Kommentar

Nu skal Mette vise, at hun ikke kun er statsminister for den hvide arbejderklasse og op

Integrationsydelsen fastholder børn af fattige forældre i en negativ social arv. Nu er det op til Mette Frederiksen, om børnenes fremtid skal ofres af hensyn til de DF-vælgere, der nu har sat krydset ved Socialdemokratiet, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
Hvis Mette Frederiksen har en ambition om at leve op til Jeppe Aakjærs ord om at være den fattiges værner, så kan hun ikke acceptere den præmis og lade stå til, mens der opstår en ny underklasse i Danmark.

Hvis Mette Frederiksen har en ambition om at leve op til Jeppe Aakjærs ord om at være den fattiges værner, så kan hun ikke acceptere den præmis og lade stå til, mens der opstår en ny underklasse i Danmark.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

7. juni 2019

End ikke Anders Fogh Rasmussen præsterede en så overbevisende sejr i sine velmagtsdage, som den rød-grønne blok gjorde onsdag. Ved systemskiftet i 2001 opnåede han og hans støttepartier De Konservative og Dansk Folkeparti 94 mandater. Finder selv Uffe Elbæk hjem i folden, vil Mette Frederiksen og hendes støttepartier tilsammen udgøre solide 96 mandater.

Systemskiftet 2019 vil formentlig og forhåbentlig blive husket som et vendepunkt for den danske klimaindsats og velfærd. Mere usikkert er det, om systemskiftet 2019 også bliver et vendepunkt for de tusindvis af børn, der i dag vokser op i fattigdom.

Både Enhedslisten, De Radikale, SF og Alternativet ønsker at afskaffe kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen, men alligevel har afskaffelsen af VLAK-regeringens fattigdomsydelser ikke været øverst på dagsordenen under valgkampen. Ingen af partierne har det som konkret krav til Mette Frederiksen, at integrationsydelsen skal afskaffes.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Fuglsang
  • Lise Lotte Rahbek
  • Grethe Preisler
  • Steffen Gliese
  • Karsten Jensen
  • Torben K L Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Jakob Trägårdh
  • Torben Ethelfeld
  • Bjarne Andersen
  • Carsten Munk
  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
Erik Fuglsang, Lise Lotte Rahbek, Grethe Preisler, Steffen Gliese, Karsten Jensen, Torben K L Jensen, Dorte Sørensen, Niels Duus Nielsen, Jakob Trägårdh, Torben Ethelfeld, Bjarne Andersen, Carsten Munk, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jan Damskier

Hvilken valgsejr?

Peter Knap, Estermarie Mandelquist, Per Torbensen, Lise Lotte Rahbek, Arne Albatros Olsen, Johannes De Fine Licht og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Jens Espersen

Den valgsejr, hvor S trak stemmer fra DF og henover midten.

Steen K Petersen, Karsten Jensen, Torben K L Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Winther

@Jens Espersen, tjah, og afleverede flere stemmer til partier, der stiller ultimative krav for at støtte en S-regering. S fik færre stemmer end ved sidst valg. Det kaldes tilbagegang!

jens peter hansen

Hvordan kan S trække stemmer og miste 0,4 % af vælgerne ? De mistede mistede mange stemmer i København og omegn til SF, RV og Ø.

Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

DF tabte først og fremmest stemmer til de andre borgerlige partier: V, K, Nye Borgerlige, Stram Kurs.

Bjarne Bisgaard Jensen, Per Torbensen, Lise Lotte Rahbek og Karsten Jensen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Så hvis MF f.eks. kritiserer løndumping fra "hvide" lande med "hvide" arbejdere fra Polen, Rumænien, Grækenland eller Tyrkiet vil hun have bevist at hun ikke bare er for de... *brækfornemmelse* "hvide"? Eller vent, er en portugiser "hvid" og en tyrker en del den "brune" race? Jeg har simpelthen ikke styr på den der moderne racelære folk, der tror de er "progressive", har taget til sig.

MF skal tilgodeses den danske arbejderklasse mere end f.eks en tysk. Den "hvide" arbejderklasse kan til gengæld skride hjem til USA hvor de hører til. Medmindre de hvide har tænkt sig at integrere sig og blive til danskere.

Hold så op med raceliggøre jer selv. Det er et unaturlig og racistisk selvforstærkende fortidslevn vi skulle have droppet samnen med eugenikken og nationalromantiske myter. Du er dansk hvis du er del af stammen og du er del af stammen hvis medlemmer af stammen accepterer dig som del af stammen. Uanset din hudfarve, dine forfædre eller endda hvor du er født.

Niels Duus Nielsen

At integrationsydelsen er umenneskelig er et argument, der kun bider på folk, der i forvejen betragter sig som humanister. At integrationsydelsen heller ikke kan betale sig i kroner og ører, er så det argument, der burde kunne overtale de mange mennesker, der ikke nødvendigvis betragter sig selv som humanister, især ikke hvis det koster noget, til at afskaffe denne sulteydelse.

Og hvem har vi så tilbage, der stadig synes, at integrationsydelsen er en god ide? En desværre ret stor gruppe danskere, som enten åbenlyst er racister, eller som simpelthen er for dumme til at forstå et argument. I min erfaring er folk ikke nær så dumme, som de af og til giver udtryk for, så det levner jo kun én mulighed.

Jens Kofoed, Bjarne Bisgaard Jensen, Christel Gruner-Olesen, Achim K. Holzmüller, Anders Reinholdt, Lise Lotte Rahbek, Rikke Nielsen, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Torben K L Jensen, Sune Keller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Og Bjørn Pedersen, hvis du ikke bryder dig om udtrykket "racisme" kan jeg da godt til ære for dig kalde disse mennesker for "xenofober" - så får jeg også lige præciseret, at polakker, portugisere og tyrkere, og sågar nogle ærkedanskere, der har tilladt sig at opholde sig i udlandet, bliver ramt af denne fattigdomsydelse.

Jens Kofoed, Anders Reinholdt, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Torben K L Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Steffen Gliese. Hvis du har ret i din antagelse så er Mette Frederiksens næste målgruppe Stram Kurs og Nye Borgerlige, og hun er allerede godt på vej, for midten interesserer hende ikke.

Ole Rasmussen

Hendes mission er jo at hente de frafaldne socialdemokrater tilbage, vel og mærke de af dem som har forladt S for at stemme DF, som nu har forladt DF for at stemme endnu mere til højre. Det har så fået rigtig mange socialdemokrater til at forlade partiet, og sjov nok stiller disse frafaldne nu krav, hvis hun vil have magten. Livet er ikke nemt når man kun har 48 mandater.

Bjørn Pedersen

@Niels Duus Nielsen
Jeg har overhovedet ikke skrevet eller givet udtryk for at jeg har noget imod ordet racisme. Jeg har noget imod raceliggørelsen af mennesker og skabelsen af kunstige forskelle såsom "race", der kun har ført undertrykkelse, had og splittelse med sig.

Niels Duus Nielsen, Lone Ibsen, Rikke Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Der er simpelthen ingen anden vej end en progressiv beskæftigelsespolitik for dem, man gerne vil have i arbejde. Det kunne konservative finde ud af i 80erne, så det bør en socialdemokratisk regering endnu bede kunne finde ud af. Det burde også være ganske ukontroversielt, hvis man vil have, at folk skal arbejde for føden. Det skal imidlertid - og det vil de fleste også kunne være enige om - foregå på helt gængse overenskomstmæssige vilkår. Og det skal det så også i de mange forskellige typer aktiveringer og forløb.

Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt, Lise Lotte Rahbek, Jan Nielsen, Karsten Jensen, Lars Løfgren, michael andersen, Ebbe Overbye, Herdis Weins og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Jeg tror ikke, at MF nogensinde bliver børnenes minister. Hvis man tænker integrationsydelsen, så bliver hun nok snarene mødrenes mareridt.

Bjarne Bisgaard Jensen, Christel Gruner-Olesen, Lise Lotte Rahbek, Jan Nielsen, Carsten Wienholtz, Trond Meiring og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Til alle jer der synes, at integrationsydelsen er (alt) for lav.

Hvis ikke integrationsydelsen ligger på et passende niveau, hvad er da et passende niveau pr. måned for en enlig voksen, som måske aldrig nogensinde har bidraget til det danske samfund?

Hvor meget skal en familie på 4, som måske aldrig nogensinde har bidraget til det danske samfund, have pr. måned ?

Jørn Andersen, Frank Hansen og Ib Jørgensen anbefalede denne kommentar
Birger Bartholomæussen

Har ikke læst alle kommentarerne, men en eller anden har nok allerede foregrebet min forventning. At SD er kendt for at bryde sine valgløfter, og at man må håbe, at det er den 'brede udlændingepolitik' der vil blive genstand for et brudt valgløfte denne gang. Min far var socialdemokrat. Han døde i 1982. Og har ligget roligt i sin grav lige indtil SD tilsluttede sig den 'brede udlændingepolitik'. Jeg besøgte hans grav i december sidste år. Der var et forfærdeligt rod. Gravfreden var forstyrret og han lå og roterede over partifællernes udsalg af ordentlig-og anstændighed.

Herdis Weins, Anders Reinholdt, Lars Løfgren, Trond Meiring, Rikke Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Erik Fuglsang

https://da.wikipedia.org/wiki/Integrationsydelse

Hvis du nu var enlig, hvor godt ville du så kunne klare dig med 5.945 kr om måneden? Hele ideen, hele den fundamentale tanke, er at jo mere elendigt man behandler folk, jo hurtigere slipper man af med dem. Det er simpelthen en røvssyg måde at tænke på, at behandle andre mennesker på. Jeg er IKKE tilhænger af at vi modtager flere flygtninge, og jeg så helst et komplet stop for tildeling af statsborgerskab til indvandrere medmindre de kan dokumentere at de kan bidrage til samfundet...

..MEN så skal man satme også behandle dem der allerede ER her, ordentligt, som gæster og ikke som havde de lort på hovedet, hvorefter man straffer dem ved at smide lort i hovedet på dem og bager en kage hvor man hylder sig selv og gør nar ad folk de har smidt lort i hovedet.

Er det, og ville det være bedre at de "bidrager"? Naturligvis. Men ud af alle dem der er på integrationsydelse, tror du så at de alle er i stand til at varetage et arbejde? Og hvor meget vil du så betale for evt. at give betale for nogle kurser og uddannelser til dem, så de kunne få mere arbejde, end et par timer om måneden som rengøringsassistent?

Niels Duus Nielsen, Carsten Wienholtz og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Erik Fuglsang, alle i det danske samfund bidrager på den ene eller anden måde.
Strukturelt handler det om, at kun en rimelig levefod kan sikre folk på arbejdsmarkedet imod løndumping. Det er således bedre for lønmodtagerne på især det private arbejdsmarked, at de, der ikke anses for at være en fuld løn værd, ikke får mulighed for at undergrave overenskomsten nedad.
Som bekendt - og det har et nyvalgt socialdemokratisk folketingsmedlem betvivlet i en debat på Facebook!!! - er kontanthjælpen definerende for den laveste acceptable løn, men i realiteten er det selvfølgelig 225 timers krav og integrationsydelse, der i dag står i vejen for en stadigt mere retfærdig fordeling af udbyttet af arbejde. Kun ved at holde ikke-anvendt arbejdskraft udenfor markedet, kan lønniveauet opretholdes.

Niels Duus Nielsen, Anders Reinholdt, Karsten Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Jeg synes resultatet af den første dag i Dronningerunden er skuffende. Mette Frederiksen virker ikke troværdig, og vi ved ikke i hvilken retning hun gå. Beklager, men jeg tror det ender i nyvalg.

Steffen Gliese

Hvorfor i alverden skulle det ende i nyvalg, når 91 mandater peger på Socialdemokratiets formand som ny statsminister - og hun har kundgjort, at hun vil danne en mindretalsregering, der forhandler sine resultater til alle sider, sådan som Socialdemokratiet i sine bedste perioder har gjort det?

Anders Reinholdt, Karsten Jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Jens Winther

Tjah, @Steffen Gliese, fordi der er betingelser fra de partier, som peger på Mette F. Fx kræver RV en skriftlig aftale om forskellige politikelementer som betingelse for støtte, SF kræver, at regeringen består af mere end ét parti og også EL har betingelser. Derfor kan Mette ikke bare uden videre danne regering.

Herdis Weins

Mette Fredriksen minder alt for meget om en sælger på Hjallerup marked, der forsøger at overbevise en fattig bonde om, at en trepattet ko giver lige så meget mælk som en firepattet.
Den røde og engagerede Mette afgik ved døden, da hun øjnede en mulighed for at få magten i partiet.

Niels Duus Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Arne Albatros Olsen, Anders Reinholdt, Jan Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Integrationsydelsen fastholder børn af fattige forældre i en negativ social arv."

Så gælder det for børnenes forældre om at komme ud af integrationsydelsen så hurtigt som muligt.

Erik Fuglsang, Frank Hansen og Ib Jørgensen anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Jeg kan bare ikke se at S og RV har noget de kan enes om. Mette Frederiksen har meldt klart ud at S er et fremmedfjendsk, og antieuropisk parti og jeg har stemt radikalt af samme grund. Hvis de kan godkende den politik, så er RV RV ude, og det samme gælder S hvis de ændrer på deres hadske politik til andre nationaliteter. Det kan bare ikke sammen.

Nils Bøjden

"Mette Fredriksen minder alt for meget om en sælger på Hjallerup marked, der forsøger at overbevise en fattig bonde om, at en trepattet ko giver lige så meget mælk som en firepattet."

Og enhver statsmedister i Danmark skal have den egenskab da vedkommende ellers ikke er i stand til at indgå i kompromisser. Det er det repræsentative demokratis DNA. Eller er der diktatur eller tilstande som Brexit hærgede UK som alternativer.

Nils Bøjden

" S og RV har noget de kan enes om. "

De har rigtigs meget at kunne enes om. Men de kan bare ikke enes med SF og EL.

Om fire år, til næste valg er klimakrisen blevet endnu mere påtrængende end den blev det i de forløbne fire år. Samtidig vil mangel på hel basale fornødenheder vand og mad trænge sig på, og i takt med tidligere frugtbart land bliver ramt af misvækst, vil folkevandringerne øges i omfang.
Kun kampen mod klimakrisen har betydning. Det er den der afgør, om vi om 30 år stadig har rimelige eksistensbetingelser.
Nu går de unge på gaden for at få klimakrisen adresseret. Snart går de på barikaderne for få de ældre generationer umyndiggjort.
Verden brænder, og MF ikke engang overvejer, om det er ved at være tid at sætte brandvæsnet ind.
Ecology dækker det økologi engang betød, læren om arternes samspil med hinanden og deres habitat. Der ligger nøglen, til den politik, der bør føres. Ikke i politik baseret på fortidens stænderkampe og de deraf filosofiske aflæggere.

Jeppe Lindholm

Vi ved jo godt det her bliver drøje forhandlinger og at alle intentioner fra Socialdemokratiet ikke kan indfries. Sådan er det jo i politik. Men uanset hvad, så er og bliver det en stor sejer at slippe af med Venstre og resten af det velfærdsstat ødelæggende hold.

Jeppe Lindholm

Ligeledes er det en stor sejer, at den højreorienterede nationalisme kan overvindes og ikke ruller ind over EU i alle hjørner som det ellers ses i dele af EU. Valget i Danmark viser den udvikling kan stoppes.

Erik Fuglsang

Steffen Gliese
07. juni, 2019 - 19:08
"Erik Fuglsang, alle i det danske samfund bidrager på den ene eller anden måde.".

Jeg vil tillade mig i en fredsommelig tone at bede dig uddybe dit postulat.

Mange indvandrer yder - som danskerne jo generelt gør - et godt bidrag til det danske samfund, og det fortjener de tak og anerkendelse for. Det tror jeg, vi er enige om.

Andre igen - og det er jo dem, et stort antal af danskerne ikke har det så nemt med - har opholdt sig her i kongeriget i mere end et årti, hvor de i alle årene har de modtaget offentlig forsørgelse plus haft fri adgang til velfærdsydelser som f.eks. uddannelse, lægehjælp og adgang til hospitalsvæsenet. Må jeg venligst bede dig forklare mig, hvad bidraget til det danske samfund består af for denne sidstnævnte gruppe?

Nils Bjøden. Fire år siden sidste valg. Klimakatastroferne er betydeligt mere påtrængende nu. Den hastighed hvormed verden ændre sig er uden fortilfælde i menneskehedens tid på jorden. Der blev råbt klimavalg, men ikke en eneste avis nævner klimaet som et centralt element i en regeringsforhandling. Desværre bliver klimakrisen hurtigt værre, og de problemer der viser sig de næste 4 år vil være værre end dem vi oplevede i den nu overståede valgperiode.
Partierne snakker følge avisernes forsider pension, men de unge har ret. Pension er det mindste af de problemer de står over for i fremtiden.

Nils Bøjden

"Hvordan skal "vi", som ikke vil gøre noget med vore egne, langt fra ubetydelige udledninger, ("det er de andre, store lande der skal gøre noget, vi er for små og ubetydelige") "få dem" til at reducere sine udledninger?"

Det har jeg ingen anelse om. Tag til Kina eller Saudi Arabien og demonstrer.

"Fire år siden sidste valg. Klimakatastroferne er betydeligt mere påtrængende nu. Den hastighed hvormed verden ændre sig er uden fortilfælde i menneskehedens tid på jorden. "

Jeg er enig. Derfor er det vigtigt at de store syndere får ændret deres kurs. Danmark er i fuld gang. med omlægning af landbrugsarealer.
https://www.dn.dk/nyheder/dn-og-l-f-vil-sikre-100-000-hektar-ny-natur/

Halvdelen af el leveres nu af vedvarende energikilder og det stiger
https://ing.dk/artikel/elproduktion-sol-slog-rekord-hedt-2018-223106

Energi til fjernvarme kommer mere og mere fra vedvarende energikilder
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/estat2016.pdf - Side 17

Der forskes nu i batteri til lagring af vedvarende energi. Det bedste bud vi har på den korte bane er tilsyneladende fjernvarme nettet, hvilket er en overraskende ekstra gevinst til et i forvejen uhyre effektivt energi system

Osv. Osv

Vi er i Danmark nogle af verdens største forbrugere. Vi er verdensmestre i at producerer elektronisk skrot. Heldigvis foregår hovedproduktionen af vores varefremstillings forurening under andre himmelstrøg. Der er i de forgangne 4 år ikke sket meget positivt på området i dansk politik.
Der forskes og forståelsen for klimaproblematikken øges, men stadig er vi by proxy kraftigt medvirkende til klimakrisen. Snak er et billigt, alt mens polerne smelter, CO2 indholdet i atmosfæren er rekord høj og garanterer en øget opvarmning i årene der kommer.
Nils Boyden. Jeg er enig i det meste at det du nævner, men ikke i at vi i DK er specielt fremme i skoene, heller ikke i ansvarets placering. Det er os, de rige lande der har hovedansvaret, ikke de råstofproducerende fattige lande. Det er os, der tillader en fabrik at prducerer de gifte, der er ved at udrydde store dele insektlivet. Det er os, der fjerner verdens naturområder og indfører monokulturer. Kæmpe arealer er reduceret fra mangfoldighed til at rumme enten hvede, byg, ris, hirse, jordnødder, sukkerrør, sagopalmer eller oliepalmer. 10 planter optager stort set hele jordens agerbrug.
Vi har et ansvar. Vores høns og grise er skyld i store arealer med regnskov og levested for stammefolk fældes hvert år.
Vi har været i førertrøjen, men vi er det ikke længere.
Det er sjældnere og sjældnere DK bliver nævnt internationalt i klimakampen.
Næste valg bliver et klimavalg. Dette var det kun på skrømt.

Nils Bøjden

"Vi er i Danmark nogle af verdens største forbrugere. Vi er verdensmestre i at producerer elektronisk skrot. "

Så er det godt at vi også er verdensmestre i at samle det sammen efter brug.

Nils Bøjden

"Integrationsydelsen fastholder børn af fattige forældre i en negativ social arv. "

Så gælder det om at komme væk fra den så hurtigt som muligt. Der skal tilbydes undervisning i lange baner til de der ikke kan selv.

Nils Bøjden

"Integrationsydelsen fastholder børn af fattige forældre i en negativ social arv. "

Vi skal ikke gør det interessant at komme til Danmark for at få sociale ydelser. Vi skal gøre det interessant at komme til Danmark for at studere og arbejde.