Klumme

Giv os en uddannelsespolitik, der handler om andet og mere end tal

En underviser gav alle sine studerende 12 og blev fyret. Han ville have, at de skulle tænke på at lære i stedet for at tænke på tal. Men det er hele uddannelsessystemet, der trænger til at slippe det ensidige talfokus, skriver journalist Lise Richter i dette debatindlæg
Koncentrerede studerende på læsesal på Aarhus Universitet. 

Koncentrerede studerende på læsesal på Aarhus Universitet. 

Tine Sletting

13. juni 2019

Man kan protestere på mange måder.

Adjunkt på Aalborg Universitet Erick Gonzalo Palomares Rodriguez gjorde det i foråret ved at give alle sine studerende 12 til eksamen. Så blev han fyret. Men han var i forvejen blandt de 100 ansatte, som universitetet havde opsagt grundet de millionbesparelser, som regeringens omprioriteringsbidrag har forårsaget på uddannelserne.

Rodriguez’ stunt skyldtes ikke opsigelsen.

Underviseren havde på forhånd lovet de studerende 12, fordi han ønskede, at deres fokus skulle være på at lære og ikke på karaktererne. Som han fortalte i Universitetsavisen:

»Jeg vil have, at I tænker på at lære. Hold op med at tænke på tal.«

Det er ikke kun de studerende, der tænker for meget på tal. Universitetsledelsen tænker også mest i kroner og øre, ligesom forskerne tænker på, om de får nok point for deres publikationer, mener Rodriguez.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben Skov
  • Søren Pold
  • ingemaje lange
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
Torben Skov, Søren Pold, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

På de videregående uddannelser er en uhyrlig bunke eksaminer nu reelt med til at smadre den faglige kontinuitet, for alt skal afsluttes med deleksaminer hvert semester - i stedet for de afslutninger af fag, der virkeligt er færdige, når man går til eksamen i dem.
Tvangsindskrivning fjerner også den helt grundlæggende frie ret til at tilrettelægge sit studieforløb, dog med enkelte nødvendige faglige bindinger.
Det handler om kontrol af aktiviteten, men der er en glimrende kontrol, og den hedder antallet af SU-klip. Går man ud over dem - og det gør man, hvis man er en ambitiøs og fagligt vakt studerende - er det således for egen regning, hvilket er uhyre sundt, for de fleste studerende har brug for i praksis at kunne anlægge et fagligt syn på hverdagsligheden.