Læserbrev

Kvinders ret til egen krop betyder ikke ret til statsfinansieret reproduktionsbehandling

Mænd har ikke ret til kvinder. Men kvinder har heller ikke ret til børn, og det standpunkt har intet med kvindehad at gøre, skriver Morten Schütt i dette debatindlæg
21. juni 2019

At være feministisk debattør kræver åbenbart, at man skal gætte sig til sin modstanders motiver. Det kan ses i Anna Bergs indlæg fra den 17. juni, hvor hun besvarer min kronik fra den 28. maj og mit svar fra den 13. junifire kvindelige forskeres kritik fra den 6. juni.

Hun kunne også bare læse, hvad jeg skriver. Min kronik støtter kvinders ret til at have sex og blive gravide med, hvem de vil. Kvinder har vundet retten til deres egne kroppe. Og det er godt. Men kvinder som Berg har åbenbart svært ved at se, at retten til egen krop og retten til uhindret adgang til reproduktionsteknologi ikke er det samme.

Berg mener, at mit svar til de fire forskere er fyldt med passivt-aggressive angreb. Vrøvl. Mit svar er ærligt, afpasset og berettiget aggressivt.

Jeg nævner deres »fine titler«, fordi de beklikker min ret til at kalde mig ph.d.-studerende. Deres indlæg er »studentikost«, fordi deres tynde argument om misogyni er et personangreb, som sikkert giver skulderklap i deres indforståede ekkokammer på forskergangen for kønsstudier. Og jeg kalder dem små prinsesser, fordi en voksen kvinde ikke sviner en mand til, som kommer med saglig kritik.

Hvis kvinder vil have børn, må de opføre sig som voksne mennesker

Berg viser fint min pointe: at vi stadig ser kvinder som sårbare ofre, som mænd ikke må kritisere. For så er det kvindehad. Det er uværdigt og barnagtigt. Også at mænd spiller med på den uden at sige fra.

Den ukritiske accept af solomoderskaber er et tydeligt tegn på denne dynamik, som den forstærker ved at give os endnu flere faderløse mænd, der hænger hjælpeløst i mors skørter. Det er skadeligt for alle – specielt for børnene.

Berg siger, at solomødre får børn alene, fordi det er det, de har lyst til. Det er sikkert bekvemt ikke at skulle forholde sig til en mand. Så kan man indrette prinsesseslottet, som man vil. Men det er umodent og uansvarligt. For regningen sendes videre til barnet, der kommer til at skulle forholde sig til den manglende far hele livet. Far fylder altid – også når han ikke er der.

Mænd har ikke ret til kvinder. Men kvinder har heller ikke ret til børn. Hvis kvinder vil have børn, må de opføre sig som voksne mennesker, opbygge de nødvendige relationer til mænd og holde op med at se kvindehad alle vegne.

Morten Schütt, far til tre, antropolog og ph.d.-studerende

Læs også
Læs også
Læs også
Kvinders ret til at blive solomødre er baseret på en forældet forestilling om kvinder som mindre kompetente til at styre deres eget liv end mænd. Samtidig er det til skade for børnene, der vokser op uden en faderfigur, skriver ph.d.-studerende Morten Schütt i dette debatindlæg
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Toke Andersen
  • Peter Knap
  • Henning Kjær
Toke Andersen, Peter Knap og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Morten Schütt :
"Mænd har ikke ret til kvinder. Men kvinder har heller ikke ret til børn. Hvis kvinder vil have børn, må de opføre sig som voksne mennesker, opbygge de nødvendige relationer til mænd og holde op med at se kvindehad alle vegne."

Her har vi en klassisk argumentation; hvis jeg ikke har noget, må du heller ikke få det.

"Kvinder har ikke ret til børn".
Siden hvornår?
Må kvinder nu ikke få børn uden godkendelse af mænd?

"Kvinder må opføre sig som voksne mennesker", siger Morten. Og det kan de kun gøre ved at opbygge "de nødvendige relationer til mænd".

Hallo Morten, mange kvinder har slet ikke lyst til at have forhold til mænd i parforhold.

Hvorfor fokuserer du ikke på mændene og deres muligvis uatraktive væremåde?

Nille Torsen

Måske handler det ikke så meget om retten til at få børn, men mere om hvilke rettigheder disse børn skal have. I loven om børns forsørgelse angives det at det bærende princip i loven er så vidt muligt at give børn to retslige forældre. I bemærkningerne til loven bruges dette til at afvise såkaldt "juridisk abort" for uvillige fædre. Samtidig erkendes det at princippet afviges for enlige kvinder som modtager kunstig befrugtning under medvirken af en "sundhedsperson". Det konkluderes at man må "balancere forskellige hensyn".

Juridisk set er det hele uklart. Måske bliver det kun afklaret når nogle af børnene fylder 18 og anlægger sag ved den europæiske menneskeretsdomstol (tabt arveret etc.). Staten har gjort sig sårbar for et sagsanlæg ved et sted i loven at sige at alle børn har ret til både en mor og en far. Der henvises her til FN's konvention om børns rettigheder ("at kende sine forældre og blive passet af dem") som Danmark har tiltrådt. Måske er jeg lidt kynisk når jeg mistænker politikerne for først og fremmest at se det hele fra et økonomisk synspunkt. De vil sikkert gerne fremtræde som progressive så længe det ikke koster for meget..

Sebastian Sylvester Rosenberg og P.G. Olsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Nille Torsen
20. juni, 2019 - 23:23

Mænd skal ikke bestemme over kvinders ret til at blive gravide.
Det kan kun en kvinde bestemme.

Nille Torsen, Frede Jørgensen og Minna Rasmussen anbefalede denne kommentar

Børns rettigheder må stå over kvinders. Også når det gælder retten til at have to forældre.

Morten har da 100% ret i at der ikke bare skal være uhindret adgang til reproduktionsteknologi. En skønne dag vil det omvendte scenarie være muligt og så skal vi nok se de selvsamme feminister tale om forbud for mænd som soloforældre.

Frede Jørgensen

Så kan alle tabermændene sidde i en mandegruppe,
og blive enige om, at kvinder ikke har ret til børn, alene.

Malte Ramskov

@Frede Jørgensen,
Hvis man lægger ud med at kalde andre for tabere, bør man nok have bare en lille smule styr på fakta. Ellers kommer man hurtigt til selv at ligne en rigtig klam taber.

Debatten handler ikke om kvindens ret til børn alene. Intet tænkende menneske ville overveje at fratage kvinderne denne ret.
Debatten handler udelukkende om det offentlige skal finansiere denne ret eller om der skal være egenbetaling. Ligesom når de får lavet større bryster.

Nille Torsen

@Eva Schwanenflügel
"Mænd skal ikke bestemme over kvinders ret til at blive gravide.
Det kan kun en kvinde bestemme"
Det synes jeg er temmelig indlysende. Jeg har svært ved at forestille mig at nogen skulle være uenig i det. I øvrigt har jeg svært ved at forestille mig hvordan mænd rent praktisk skulle kunne blande sig i det.