Læserbrev

Debatten om solomoderskab er blevet debatten om mænds ret til kvinder

Morten Schütt forsvarer ikke børns ret til en far, han forsvarer derimod mænds ret til kvinder. Og det er misogynt, skriver Anna Berg i dette debatindlæg
Debat
17. juni 2019

I debatten om solomødre gik Morten Schütt den 13. juni til angreb på fire kvinder, der den 6. juni udfordrede holdningerne i Schütts oprindelige indlæg fra den 28. maj

Hans seneste indlæg er fyldt med passivt-aggressive angreb på de fire forskere – både på deres faglighed og kønsidentitet.

Schütt fremstiller dem som »sarte, små prinsesser«, der usagligt viser »foragt for mænds oplevelse af verden«. De er »studentikose« og »dækker sig bag fine akademiske titler«.

Sidstnævnte klinger dog lidt hult, når man selv underskriver sig som ph.d.-studerende. Men det er præcis denne kønsforståelse, der findes i skribentens angreb på sine modstandere, der gør hans påstande misogyne.

Schütt fremlægger myter om en såkaldt kønskrise mellem kvinder og mænd. Det er næppe faldet Schütt ind, at vi er nogle, der ikke deler denne præmis. Nogle kvinder vælger at få børn uden mænd. Ikke for at straffe mænd, men fordi de har lyst. Fordi vi kan.

Påstanden om, at mænd, der drømmer om at blive nærværende fædre, frarøves denne mulighed, fordi nogle kvinder vælger at få børn alene, er absurd. Billedet bidrager til at placere ansvaret for kønskrisen hos kvinder, der afskærer drengebørn fra at have en biologisk far i deres liv.

En faderfigur kan som bekendt antage andre skikkelser end den biologiske far. Men Schütt lader kun til at være optaget af mænds ret til faderskabet, som øjensynligt trumfer kvinders ret til selv at træffe beslutninger om eget liv og reproduktion.

Vi er mange, der bifalder ligestillingens fremskridt. Men jeg kan forstå, at nogle mænd har svært ved at acceptere, at de ikke længere har samme magt over det reproduktive domæne.

I hvert fald opfører Schütt sig, som om han er blevet frarøvet en rettighed. Selvom rettigheden slet ikke var hans til at begynde med, må det være her, oplevelsen af en (køns)krise udspringer.

Jeg er enig med Schütt, i at misogyni er et alvorligt ord, man kun skal bruge, når det virkelig gælder.

Det gælder nu. For det er alvorligt, når mænd vil kontrollere kvinder og går til angreb på vores ret til at bestemme over egen krop og liv – og tilmed gør det under påskud af ligeværd. Det er misogynt.

Anna Berg er feminist og mor

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Ja debatten om solomoderskab er blevet debatten om mænds ret til kvinder, men den bør også være en debat om kvinder der kræver det er en menneskeret at få barn/børn, mens de med kunstig befrugtning afskærer deres børn for en fremtidig kontakt til/viden om deres fædrene ophav.
Ingen taler for børns ret til at kende deres biologiske ophavn.

Misandri titter frem

Christina Hansen

Hvad har et barn brug for? Tryghed og føle sig elsket. Ligeså har voksne. Jeg har svært ved at se, at fordømmelse af kvinders valg om at blive mødre alene kommer fra et kærligt sted. Jeg har svært ved se, hvor henne i debatten, at de fordømmende mænd har været nysgerrig på årsagerne til kvindernes valg. Uden åbenhed og nysgerrighed på den andens valg, tænker jeg at grøften er uundgåelig. Og grøfter er meget lidt konstruktive. Og de kan være umulige at have et overblik fra.

Herdis Weins, Tinne Stubbe Østergaard, Anina Weber og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lars Schmidt

Det kunne have været interessant med nogle argumenter til støtte for de fire forskeres velargumenterede indlæg. I stedet kom en svada af mudderkastning. At trække misogyn-kortet er som at trække nazisme / racisme kortet, - samtalen går i stå. Og Christina: Det er ikke hverken fordømmende eller misogynt at problematisere, og nysgerrigheden skal gerne være gensidig. Den sidste sætning i kronikken skurrer i min forståelse: børn er ikke ikke blot eens 'egen krop og liv', det er barnets og bliver det i højere og højere grad, efterhånden som de vokser til. Den process opdager alle vi forældre som fremadskridende udvikling, - en dag bestemmer de selv. Det er godt at tænke på i god tid.

Eva Schwanenflügel

Godt indlæg.
Det er netop misogynt at appropriere kvinders ret til frie valg med argumenter om mænds rettigheder.
Børnene er kun et tyndt dække over den virkelige agenda, dominans.

Carina Bøckel, Herdis Weins, Tinne Stubbe Østergaard og Anina Weber anbefalede denne kommentar