Kommentar

Min biologiske ørken af en parcelhushave skal laves om til refugium for fugle og insekter

Græsset i min have får lov til at stå højt, så mælkebøtter, tusindfryd, løvetand og andet ’ukrudt’ kan myldre frem med mad til bier og insekter. Jeg vælger gamle bi-venlige sorter med masser af nektar, og hvor støvdragerne ikke er forædlet væk
Græsset i min have får lov til at stå højt, så mælkebøtter, tusindfryd, løvetand og andet ’ukrudt’ kan myldre frem med mad til bier og insekter. Jeg vælger gamle bi-venlige sorter med masser af nektar, og hvor støvdragerne ikke er forædlet væk

Jesper Plambech

12. juni 2019

Nærmest tumultariske tilstande har præget mange butikker i de seneste uger. Ikke over et slagtilbud på billig mælk eller øl, men over små uanselige frøposer med vildengsblanding.

Poserne er blevet revet væk fra hylderne af ivrige haveejere, som ikke kan få nok sommerfugle og insekter i haven. Måske har de ligesom jeg læst om FN’s nye biodiversitetsrapport og følt sig nødsaget til at handle.

Rapporten er uhyggelig læsning. Aldrig før i menneskehedens historie har vi udryddet klodens dyre- og plantearter så hurtigt, som vi gør nu.

Op mod én million arter er truet af udryddelse. Mange af dem risikerer at være forsvundet inden for få årtier, og vi gør alt, alt for lidt for at redde dem – og dermed også os selv. Forskere advarer endda om, at vi står over for den sjette masseuddøen.

Jeg har selv kastet mig over at forvandle min biologiske ørken af en parcelhushave til et lille refugium for fugle og insekter. Græsset får lov til at stå højt, så mælkebøtter, tusindfryd, løvetand og andet ’ukrudt’ kan myldre frem med mad til bier og insekter.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Mette Eskelund
  • Arne Albatros Olsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Anders Reinholdt
  • David Zennaro
  • Carsten Munk
  • Trond Meiring
Mette Eskelund, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, David Zennaro, Carsten Munk og Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Agerhøns og lærker, der tidligere var almindelige, er i dag truede, fordi de mangler insekter som fødegrundlag.
Njah.. lige så meget fordi deres leve- og ynglesteder er forsvundet.
Det er fint at parcelhushaver bliver mindre kontrollerede. Klart. Men hvis ikke dine naboer er med på ideen, kan det være svært for dyrene. De forstår ikke matrikelrammer.
Se på hvor meget motorveje fylder og larmer i landskabet, se på kæmpemarker hvor der typisk veksles mellem majs, raps og græs og hvor de levende hegn væltes, så landbruget kan blive mere effektivt (læs: økonomisk effektivt). Hvor skal dyrene leve og overvintre på store åbnemarker, som pløjes, gødes og sprøjtes?
menneskene er blevet sindssyge.

Per Torbensen, Birte Pedersen, Jens Høeg, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Mortensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Jens Wolff, Kenneth Krabat, Frederik Groth Nordstrøm, Kim Houmøller, Rolf Andersen, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt, Helene Kristensen, Carsten Munk, Dorte Sørensen, Hanne Pedersen, Ete Forchhammer , Torben Skov og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det glæder mig at flere og flere er begyndt at have haver som jeg har haft i al den tid jeg har haft en.
I begyndelsen fik jeg mange sure bemærkninger fra folk osv. Men her de sidste år er flere og flere holdt op med at feje blade væk og køre dem til affald osv....
Jeg har mange forskellige fugle, sommerfugle osv. Det er skønt - men der skal dog studses også for ellers tager naturen overhånd.

Birte Pedersen, Rolf Andersen, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Dejligt at haveejerne også er begyndt at kæmpe for biodiversitet og skaber levesteder for vildskab.

Faktisk er en af de største forureningskilder haveejernes umådeholdne forbrug af Roundup.

PS. "Græsset får lov til at stå højt, så mælkebøtter, tusindfryd, løvetand og andet ’ukrudt’ kan myldre frem med mad til bier og insekter."

Løvetand og mælkebøtte er den samme blomst :-)

Per Torbensen, Birte Pedersen, Dorte Sørensen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Runa Bejstrup

Man kan altså sagtens have en dyrevenlig have uden at den behøver ligne en ukrudtsmark.
Min have har lyng, roser, køkkenhave og staudebede minus græsplæne og den vrimler med bier og sommerfugle.
Den murerbalje som jeg har brøndkarse i reddede mange tørstige biers liv sidste år plus at tudserne havde begravet sig godt i karsen.
Det er godt at folk sår insektvenlige planter ud om sommeren, men om foråret når bier og sommerfugle kommer frem fra deres hi har de også brug for mad, så jeg håber da at folk husker at sætte godt med forårsblomstrende blomsterløg her til efteråret.

Birte Pedersen, Benta Victoria Gunnlögsson og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar