Læserbrev

Folkeskolelærerne burde få en pris for deres indsats – i stedet får de kritik for deres sygefravær

Københavns Kommune har igangsat en indsats for at nedbringe sygefraværet i folkeskolen, men de forstår tilsyneladende ikke, at sygefraværet er et udtryk for lærernes pressede arbejdsvilkår, skriver folkeskolelærer Emma Beck i dette debatindlæg
17. juni 2019

I dag var jeg til et pædagogisk møde om den gode arbejdsplads. I sig selv en god tanke, og jeg trådte ind i lokalet med åbent sind.

Det skulle dog vise sig, at mødet ikke handlede om den gode arbejdsplads, men om sygefraværet på min skole og hvordan vi som medarbejdere og ledelse sammen kan nedbringe dette. Først blev jeg indigneret og derefter decideret forarget.

Københavns Kommune har en sygefraværsstrategi frem mod 2020, som omhandler at nedbringe sygefraværet ud fra devisen, at der er en sammenhæng mellem ’at have det godt’ og ’at gøre det godt’ – og at det virker begge veje. Denne tanke kan jeg kun erklære mig enig i, dog må jeg beklageligvis informere om, at lærerne ikke har det godt.

De har ikke en følelse af at gøre deres arbejde godt, og det er den nuværende lærerflugt fra folkeskolen også et tydeligt udtryk for. Og med store årlige besparelser på bl.a. de københavnske folkeskoler er der ikke lys for enden af tunnelen, som det ser ud lige nu.

Lærerne underviser mere og mere og har mindre og mindre tid til at forberede deres undervisning, da det efterhånden er det eneste sted, der er tilbage at spare på.

Lærerne udsættes for vold, både fysisk og verbalt, og skal samtidig tage hånd om de mange elever, der mistrives, fordi der ikke er råd til de rette ressourcer til dem. Lærerne har oceaner af opgaver, der skal færdiggøres, og møder, de skal deltage i. Alt dette på en almindelig arbejdsuge.

Jeg er simpelthen nødt til at sige, at jeg synes, det er prisværdigt, at lærerne på min skole kun har 10,3 fraværsdage fordelt på et år, når jeg tænker på, alt det, de skal stå model til i deres arbejdsliv. Sammenlignet med et gennemsnit på 12,8 sygedage for offentligt ansatteburde lærerne nærmest indstilles til en pris.

For mig er strategien for at nedbringe sygefraværet bare et udtryk for, at man i Københavns Kommune ikke har den fjerneste idé om, hvad der foregår ude på folkeskolerne.

Hvis man vidste, hvor hårdt lærerne knokler, og hvad de bliver udsat for. Hvis man vidste, hvor gerne de vil eleverne og den gode undervisning – trods evige forringelser og besparelser – så er jeg sikker på, at man ikke ville bede dem om at komme på arbejde, når de ikke var på toppen.

For mange lærere er det i dag umuligt at give eleverne den undervisning, de fortjener, og det får lærerne til at søge væk fra folkeskolen. Drop den massive styring og tilfør de nødvendige ressourcer, så folkeskolen igen bliver lærernes førstevalg, skriver formanden for Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
  • Hans Aagaard
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Jørn Andersen
  • Henning Kjær
Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Hans Aagaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu