Læserbrev

Danske Bank håber, at hvidvaskskandalen er glemt om ti år, men den må aldrig blive glemt

Det kan godt være, at Danske Banks bestyrelsesformand ville ønske, at vi snart glemte hvidvaskskandalen. Men det er afgørende, at vi husker den, hvis vi vil undgå, at det sker igen, skriver Jesper Hansen i dette debatindlæg
20. juni 2019

Ritzau meddeler den 14. juni, at Danske Banks bestyrelsesformand, Karsten Dybvad, under en debat ved Folkemødet på Bornholm, sagde:

»Om ti år håber jeg, at vi har glemt den situation, vi er i i dag« om den aktuelle og omfattende hvidvaskningsskandale.

Der er jeg lodret uenig med Karsten Dybvad. Jeg håber da bestemt ikke, at folket har glemt denne absurd store svindelsag om kun ti år. Sager af denne art må aldrig blive glemt og aldrig forsvinde fra historieskrivningen. I hvert fald ikke, hvis vi ønsker at lære af vores fejl.

Jo bedre vi og vore lovgivere erindrer sager som eksempelvis Alberti-skandalen, Nordisk Fjer-skandalen, Panama-papirerne, Danske Bank-skandalen, momsskandalen, jo bedre vil vi være rustede mod tilsvarende sager i fremtiden. Ansvarsbevidste folk kan da aldrig nogensinde være interesserede i, at historieskriverne, politikerne og folket sletter deres viden om større danske finansskandaler.

På samme måde som man heller ikke ønsker at glemme for eksempel nazisternes masseudryddelser og Danmarks bidrag til slavehandlen på De Vestindiske Øer. Tilgivelse er én sag, men forglemmelse? Det vil da være at invitere til nye skandaler af samme art.

Jesper Hansen, cand.scient.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Oluf Husted
  • Jan Damskier
  • Ib Gram-Jensen
  • Carsten Mortensen
Oluf Husted, Jan Damskier, Ib Gram-Jensen og Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Karsten Dybvad's udtalelse, som jeg selv overværede på Folkemødet, er så
dum, at den kun overgås af hans udnævnelsen af Mr. Blackstone/Birdsong, der,
på samme møde, i "Skurvognen", ja det hedder det telt, som U-Danske Bank
holder til i på Bornholm, sagde følgende, om Karsten Dybvad:

"That guy, have looked into my "Tax-Returns" Det var på mit spørgsmål: "
"Må vi se dine selvangivelser, mange år bagud?"

For i USA har man "Åbne Skattebøger" for alle der skal være Præsident,

Det har Trump, så valgt at undlade, årsopgørelserne er nemlig for "smukke"/
smarte til at almindelige mennesker kan forstå dem.

Så "kære" Mærsk familie, jeres fornyelse i U-Danske Banks ledelser er ikke
"Rettidig omhu"