Jeg tør slet ikke tænke på, hvad reaktionen ville have været, hvis et satireprogram på DR havde opfundet et homoseksuelt forhold mellem en toppolitiker og en navngivet ung folketingskandidat fra Fyn.
Men lad mig alligevel gætte: Forsidestof i Ekstra Bladet og B.T. Public service-ideen og dens største udøver ville endnu en gang blive massivt udfordret. Alle klicheerne ville blive taget i brug: Den dominerende mediegigant. Monopolet, der får licensmillionerne kørt ind på paller. Lederskribenter ville kræve indgriben og generaldirektørens afgang. Folketingsmedlemmer ville kræve en redegørelse fra kulturministeren. DR ville have beklaget, og krisen ville være blæst ud af proportioner, som den gang DR betalte for USA-korrespondentens hestetransport over Atlanten.
Nu var det ikke DR, men den fuldt licensfinansierede public service-station Radio24syvs ikoniske satireprogram Den Korte Radioavis og den i Danmark verdensberømte dragqueen Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, der lagde stemme til det udokumenterede rygte.
Undskyldninger
Den afgående administrerende direktør Jørgen Ramskov skyndte sig at undskylde. Altingets chefredaktør og andre kritiserede episoden, og TV 2-programmet Presselogen debatterede, hvor langt man kan gå i satire uden at overskride de etiske grænser, som ikke kan eller bør formuleres som faste regler.
Ytringsfrihedsfundamentalisterne kom på banen. De har haft vind i sejlene siden Muhammedkrisen. Ikke bare er hån og spot nu nærmest en pligt i satiren, ytringsfriheden er grænseløs og total. Kritik af den åbenlyse etiske svipser er udtryk for kedelige censurtendenser kombineret med had til Radio24syv, måske ligefrem et gustent ønske om at få stationen lukket.
Forrest i den overdrevne reaktion imod den berettigede kritik af Sass-svipseren gik 24syvs programchef Mads Brügger, en mand, hvis selvtillid og ømskindethed er grænseløs. Han rubricerede kritikerne som medlemmer af »kommentariatet«. Det er jo autoritativt, når det kommer fra et af de mest fremtrædende medlemmer af samme kommentariat. Han synes, at han fik »voksenskældud« i Presselogen. Han synes, at kritikerne er humorforladte mennesker, »og derfor sander enhver debat om satire hurtigt til med indlæg fra alverdens tørvetrillere, farisæere og lyseslukkere,« som han veloplagt skrev på Facebook. Så var den ged barberet.
Brügger kronede sit udfald mod kritikken med en lang kronik i Berlingske. »Satire er en kunstform, og Den Korte Radioavis er et kunstværk drejet i lyd. Personerne bag programmet, Rasmus Bruun og Frederik Cilius, har aldrig været i nærheden af en journalisthøjskole og har aldrig udført journalistisk arbejde. De er at regne for kunstnere, og at vurdere dem med de presseetiske retningslinjer som målebånd svarer til at kræve samme regelsæt indført på Kunstakademiet og i kunstverdenen i det hele taget. Det giver simpelthen ikke mening,« skrev den hypersensitive, ordrige rektor Brügger fra Kunstakademiet Radio24syv og vendte dermed elegant argumenterne på hovedet ved at beskylde kritikerne for at ville indføre censur.
Så meget larm som muligt
Jeg elsker Kirsten Birgit og kan måske godt forstå, at hun/han i berømmelsens overmod en enkelt gang eller to kommer til at skifte gear uden at træde på koblingen. Det lyder grimt. Grænsen er overskredet, når satiren ikke længere er satirisk, men bare plat. Så er den ikke meget længere.
Det skal siges til Brüggers forsvar, at han ikke ved, om han og hans arbejdsplads er købt eller solgt. Situationen er, mildest talt, uafklaret.
Han ved, at hans direktør Jørgen Ramskov har sagt op. Medarbejderne står i teorien uden arbejde ved midnat den 31. oktober. Brügger er en dreven medierotte og ved, at der er en chance for, at kanalen vil overleve på det digitale DAB-bånd, hvis et regeringsflertal og en nyudnævnt kulturminister giver grønt lys.
Så jo mere han kan blæse en lille debat op til en stor og dermed sørge for, at 24syv er i medierne, jo mindre er muligheden for, at stationens eventuelle politiske modstandere kan dræbe den i stilhed. Så er det bedre at fylde den mellemliggende stilhed med så meget larm som muligt.
Satire bliver let ondskabsfuld, perfid, indforstået, kedelig og er ofte helt uden humor.
@Ole Kresten Finnemann Juhl.
Så hold du dig bare for næse, øren og øjne!
Den fremragende amerikanske satiriker, Tom Lehrer, opgav fuldstændig sin nebengeschäft, som forfatter og performer af egne satiriske sange i 1973.
Selv om han selv har påstået det modsatte, siges det, at han stoppede fordi virkeligheden overgik hans vildeste satiriske indfald. Det var da Henry Kissinger fik Nobels fredspris for at have skabt fred i Vietnam....
Var det satiren eller virkeligheden, der var "ondskabsfuld, perfid, indforstået, kedelig og ... helt uden humor"?
TV! TV! TV!
(the power belongs to the people)
Søskendejalousi er en hård disciplin. Det var Mads, der kom først til arve monopolet, men Ane, der var bedst til at køre med klatten' i Ørestad, da der gik ild i 'det lille medborgerhus på prærien' i 'udkant-Danmark' ... ;o)
Satire kan også være morsom, Tom Lehrer og Niels Hausgaard er gode eksempler.
Det daglige grin med Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm bliver godt nok savnet fra 1. november.
Satire skal udelukkende vurderes på, om den er intelligent og sjov. Hvis ikke det er tilfældet, falder ethvert forsvar for produktet til jorden som en slatten karklud.
Jeg synes stadig ikke en mand i konetøj med et aparte navn og en stemmeføring som en mentalt udfordret er hverken sjov eller intelligent ret længe, men jeg triggede heller ikke på konceptet to gange i tredje klasse, eller var det tre gange i anden klasse ?
Det er lidt som ørkenens bønner. De smager heller ikke helt som den første kop.
Jeg er splittet.
Først ødelægger man DRs sendeflade så det endte med at P2 ikke er på FM i dagtimerne og P1 er borte om natten. Det gjorde mig rent sagt forbandet arg.
Nu har denne borgerlige parasit 24/7så trådt Danske Fascister over tæerne og skal deporteres til et usandsynligt sted. Jeg bruger og lytter ikke til 24/7, men jeg hader i DF og den verden de står for.
PS: Hvis der er mangel på plads på FM-båndet, må det reserveres til musikkanaler af høj kvalitet!
"Kirsten Birgit..." er plagieret af Søde Fritz og Søde Poul fra Rytteriet.
Nej, Kirsten Birgit Kretz Schiøtz Hørsholm var vist ikke opfundet, da Rytteriet opfandt Fritz og Poul, så det må være omvendt: Kirsten B. K. S. H.er et plagiat af Fritz og Poul.
Ja, korrekt: men det var osse det jeg mente. Der skulle have stået "er et plagiat af".