Læserbrev

Hvis eleverne får adgang til internettet under eksamen, tester vi kun deres kildekritiske sans

Danske Gymnasier mener, at gymnasieelever bør have fuld adgang til internettet til eksamen, men den nuværende eksamensform er nødvendig for sikre, at eleverne tænker selv, skriver lektor på Nørre Gymnasium, Janne Colding, i dette debatindlæg
Debat
14. juni 2019

I kommentaren »Forny eksamensformen i stedet for at øge overvågningen« fra den 12. juni skriver Birgitte Vedersø og Thomas Jørgensen fra Danske Gymnasier om eksamensformen i gymnasiet:

»De prøver, vi afvikler i dag, lægger i overvejende grad vægt på elevers evne til at reproducere allerede eksisterende viden, mens elever, der har fuld adgang til nettet og andre hjælpemidler, i overvejende grad […] vil forventes selvstændigt at kunne producere tekst og materiale.«

Som engelsklærer i gymnasiet kan jeg ikke være mere uenig! De nuværende prøver i de humanistiske fag lægger ikke op til, at eleven skal »reproducere allerede eksisterende viden«. Tværtimod! De lægger op til, at eleverne ved hjælp af fagspecifikke begreber og med brug at relevante analysemetoder skal foretage en abstraktion fra at læse en tekst på et redegørende niveau til et fortolkende/vurderende niveau, hvilket kræver stor selvstændighed af eleven.

Selvstændige analyser forsvinder

De eneste hjælpemidler, eleverne har brug for er imidlertid ordbøger, deres gode hoveder og kritiske sans. Det er en tidløs disciplin at kunne forholde sig analyserende og fortolkende til en tekst, og i den forstand er det flintrende ligegyldigt, om der ligger en million læsninger af samme tekst på nettet – eleven skal kunne præsentere sin selvstændige afkodning af eksamensteksten. Jeg tror i øvrigt, at det er en øvelse, der er vældig god for en demokratisk tankegang: Fordi de skal tænke selv!

Når Vedersø og Jørgensen taler til fordel for »fuld adgang til nettet«, bliver der netop ikke lagt op til, at eleverne selv skal arbejde selvstændigt, men derimod at eleven skal forholde sig til, hvordan andre forholder sig til en tekst – hvordan andre fortolker en tekst eller anskuer et emne.

En sådan øvelse kan være værdifuld, hvis målet udelukkende er at eksaminere eleverne i en kildekritisk tilgang til tekster på nettet; men den grundlæggende bevægelse, der finder sted, når en elev skal analysere og fortolke selvstændigt, den forsvinder. Og dét er ikke godt for nogen – hverken elev eller demokrati.

Afslutningsvis vil jeg postulere: Dagens elever er ved at segne af onlinestress. Giv dem dog en pause – om ikke andet, så til eksamen!

Janne Colding, lektor på Nørre Gymnasium

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jan Damskier

Vedersø og Jørgensen ved tydeligvis ikke noget om hvad man beskæftiger sig med i humaniora, herunder sprogfagene.

Christian de Thurah

Janne Colding har ganske ret.