Læserbrev

Internetsøgning er ikke en kompetence, der skal prøves til gymnasiets skriftlige eksaminer

Fortalerne for internetadgang ved skriftlige eksaminer i gymnasiet taler ofte om, at elever skal uddannes til fremtidens arbejdsmarked. Men internettet har ikke ændret på, hvilke kompetencer vi bør teste, skriver gymnasielærer Anders Mortensen i dette debatindlæg
19. juni 2019

Birgitte Vedersø og Thomas Jørgensen fra Danske Gymnasier skriver i Information den 12. juni om behovet for mere tidssvarende skriftlige eksaminer, og for dem er tidssvarende lig med digitale – altså med netadgang.

Jeg er naturligvis enig i, at vi hele tiden skal overveje, om eksamen virkelig afspejler det, eleverne skal kunne. Netop derfor burde Vedersø og Jørgensen overveje, om det er så selvfølgeligt, at netadgang til eksamen er en god idé.

Mange ser netadgang i undervisningen og til eksamen som en slags ’nødvendighedens politik’, og gør sig derfor, for mig at se, ikke særlig umage med at argumentere for det. For dem er det tilsyneladende grund nok, at internettet findes.

Også Vedersø og Jørgensen mener, at det er vigtigt at bruge internet til eksamen, fordi det er »netop det, man i en moderne verden forventer, at medarbejdere skal kunne«. Præmissen synes at være, at eksamen skal ligne en arbejdssituation.

Men hvilken arbejdssituation? Gymnasiet er jo netop ikke en professionshøjskole, hvor vi uddanner eleverne til at varetage et bestemt erhverv.

Vi uddanner dem til at uddanne sig videre – til at læse og forstå, formidle og blive forstået, koncentrere sig, tænke og være (selv)kritiske. Det er dét, vi prøver dem i.

Mange lader til at mene, at internettet forandrer alt, inklusive hvilke kompetencer vi som mennesker, borgere og medarbejdere skal besidde.

Jeg tvivler. For mig at se er internettet et bibliotek, hverken mere eller mindre. Det er et smart bibliotek, fordi det næsten altid er til rådighed. Men det er også et dumt bibliotek, fordi det er elendigt kurateret.

Derfor stiller det store krav til brugerens forhåndsviden og kritiske sans. Min pointe er imidlertid ikke, at internettet skal skrottes.

Pointen er tværtimod, at vores elever skal være dygtige nok til, at de kan bruge internettet ordentligt.

Netop derfor er jeg ikke overbevist om, at internetsøgning i sig selv er en kompetence, der skal prøves til gymnasiets skriftlige eksaminer. Måske er det bedre at skærpe de kompetencer, vi allerede dyrker: viden, refleksionsevne og kritisk sans.

Hvis man har dem, er jeg overbevist om, at man også kan tumle en søgemaskine – og endda få noget rigtig fornuftigt ud af det.

Anders Mortensen er gymnasielærer

Til eksamen på Virum Gymnasium.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Mondrup
Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Simon Thomsen

Interessante tanker. Jeg er nok til dels enig med dig, men som gymnasieelev i 3.G spekulerer jeg på om det er netop de evner (viden, refleksionsevne og kritisk sans) vi tester i de skriftlige eksamener. I mine ører lyder det mere som en SRP opgave, så bør vi ikke skifte til flere større skriftlige opgaver i stedet for de nuværende stedprøver?

Christian De Thurah

Simon Thomsen

Større skriftlige opgaver er udmærkede, men de lider af den svaghed, at man ikke altid ved, hvem der har skrevet dem.