Læserbrev

Præstationskulturen starter allerede i indskolingen

Sommerens studenter er mere stressede end nogensinde, og hvis ikke vi gør noget ved uddannelsessystemet, er jeg virkelig bekymret for, hvordan det ser ud, når min 2. klasse en dag bliver studenter, skriver folkeskolelærer i dette debatindlæg
24. juni 2019

Når de traditionsrige og festlige studenterhuer i den kommende tid præger bybilledet, sidder de på hovederne af den mest stressede og angstprægede ungdomsgeneration nogensinde.

Faktisk peger en undersøgelse på, at 55 pct. af gymnasieeleverne er lige så stressede som den mest stressede femtedel af den voksne befolkning. Der udskrives årligt hundredvis af betablokkere til gymnasieelever, som må ty til medicinering for at dulme eksamensangsten og modstå presset ved de grønne duge. Samtidig er antallet af børn og unge med angst- eller depressionsdiagnoser tredoblet over de seneste ti år.

Som folkeskolelærer må jeg desværre erkende, at tallene er lige så forudsigelige, som de er skræmmende. Jeg mener, at folkeskolens evalueringskultur bærer en anselig del af ansvaret for det præstationspres, som forskere og de studerende peger på som hovedårsag til den nedslående tendens.

Årets studenter er vokset op med nationale tests, PISA-undersøgelser, uddannelsesparathedsvurderinger og karakterræs. De er konstant blevet målt og vejet, og den massive stigning i stress, angst og i antallet af depressioner står tilbage som en rødglødende advarselslampe, som vi af uransagelige årsager bliver ved med at ignorere. Den usunde præstationskultur præger hele vores uddannelsessystem og har rødder helt ned i indskolingen, hvor jeg selv har min daglige gang.

Selv om mine elever kun går i 2. klasse, har de allerede i flere omgange stiftet bekendtskab med de nationale tests, ligesom de under de seneste års læringsmålstyrede undervisning konstant er blevet gjort opmærksom på de høje faglige krav, der stilles til dem. Derved risikerer vi, at de allerede i løbet af de første skoleår binder deres selvværd op på deres præstationer.

Jeg er oprigtigt bekymret for, hvor ondt de kommer til at have i livet, når det engang er dem, der skal videre på en ungdomsuddannelse.

Nickolaj Hagbard Jensen er folkeskolelærer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Gunilla Funder Brockdorff
  • Eva Schwanenflügel
  • Jørn Andersen
  • Henning Kjær
Gunilla Funder Brockdorff, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu