man skal have ’fast bopæl i riget’ for at opnå stemmeret.

På uddannelsesområdet findes der dog en undtagelse.

Man har nemlig mulighed for at underskrive en erklæring om, at man har til hensigt at vende tilbage til Danmark inden for to år efter udrejsen. Sådanne retningslinjer ville jeg kunne forstå, hvis ikke det var, fordi Danmarks Statistik i 2015 fastslog, at langt størstedelen af udlandsdanskere vender hjem igen.

Derudover er den danske lovgivning også særlig stram i sammenligning med de resterende europæiske lande. Landene lægger i modsætning til Danmark generelt ikke bånd på, hvor længe deres statsborgere må have befundet sig i udlandet for at deltage i nationale valg.

Magtesløs

Det kan da ikke passe, at jeg som politisk engageret ungt menneske ikke har mulighed for at leve op til det, som jeg synes, er mit demokratiske ansvar. Det slår mig, at jeg må gøre noget.

Jeg går ind på Folketingets hjemmeside for at stille et borgerforslag. Jeg følger anvisningerne, indtaster mine personlige oplysninger og trykker på knappen ’Skriv forslag’. Folketingets hjemmeside vil ikke godkende min registrering. Fordi jeg ikke har stemmeret til folketingsvalget, skriver hjemmesiden som begrundelse.