Kronik

Racisterne tabte valget, men vil vi sammenholdet, kan vi ikke hvile på laurbærrene

Det var en sejr, at valget kom til at handle så meget om klima. Men vi må ikke glemme alle dem, der stemte for at deportere en hel befolkningsgruppe, skriver medicinstuderende Zainab Nasrati i dette debatindlæg.
Den danske muslim er en uomtvistelig del af fællesskabet, kulturen og danmarkshistorien, skriver Zainab Nasrati i kroniken.

Den danske muslim er en uomtvistelig del af fællesskabet, kulturen og danmarkshistorien, skriver Zainab Nasrati i kroniken.

Anders Rye Skjoldjensen

27. juni 2019

Selv om vi alle er forskellige, er vi ikke sat på jorden bare for at holde hinanden ud, mens vi bevæger os i parallelle verdener, hvor vi ikke tør stole på hinanden. Frygten for mennesker, der ikke ligner os selv, har ført os ud af en farlig glidebane af dæmoniseringer og dehumaniseringer.

De nye højrepopulistiske partier har spillet på gamle tangenter, der også er blevet brugt af store partier som Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. Politikerne diskuterer til stadighed udlændingepolitik mere heftigt end noget andet, men selv om overskriften er ’udlændingepolitik’, handler debatten meget lidt om udlændinge. Den handler om de danske muslimer, fra Abdullah og Camilla til Niels og Mariam. Den handler om islam.

Vi har så inderligt brug for en udredning af alle de fejldiagnosticeringer af, hvad Danmark lider af, så det bliver lettere at løse vores reelle problemer. De danske muslimer er en del af løsningen, så der skal gøres plads til, at de kan gøre deres del – som akademikere, kunstnere, økonomer, læger, bankdirektører og gode mennesker.

Der er ikke bare brug for sameksistens, men for omsorg for hinanden og helst en hel lavine af den, så det hadske sprog, der i over tyve år har forpestet luften, vi indånder, kan blive udskiftet.

Muslimer hører til

Den store debatmelange af flygtninge, indvandrere, udenlandsk arbejdskraft, udenlandske kulturer og farlige tosprogede er misvisende og forvirrende for selv den engagerede lytter og gør det svært at snakke om løsninger på et sagligt grundlag.

Den danske muslim er ikke fremmed, ikke udlænding, ikke indvandrer og heller ikke blot forbipasserende arbejdskraft. Den danske muslim er en uomtvistelig del af fællesskabet, kulturen og danmarkshistorien. Ikke fordi nogen beder om lov, undskylder deres eksistens eller forklarer deres tilhørsforhold med den klassiske ’jeg er født og opvokset her’, men fordi det er et faktum, at de hører til.

Jo hurtigere vi accepterer det og accepterer hinanden, des hurtigere kan vi komme i gang med at genopbygge vores nation, så vi igen bliver det lille land med det store hjerte, der kan være stolte af at have givet vores kommende generationer et Danmark, som omverdenen ser som rollemodel og forgænger på alt det, der er vigtigt: lighed, nærvær og respekt, både for hinanden og vores planet.

Vi har så travlt med at diskutere, hvad vi kan tillade os at gøre i frihedens navn, og hvad vi risikerer at miste ved at åbne op for andre mennesker, at vi glemmer, hvordan man giver, og hvordan kærlighed i tilværelsen også handler om evnen til at sætte en andens behov før sine egne.

Vi opfører os som teenagere, der gør en dyd ud af at være i opposition, og prøver at se, hvor langt vi kan trække grænsen. Men ligesom teenagerne glemmer vi, at bare fordi man kan pjække, når man vil, og kalde læreren, hvad man ønsker, i frihedens navn, så er det ikke uden konsekvenser for hverken en selv eller andre. Vi kommer aldrig videre som samfund, og vores fællesskab bliver ikke stærkere, hvis vi bliver i diskussionen om, hvad vi kan tillade os af modbydeligheder i frihedens navn.

Vigtige debatter glemt

Grundlovsdagen den 5. juni 2019 blev historisk – ikke bare som følge af det antal danske muslimer, der gik til stemmeboksen, men også fordi valget testede solidariteten og kastede lys på fællesskabets ømme dele.

Under valgkampen blev demokratiet testet, og grundloven blev kastet op i luften af sæbehænder og sejlende lovforslag fra både nye og gamle politikere, der ikke har grebet om den danske forfatnings rammer. Fra det forhistoriske levn Klaus Riskær til det nye, moderne YouTube-fænomen, der i rasende fart kom til at fylde alle overskrifter.

Valgets metaspørgsmål lød: Kan fascistisk lovgivning blive daglig rutine, og findes der en grænse for, hvad man kan tillade sig at sige? 

Debatformen paralyserede adskillige journalister og skræmte befolkningen helt ind til stamcellerne af vores knoglemarv. For mens klimaet heldigvis var vigtigt for alle – altså udover Pia Kjærsgaard – så blev alle andre spørgsmål i valgkampen overdøvet af, hvorvidt man var for eller imod ’udlændinge’.

Befolkningen får overdoser af myter om den fremmede farlige muslim i en sådan grad, at alle er småbedøvede, når de skal forholde sig til alt andet.

Grundlæggende rettigheder bliver nødt til at være rodfæstede, hvis vi skal kunne løfte blikket og forholde os til andre eksistentielle problemstillinger. For hvor er det svært at være politisk engageret i andet, når ens grundlæggende rettigheder bliver forsøgt frarøvet.

Min litterære virksomhed kunne virkelig godt trænge til en mere relevant politisk retning, hvor jeg kunne kæmpe for investeringer i kulturel dannelse og værdsættelse af landets kunst og kunstnere, eller for at vores studietid på universitetets gange blev gjort fri fra den tikkende stressfaktor, der hænger over hovedet på os alle og varsler om, hvor mange semestre vi har at gøre godt med, og at vi da slet ikke må finde en ny retning undervejs.

Jeg ville ønske, at jeg i stedet for at fokusere al min energi på at finde ud af, hvem der ikke ville deportere mig, havde haft overskud til at tage de sidstnævnte kampe op.

Sammen om bæredygtig velfærd

Valgdagen bekræftede os dog i, at det kærlige folk, der færdes derude i det danske land, ikke ønsker at se fællesskabet smuldre. Trods dybe grøfter mellem danskerne i et aldeles febrilsk Danmark var der især én vigtig erkendelse at tage med sig fra demokratiets eksamen: Fredelig sameksistens kan ikke tages for givet.

Prøvelsen var sund for os, og for en kort stund kan vi fejre resultatet. Men nu venter et nyt kapitel med mange omvæltninger og svære beslutninger. Vi har samlet en ny besætning og valgt en kaptajn, der nu må sætte kursen mod det endnu ukendte Danmark, der om små fire år igen vil stille besætningen til regnskab for det land, de har smidt anker i.

Det var en sejr, at de mennesker, der råbte op om deportationer, ikke overdøvede Moder Jord ved valget. For klimaet har brug for al vores opmærksomhed og for, at vi kan enes og stå sammen, så vi kan få jorden i balance igen.

Samtidig er det vigtigt, at vi ved, at de mennesker, der råbte op om den rene race og deportering af en bestemt folkegruppe, er der, og at vi ovenikøbet ved, hvor mange der er.

De repræsenterer indædt bitterhed over at være blevet overset. Men ingen skal overses. Nu hvor de har rejst sig, flaget og råbt, skal de ikke ties ihjel. I stedet skal de mødes med overskud, og de skal vide, at vi er der for dem, sørger for, at de har et værdigt liv og frihed til at spise al den flæsk, de ønsker, og drikke sig til Valhalla, lige så tit de agter – indtil de selv beslutter sig for at passe på helbredet eller miljøet og ikke et sekund før. De fortjener et godt arbejde og et ordentligt sted at bo. De skal have dannelse og uddannelse, så de bliver i stand til at skelne fakta fra fake news og får en chance for at opdage, hvem der ikke har taget et godt liv fra dem.

Sammenhold kræver en indsats. Valget har gjort det tydeligt, at et kærligt Danmark kræver arbejde, og det er vigtigere end nogensinde før, at vi aktivt gør noget for at få det til at ske. Det flerkulturelle ’vi’ og det mangeartede, mangfoldige ’os’ skal forenes om den grundsøjle, vi har til fælles – nemlig velfærdssamfundet, hvor vi passer på hinanden, og hvor vores styrke er afspejlet i måden, hvorpå vi behandler de mest sårbare blandt os.

Zainab Nasrati er medicinstuderende 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Elisabeth Andersen
  • Hans Larsen
  • Alvin Jensen
  • Pietro Cini
  • Britta Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Erik Pedersen
  • Flemming Berger
  • Frede Jørgensen
  • Carsten Nørgaard
  • Dominique Salcedo
  • Carsten Munk
  • Ib Gram-Jensen
  • Viggo Okholm
  • Ervin Lazar
  • June Beltoft
Elisabeth Andersen, Hans Larsen, Alvin Jensen, Pietro Cini, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen, Flemming Berger, Frede Jørgensen, Carsten Nørgaard, Dominique Salcedo, Carsten Munk, Ib Gram-Jensen, Viggo Okholm, Ervin Lazar og June Beltoft anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Keller

Nu er der meget få egentlige racister i DK. Det var kun Paludans parti, der er egentligt racistiskt,
De øvrige partier, der går ind for en stram indvandringspolitik, gør det ud fra andre motiver.
Motiver, som man kan være uenige i, men som er ganske legitime og som skyldes dårligere erfaringer på integrationsområdet og ønske om at bevare egen kultur. Et ønske som f.eks muslimer jo i høj grad også har mht deres kultur.

Dennis Iversen, Lone Ibsen, Georg Kallehauge, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Gustav Alexander, Morten Simonsen, René Pedersen, Inger Nilsson, Per Torbensen, christian christensen, June Pedersen, Niels Johannesen, Martin Sørensen, Hans Aagaard og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Henrik Keller, det er jeg uenig med dig i - jeg har haft mange kolleger og bekendte, der stemmer og stemte på DF, og de var alle racister. Nu kender jeg jo ikke samtlige DF-vælgere i landet, så jeg vil ikke udelukke, at der måske er et par stykker, der ikke er racister. Men langt de fleste, der går ind for en stram udlændingepolitk, gør det, fordi de er racister.

Ane Gaarden, Allan Stampe Kristiansen, Peter Andersen, Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Nike Forsander Lorentsen, Karsten Lundsby, uffe hellum, Alvin Jensen, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Maria Rostved , Tue Romanow, Christel Gruner-Olesen, Jørgen Hald, Anker Heegaard, Torben Skov, Carsten Nørgaard, Rikke Nielsen, Ole Frank, Benta Victoria Gunnlögsson, Jørn Vilvig, Jørgen Wassmann, Hans Larsen, Niels Østergård, Ebbe Overbye, Bent Gregersen og John Andersen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Er der overhovedet eksempler på at syndebukke vitterligt er skyldige i det de bebrejdes?
Xenofobi findes både hos dem der har for meget eller nok og hos dem der har for lidt. Mon ikke problemet er behovet for enkle svar på komplicerede spørgsmål og behovet for syndebukke? At ændre noget der er en udfordring!

Elisabeth Andersen, Erik Fuglsang, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Niels Duus Nielsen. Det afhænger af, hvordan man definerer racisme. Jeg betragter det som en ideologi, hvor man betragter egen “race” som andre “racer” overlegen og derfor vil undertrykke disse eller smide dem ud. Det er der meget få danskere, der mener. De fleste bryder sig ikke om islam (som er en religion, ikke en mennesrerace), indvandrere der opfører sig dårligt. Andre bryder sig ikke om multikulturelle samfund eller vil beskytte dansk kultur. Atter andre har økonomiske argumenter. Det er ikke racisme

Dennis Iversen, Georg Kallehauge, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Gustav Alexander, René Pedersen, Inger Nilsson, Per Torbensen, June Pedersen, Birte Pedersen, Lene Mortensen, Hans Aagaard, arne tørsleff, Else Marie Arevad og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

En far må ikke se sin datter i svømmehallen. Hvilken form for udelukkelse er det ? Samhørighed er det i alle tilfælde ikke. Det er vist ret kendt at iranere ser ned på arabere og at arabere ser ned på somaliere og at danskere ser ned på dem alle. Det er naturligvis ikke alle i hver kategori der gør det, men selvfølgelig eksisterer der racisme. Når pæne venstresnoede sender deres børn i hvide privatskoler er det så ikke funktionel form for racisme og en flugt fra det altfavnende fællesskab ? Det er nemt at kalde de andre noget grimt, hvad med bjælken i eget øje ?

Karsten Lundsby, Jørgen Larsen, Erik Fuglsang, René Pedersen, June Pedersen, Birte Pedersen, Hans Aagaard, John Andersen, Viggo Okholm, Martin Sørensen, Else Marie Arevad og Henrik Keller anbefalede denne kommentar
June Beltoft

"De repræsenterer indædt bitterhed over at være blevet overset." skriver Zainab Nasrati.

Og hun har helt klart en pointe. I hvert fald er det min erfaring med de erklærede racister jeg har mødt personligt, at de på forskellige måder føler sig svigtet, ladt i stikken og snydt. I første omgang af forældre, som ikke har magtet at løfte opgaven på grund af fx misbrug og/eller psykisk sygdom og deraf følgende fysisk og/eller psykisk voldelig adfærd over for deres børn til følge...

En del af dem med sådan en opvækst ender selv som misbrugere, måske på kontanthjælp eller fortidspension. Eller lever et liv, som på overfladen ser fint ud, men inderst inde er de vrede og indebrændte. Disse indestængte følelser kan være svære og ganske smertefulde at håndtere - og så er det nemmere at fralægge sig ansvaret og skyde skylden for sit miserable liv på noget/nogen uden for sig selv. Og her ligger "muslimerne" lige til højrebenet for nogle.

Derfor er det også utroligt vigtigt at vi tager godt hånd om alle børn mens de er små og har man mistanke om at et barn mistrives, skal man reagere prompte. Og selvfølgelig skal vi have et system der rent faktisk er gearet til at tage sig af den slags sager og hjælpe disse børn og deres familier inden det kører af sporet. Ja, jeg ved godt det ikke er "bare lige" og at der allerede bliver taget hånd om mange ting. Men der er så sandelig også plads til forbedringer. Bedre normeringer i daginstitutioner er et lille skridt i den rigtige retning...

Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, Ole Frank, Jørgen Wassmann og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Der er naturligvis racister i Danmark.
Men det er langtfra alle der ønsker en stram indvandrerpolitik der kan betegnes som racister.

Jeg er stærkt imod "racisme" og fascisme. Og derfor er jeg også stærk imod fascistiske religioner/livsopfattelser som f.eks. Islam og Islamisme.

Jeg byder folk, herunder muslimer, velkomne til/i Danmark; Men ikke islamister eller muslimer der betegner danskere flest som racister.
I demokratier må sidstnævnte gerne være her, men de må for min skyld også gerne rejse, hvis de er utilfredse.

Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Morten Simonsen, Hans Aagaard, Hossein Yazdani og Henrik Keller anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Henrik Keller, du anvender den gammeldags definition af racisme, som kun ser på biologiske forskelle. Jeg bruger den udvidede definition, hvor "racisme" også anvendes på kulturelt betingede forskelle. Fra wikipedia:

"Racisme er et menneskesyn, som viser både fordomme og diskrimination baseret på sociale opfattelser af biologiske eller KULTURELLE forskelle mellem folkeslag" (min fremhævelse).

Et mere præcist ord er måske "xenofobi", men en fobi er en sygdom, og racisme er ikke en sygdom, men en politisk holdning, der er nært beslægtet med fascisme. Derfor anvender jeg ordet "racisme".

Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, uffe hellum, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Carsten Nørgaard, Rikke Nielsen, Ole Frank og Stig Reenberg anbefalede denne kommentar
Jesper Pedersen

Danmark er faktisk et af de mindst racistiske lande i verden.
Mon ikke en del danskere stiller sig ret skeptisk over for muslimers udbredte homofobi og antisemitisme - det skræmmer mange når "død over jøderne" råbes fra Rådhuspladsen og Brandenburger Tor

Lone Ibsen, Georg Kallehauge, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Morten Simonsen, René Pedersen, June Pedersen, Birte Pedersen, Lene Mortensen, Hans Aagaard, Hossein Yazdani og Henrik Keller anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Niels Duus Nielsen. Ja jvfr den definiton er alting jo næsten racisme.
Jeg accepter heller ikke den definition, som er politisk skabt,
-fobi indikerer, at der er tale om en sygdom. Men er det f.eks en sygdom at være kritisk overfor islam som ideologi? Det synes jeg der er god grund til.
Jeg synes jo, at det er multikulturalisterne, der er de ekstreme. De ønsker en total omkalfatring af et velfungerende samfund, selvom de ikke kan pege på eet vellykket multikulturelt samfund, hvor der er fred og ligeret folk imellem og hvor den oprindelige befolkning stadig lever.
Hvorfor synes du det er fascisme eller racisme, at man f.eks ikke ønsker, at en bestemt religion skal have indflydelse på samfundet? Hvorfot kan du ikke bare acceptere, at der er folk, der er uenige med dig, uden at sætte en nedladende betegnelse på dem?

Klaus Lundahl Engelholt, Erik Fuglsang, Egon Stich, René Pedersen, Inger Nilsson, Lene Mortensen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Hvis man er racist, fordi man frygter en (for) stor indvandring af mennesker med en fremmed kultur, så er jeg racist. Og hvis man er racist, fordi man tager afstand fra islam (ikke muslimer), så er jeg racist.

Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Morten Simonsen, René Pedersen, Inger Nilsson, June Pedersen, jens christian jacobsen, Niels Johannesen, Hans Aagaard, Hossein Yazdani, Henrik Keller og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg synes "Fascisme" er det mest rammende ord når det drejer sig om den yderste højrefløj.
Her deler man plads med islamister og andre religiøse galninge.
Politisk Islam/Islamisme er lig Fascisme.
Det er der bred politisk enighed om lige fra A til Ø.

Som demokratisk sindet respekterer man selvfølgelig både religions - og meningsfriheden.
Derfor er det op til folk selv om de vil forblive eller søge andre græsgange. De skal på ingenmåde smides ud.

Det vigtige for mig er at man kan skelne mellem almindelige hverdag- troende der bare ønsker at være en del af samfundet og de der rigidt forfægter at alle skal respektere indholdholdet af deres tro og meninger.
Tro og meninger må nemlig gerne kritiseres og hånes. Dette har ingen indflydelse på retten til trosfrihed og meningsfrihed.

Jens Kofoed, Karsten Lundsby, Egon Stich, Hans Larsen, Henrik Keller og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Ordbogsdefinitioner er ikke specielt politiske, Henrik Keller, med mindre man betragter alting som politisk (hvilket er en fuldt ud legitim holdning at have) Derimod afspejler de ordenes brug.

Og Leo Nygaard, bare fordi 90% af en befolkning er racister, gør det vel ikke racismen mere acceptabel? Eat shit, a billion flies can't be wrong!

Men jeg gider ikke pindehuggeri, hvorfor jeg bakker op om Carsten Hansens indlæg: Det er fascismen, der skal bekæmpes, i alle dens former.

Mogens Holme, Erik Fuglsang, uffe hellum, Steen K Petersen, Flemming Berger, Carsten Nørgaard og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Niels Duus nielsen. Hvem har besluttet, at ordets betydning pludselig blev udvidet på den måde?
Er kritikere af folkekirken ogsp kristofobe eller racister?

Carsten Hansen. Korrekt. Der er religionsfrihed, men religion er til indvortes brug. Man kan ikke forvente, at andre skal tilpasse sig ens religion. Lidt som med kønsorganer. Jeg kan godt være glad for min tissemand, men jeg går ikke rundt på Strøget og viser den frem til cildg fremmede og forventer, at de skal rose den og sige den er fin, eller tage specielt hensyn til den.
Jeg synes islam er en meget larmende religion, men anerkender folks ret til at tro på den, hvis de til gengæld anerkender homosexuelles, vantros, frafaldnes og anderledes troendes ret til at være som de er.
Jeg har dog lidt svært ved fuldt ud at acceptere nogle, som siger, at min søn ikke må gifte sig med deres datter, fordi han ikke er muslim.

Jørgen Larsen, Erik Fuglsang, Danny Hedegaard, René Pedersen, Inger Nilsson, Lene Mortensen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Martin Sørensen

Endnu en af disse artikler skrevet af en veluddannet muslim. Ingen selvrefleksion overhovedet. Derimod en lang bredside mod det danske samfund, der har givet Zainab så meget, bl.a. muligheden for at studere medicin.
Hun siger, at den danske muslim er en uomtvistelig del af fællesskabet, kulturen og danmarkshistorien. Ja på godt og ondt. Men mest det sidste. Så længe sharialovgivningen stadig spiller så stor en rolle for mange muslimer, vil de stå uden for samfundet. Acceptér dog, at I lever i et sekulært demokrati, inklusive dig Zainab.

Klaus Lundahl Engelholt, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Egon Stich, René Pedersen, arne tørsleff, Inger Nilsson, June Pedersen, jens christian jacobsen, Anders Mørk, Niels Johannesen, Hans Aagaard, michael andersen, Kim Houmøller, Hossein Yazdani, Leo Nygaard og Henrik Keller anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Hvis 90% af befolkningen er racister, hvad er resten så?

christian christensen, Erik Fuglsang, René Pedersen, Hans Aagaard og Henrik Keller anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Henrik Keller, sproget er levende, og betydninger forandres helt af sig selv. Eller rettere: Det er folkeviddet i bredeste forstand, der er det subjekt, der står for disse forandringer. Vi har ikke noget sprogpoliti, så lingvisterne forsøger efter bedste evne at indfange denne betydningsglidning ved løbende at opdatere ordbøgerne.

Arrangerede ægteskaber er kulturelt bestemte, det er ikke så mange år siden, at det var normen her i landet. Det er det ikke mere, derfor fremstår denne skik som forældet. Det er dog kun et spørgsmål om tid, før de unge muslimer bliver sekulariserede - faktisk er det kulturelle snæversyn og den racisme, som de hele tiden mødes med fra mennesker som dig, en større forhindring for integrationen og sekulariseringen end de kulturelle traditioner, som langsomt, men sikkert forvitrer i konfrontationen med det danske frisind.

Vi har en stærk. sekulær og frisindet tradition her i Danmark. Det kan nogle religiøse tågehorn ikke tage fra os, hvad enten de er fundamentalistiske kristne eller fundamentalistiske muslimer. Det lykkedes ikke for Indre Mission, så hvorfor tror du, at det skulle lykkes for wahhabisterne? Den største trussel mod dansk kultur er efter min mening alle dem, der ikke tror på den danske kulturs styrke, og som derfor er parate til at give køb på solidariteten, som har hjort Danmark til et af verdens lykkeligste lande.

Allan Stampe Kristiansen, Mogens Holme, Lars Løfgren, Elisabeth Andersen, Gert Lindberg, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Tue Romanow, Steen K Petersen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Rikke Nielsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Man er altså ikke racist fordi man helst er fri for tilflyttere til Danmark, som hylder mænds overherredømme, og som ikke værdsætter det danske frisind.

Dennis Iversen, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Nette Skov, René Pedersen, June Pedersen, jens christian jacobsen, Martin Sørensen, Birte Pedersen, Hans Aagaard, Henrik Keller, Kim Houmøller og Hossein Yazdani anbefalede denne kommentar

Og imens skal vi så utroligt meget ondt igennem - forårsaget af en anden "race".

christian christensen og René Pedersen anbefalede denne kommentar
John Andersen

Ja @Martin Sørensen. Hvad fanden bilder Zainab sig ind at hun tillader sig at udnytte sin ytringsfrihed. Hvor uforskammet kan hun tillade sig at være?

Ib Gram-Jensen, Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, Amjad Khan, Christel Gruner-Olesen, Hans Larsen, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Ole Meyer, Flemming Berger, Steffen Gliese, Rikke Nielsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Niels Duus Nielsen.

Vi er enige langt hen ad vejen.

Men jeg må indrømme at jeg bliver lidt provokeret når en indhyllet muslim kalder danskere i flæng for racister.
Som skribenten skriver, så hører muslimer til i Danmark.
Det er jeg sådan set enig med hende i; Dog kun de muslimer der anerkender retten til at være kritisk overfor religion og specielt når religion manifesterer sig i det offentlige rum.

Det har ganske enkel INTET pr. definition med racisme at gøre når man kritiserer religioner som f.eks. Islam.

Mit bud er at der stort set ingen racister er at finde fra Enhedsliste-tilhængere til Konservative vælgere. Nogle blandt Støjbergs tilhængere, en del DF- vælgere, hovedparten af Nye Borgerlige og 99 % af Paludans tilhængere kan sandsynligvis rubriceres som "Racister" (I ordets desværre nye betydning)

Karsten Lundsby, Kim Folke Knudsen, Else Marie Arevad, Birte Pedersen, Henrik Keller, Hans Aagaard og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Niels Duus. Så kan vi vel også konkludere, at muslimer er racister.
Om det går den rigtige vej, er jeg ikke sikker på,
Foreløbig går det ikke mærkbart bedre efter 3-4 generationer.
Hvor mange unge, muslimske kvinder kan frit vælge en dansk mand? Det er ikke kun kulturelt bestemt. Også religiøst.
For ca 2 år siden refereredes en stor undersøgelse i Le Monde om unge indvandrere holdning til alkohol, stening, niquab, arrangerede ægteskaber, dødsstraf t homosexuelle etc. Det uhyggelige var, at de unge var væsentligt mere radikale, end deres forældre og bedsteforældre

Klaus Lundahl Engelholt, Erik Fuglsang, Lars Jørgen Hansen, Jan Damskier, René Pedersen, Birte Pedersen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Kenrik Keller: "Foreløbig går det ikke mærkbart bedre efter 3-4 generationer."

Det er simpelthen lodret forkert og vidner om, at du ikke ved hvad du taler om. Jeg omgås mennesker med muslimsk baggrund dagligt, mange af dem er ikke mere religiøse end mig, flere af dem er så velintegrerede at de ligefrem har et alkoholproblem, og langt de fleste af dem taler et så udpræget lavkøbenhavnsk, at alle snerperne rødmer.

Hvis nogle unge er mere radikale end deres forældre, skyldes det vel først og fremmest, at de føler, at de bliver holdt udenfor. De vil gerne være danskere, men får hele tiden at vide, at det er de ikke og det kan de aldrig blive, så selvfølgelig reagerer de så ved så at lukke sig inde i deres egne grupperinger, hvor de kan få den respekt, som danskere som dig ikke vil give dem.

Jeg gentager: Det er mennesker som dig, der er den største knast i integrationsprocessen. I stedet for at tage godt imod de fremmede - som faktisk ikke er fremmede, da de er født her i landet - insisterer du på at grave den grøft, som du så ikke vil tillade dem at overskride.

Da jeg var ung, blev der set skævt til langhårede, hashrygende hippier som mig. Vi reagerede ved at udelukke os selv fra det borgerlige samfund og forfølge vore egne idealer. Med tiden blødede samfundet op, og i dag er der ikke en kæft, der får ondt i røven over mit lange hår og skæg - det er blevet en del af dansk kultur i bred forstand. Og mine hippieidealer er bredt accepterede, og ikke længere noget, der kan hidse folk op. Når jeg går på gaden og ind imellem ser en kvinde med tørklæde skænker jeg det ikke en tanke, for sådan ser folk ud her, hvor jeg bor.

Men jeg kan forstå, at visse mennesker, som overhovedet ingen personlig kontakt har med muslimer, åbenbart kan hidse sig voldsomt op over noget, som overhovedet ikke berører deres liv på nogen som helst måde, der har nogen som helst betydning i praksis. Det gør mig ondt for disse mennesker - de må leve et meget fattigt liv, når de således lader snæversyn og imaginære trusler præge deres tænkning.

Allan Stampe Kristiansen, Mogens Holme, Jens Kofoed, Gert Lindberg, Karsten Lundsby, Amjad Khan, Christel Gruner-Olesen, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Maria Rostved , Marie Jensen, Steen K Petersen, Dominique Salcedo, Flemming Berger, Carsten Nørgaard, Steffen Gliese, Rikke Nielsen og Niels Østergård anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

*Henrik, sry. Og så hedder det vist "samfundet blødte op", da der ikke var blod indblandet i processen.

Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Hanne Brandt anbefalede denne kommentar

De fleste vil gerne have en to meter høj hæk rundt om deres bolig, klarer man sig rigtig godt bliver det en mur omkring boligen. Ens sindelag leder efter trusler også selvom, at der ikke er nogen problemer.
Nogle hader en muslim, personligt hader jeg nordeuropæer, men dybest set har det ikke noget med racisme at gøre, det er et privat handicap.

michael andersen

Køn, race og sexuel orientering er 100 politisk neutrale, mens det er den social og økonomiske fordelingspolitik , der i virkeligheden er den der samler og skaber modsætninger mellem mennesker.

Men bare på denne avis kan vi se folk diktere andres meninger som forkerte når det ikke passer hvad den pågældende anser som rigtig.

sort mod hvid
racist mod ikke racist
mand mod kvinde
vegarianer der spiser fisk og den der ikke gør det og 1000 af andre modsætninger.

I USA har man stadig i store dele af befolkningen at race er den virkelige skillelinie i deres samfund, men det er i USA som i andre samfund , socialøkonomiske forhold der virkerlig skiller folk.

Henrik Keller

Niels Duus. Jeg har taget godt imod indvandrere, incl muslimer. Jeg møder dem med åbenhed og venlighed, men det betyder ikke, at jeg ikke kan se det problematiske i den adfærd, nogle af dem har.
Hvor mange kvindelige muslimer kender du, som er gift/i forhold til en dansk (ikke muslimsk) mand?
Hvis medlemmer af DF er racister. Er man så ikke racist, hvis man ikke vil gifte sig med en dansk mand? Hvis man mener homosexuelle skal henrettes? Opdeler man så ikke i “os og dem”?
Om det går bedre? Det går både godt og bedre. Antallet af succeshistorier stiger, men det gør antal af problemområder altså også. F.eks mht bandeuvæsen.

christian christensen, Lene Mortensen, Karsten Lundsby, Lars Jørgen Hansen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Niels Duus. Jeg efterlyser sådan set bare en lille bitte smule selvrefleksion, også hos vores muslimske medborgere. Er der mon en grund til, at lige præcis vores gruppe har så mange problemer? Iøvrigt problemer, som vi ser generelt i de europæiske lande

christian christensen, Karsten Lundsby, René Pedersen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Henrik Keller

Og Niels Duus. Jo jeg har også muslimer venner. Sjovt nok giver de mig stort set set og ønsker på ingen måde at identificere sig med de, der skaber problemer

Rikke Nielsen

Sjovt nok kender vi alle muslimer, der er flinke, dygtige, klarer sig selv, er gode venner, kærester og ægtefolk, Lagde vi alle dem sammen, vi kender, der er gode mennesker, ville det sikkert omfatte 95% af de danske muslimske medborgere. Og derfor er det selvfølgelig helt skævt at gå efter muslimer.

Hvor ikke opfinde nogle andre at "gå efter" - det kan være ekstremistiske typer generelt - typer som Rasmus Paludan, IS-krigere, Breivik etc - folk skåret af den samme læst.

Allan Stampe Kristiansen, Mogens Holme, Karsten Lundsby, Amjad Khan, Christel Gruner-Olesen, Britta Hansen, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Marie E. Rasmussen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Rikke Nielsen.

Jeg har haft op til flere af vores muslimske medborgere ansat. Dette uden problemer der var signifikant forskellige fra alle mulige andre ansatte.

Men jeg tror ikke dit "regnestykke" er hverken verificerbart eller særligt brugbart.

Rikke Nielsen

Carsten Hansen

Jo, det er særdeles brugbart, da det peger flaskehalsen hen på de grupper, der er virkelig problematiske og de virkelig problemer - nemlig ekstremistiske grupperingen - ligegyldig deres religiøse ståsted eller ideologiske tilhørsforhold. Det er nemlig disse grupperinger, der ødelægger det danske samfund.

Og så lad os lade de ganske almindelige danskere være i fred - også selvom en del af disse er muslimer. Tror de trænger til at få lidt fred efterhånden!

Allan Stampe Kristiansen, Mogens Holme, Karsten Lundsby, Amjad Khan, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Henrik Keller, Tue Romanow, Niels Duus Nielsen, Poul Erik Pedersen, Ete Forchhammer og Marie Jensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Arrangerede ægteskaber er kulturelt bestemte, det er ikke så mange år siden, at det var normen her i landet.

Mon det trods alt ikke er mindst fem, seks generationer siden det stadig var tilfældet med arrangerede ægteskaber , men ikke normen, hvis man undtager adelen og kongehusene. Hosekræmmerern er skrevet for 200 år siden og er jo et opråb mod det arrangerede giftermål og de
psykiske men man fik deraf. Derimod er det da helt sikkert at giftermål den dag i dag kan være årsag til megen konflikt mellem børn og forældre, det være sig i danske eller fra langbortistanske kulturer.

Carsten Hansen

Rikke Nielsen.

Men det er og bliver ikke andet end et postulat.

Vi er dog enige om at langt langt de fleste muslimer nok bare ønsker at fungere i og være en del af det danske samfund.

Men du får svært ved at verificere dine 95% uanset hvad.
Mit gæt vil ligge på et sted omkring 85% der gerne vil vores samfund. Men der er og bliver et gæt.

Hvis bare vi kunne se hinanden, forelske os i hinanden, gifte os og få børn sammen, så ville udfordringerne hurtigt erstattes af berigelser. Sådan plejer det at udvikle sig. Således og derfor er vi her i landet resultatet af en langvarig meget positiv multikulturalisme.

Hvorfor virker det ikke sådan med muslimske tilflyttere ? At benægte disse faktiske forhold gavner ingen.

Anker Heegaard

Kronikken er dejligt positiv, ja næsten kærlig trods det faktum, at mange danske rent faktisk helst ser, at muslimske flygtninge og migranter forlader Danmark.
Som mentor for en muslimsk irakisk kvinde, som er dansk gift, ved jeg hvor vigtigt det er at mærke, at man bliver taget vel imod og bliver budt indenfor, i såvel hjerter som samfund.
Tak for en levende hjertevarm kronik.

Allan Stampe Kristiansen, Karsten Lundsby, Amjad Khan, Christel Gruner-Olesen, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Poul Erik Pedersen, Flemming Berger, Rikke Nielsen, Marie Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Michael Maisch Olsen

Brian Arly Jacobsen, der er religionsforsker og lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, har i flere år lavet estimater på, hvor mange muslimer der er i Danmark.

“Mine beregninger viser, at der er cirka 320.000 muslimer i Danmark pr. 1. januar 2019. Det svarer til 5,5 procent af den danske befolkning,” siger Brian Arly Jacobsen til TjekDet.

Jeg under mig over, at så lille en del af befolkningen i Danmark, kan bidrag med så meget “støj” på alle planer! Fra vuggestue til voksenliv, privat og professionelt, være overrepræsenteret i kriminalstatistik, fremkalde så mange dårlige følelser. Mange tale om integration, men alt for få taler om inklusion ! Jeg har åbnet mit sind og mit hjem, men bliver ikke inviteret! Jeg undrer mig fortsat og vil ikke komme med forhastede konklusioner. Men der er en modsætning mellem Danmark og islam som virker uforsonlig.

Hans Aagaard, Karsten Lundsby, René Pedersen, Martin Sørensen, Henrik Keller og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar

Da jeg voksede op i 1960erne og ikke mindst 1970erne, opponerede jeg kraftigt over for den danske religion. Når vi besøgte indre missionske (ortodokse kristne) aner, husker jeg stadig den mørke sky, den trykkede stemning og den ihjelslående tavshed, der ramte mig når jeg gav udtryk for min barnlige frihed og nysgerrighed, som Gud være lovet, var tilladt i mit barndomshjem. Her var jeg elsket for den jeg var, og jeg blev ikke tugtet eller irettesat for mine naive udtryk, men mine forældre krævede argumenter, og vi havde store diskussioner, som jeg i dag føler var med til at fremelske min forståelse af demokrati, medfølelse og fornemmelsen af, at verden i morgen bliver bedre end i dag. Jeg diskuterede hash og onani og politik med mine brødre og mine forældre sidst i 1960erne, og jeg er overbevist om, at vi alle blev bedre mennesker i den proces, i den periode.

Jeg fik et kulturchok og noget af et deja vu, da aviserne i 1990erne begyndte at berette om de spirende problemer med integrationen af muslimer. Halal, kønsopdeling, tvangshandlinger med bøn og faste. Jeg følte mig hensat til fortidens dunkle menneskesyn med ældgamle absolutter og gamle menneskers magt over nye generationer. Det gør mig trist. Danskerne ønsker integration mere end noget andet, men det stiller krav fra begge sider, og mange af os respekterer dansk lov, som er udviklet over lang tid og også gennem 1960erne og 1970erne. Det vil og kan jeg ikke bare smide på møddingen.

Hvis jeg kaldes racist på grund af min livserfaring og mit menneskesyn, fatter jeg bare ikke længere hverken hat eller briller.

Karsten Lundsby, Lars Jørgen Hansen, Else Marie Arevad, René Pedersen, Lotte Tvede, Hans Aagaard, Egon Stich, Henrik Keller, christian christensen, Kim Houmøller og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Svend Jespersen

Ærligt talt, det var en masse ord, som reelt blot beskrev Zainab Nasratis utilfredshed med tingenes tilstand set fra hendes side. Ingen bare nogenlunde klar tilkendegivelse af, hvad der skal til, for at at hun som muslim kan føle sig tilfreds. Intet som helst om, hvordan f.eks. hendes ” grundlæggende rettigheder bliver forsøgt frarøvet”, eller retfærdiggørelse af spørgsmålet: ”Kan fascistisk lovgivning blive daglig rutine..”  Nogle kunne måske endda finde på at kalde det en forfærdelig gang ordskvalder.

Zainab Nasratis skriver selv, at debatten handler om islam og danske muslimer. Nuvel, Zainab Nasrati, så fortæl os i et meget klart sprog, hvordan islam kan bidrage til at berige ”fællesskabet, kulturen og danmarkshistorien”. Jeg er 100% overbevist om, at læserne her er åbne og modtagelige for dine forslag og argumenter.

Karsten Lundsby, K Thomsen, Lars Jørgen Hansen, Else Marie Arevad, René Pedersen, Hans Aagaard, June Pedersen, Martin Sørensen, Egon Stich, Henrik Keller, Kim Houmøller og christian christensen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Racisme findes over alt, også hos arabere. Men arabere er ikke biologiske racister, men ideologiske. Muslimer findes i alle kontinenter, også lande i Europa: Bosnien og Kosovo etc, og asien og Afrika har været det for længe siden. Udover dem i Mellem Østen og nord Afrika. Over europere er arabere mistroisk om hvad europeere gør og siger. Den koloniale periode har spillet en stor rolle. Kort sagt alt hvad europeere siger om muslimer, siger muslimer om europeere det samme. Der er mistro i begge.

Nogen har rejset "blandet Ægteskab", som menes muslimer er imod. Min erfaring sige noget andet. "Jeg var dansk gift" men kones familier, især broderen var jeg ikke velkomen i familien. Her også er der ikke forskel, begge blander religion i., og kan siges alt muligt. Og jeg er fra ungdommen "internationalist". og det er jeg stadigvæk. Og det var årsagen jeg valgt Danmark, fordi landet er ikke meget blandet med "kolonialisme". Det er årsagen for det fleste. Men danskere er ikke politiseret.

christian christensen

Ja lad os holde debatten på et dejligt ukonkret plan, hvor enhver kan få ret. Minder lidt om formuleringen af det nye regeringsgrundlag for 2019 "Retfærdig retning for Danmark".

Men man kan dog nogenlunde sjusse sig frem til hvem Nasrati anser for sine modstandere eller "dem". Øjensynligt spiser de flæsk, drikker sig ofte til Valhalla og mangler et godt arbejde og ordentlig omgang dannelse/uddannelse, så de kan skelne mellem fakta og fake news.

Måske kan de endda blive i stand til at dekonstruere hendes floromvundne indlæg og finde ud af hvad der står og navnlig ikke står.

Poul Erik Pedersen

Svend Jespersen 21.26: jeg vil gerne give dig ret i at debatten om hvad Islam kan bidrage med, kunne være interessant at tage. Jeg synes så at vi bør overveje, hvad der kan gøres for at få etableret den dialog. Et central konstatering må da være, at en sådan dialog bør kunne ske på et ligeværdigt grundlag. Således at vi kan tilstræbe at dialogen bliver herredømmefri, dvs. der er ingen af parterne der har mere magt i samtalen end andre.
I den sammenhæng forekommer det mig at spørgsmålet er: kan den samtale gennemføres, i dagens Danmark. Jeg vil tillade mig at betvivle det, idet vi, indtil for nylig, har haft en formand for Folketinget der har gjort sit til at udskamme netop Islam. Retten til hån, spot og latterliggørelse har været et dagligt mantra, i efterhånden mange år. Jeg synes da godt dette forhold kan berettige overvejelsen over, om samtalen kan gennemføres i det herredømmefri rum. Den reflektion så jeg da gerne, også i majoritetskulturen. Fordi det centrale spørgsmål er: hvor åbne er vi, når det nu kommer til stykket?
Derfor kan kronikken ses som et forsøg på en samtidsdiagnose. Det næste arbejde må så være at tage diagnosen alvorligt - og så forsøge på at udarbejde konkrete løsninger. Herunder må vi vel tage et opgør med de seneste mange års retorik om Danmark som et kristent land, Danmark som et monokulturelt samfund - og fortsæt så selv listen. Vi bliver nødt til at arbejde med den forståelse, at landet har rummet flere forskellige kulturer, at vi har haft kulturkampe i ganske mange år og at det er lykkedes at bruge disse forskellige kulturer i udformningen af det demokratiske samfund. Det er faktisk en succeshistorie, så selvfølgelig kan det også lade sig gøre både i dag og i morgen. Men det vil unægteligt kræve en samtale, der er præget af gensidig respekt.
Om de grundlæggende rettigheder der bliver forsøgt frarøvet og den fascistiske lovgivning, kun dette: lovgivning om hvorledes man kan klæde sig, i det offentlige rum, og lovgivning om hvorledes bosætningsmønstrene i vore storbyer, i de almennyttige boliger, skal være - det er vel ikke lige just de kønneste planter i retsstatens have? Hvis ikke det er tilfældet, er det nok lige kækt nok at betegne de citerede udtalelser som "en forfærdelig gang ordskvalder."
mhv. poul.

Ib Gram-Jensen, Mogens Holme og Gert Lindberg anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Udlændinge politikken er og har åbenbart spillet fallit, når en muslimsk kvinde i den grad vender Danmark ryggen, og med en betalt uddannelse i bagagen. Skal hun have ansættelse på et Dansk hospital?
Lemper regeringen udlændinge politikken efter pres fra de radikale, ryger hele det socialdemokratiske projekt på gulvet!

Hans Aagaard, René Pedersen, Peter Hansen, christian christensen og Morten Simonsen anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

Dem der taler om brune, racister osv. de har allerede tabt, dem der vil fællesskabet ønsker ikke et splittet multikultisamfund, hvor interesserne, præmisserne og de overordnede ønsker til et samfund går i alle mulige retninger, for så har man ikke længere et samfund, så har man div. parallel samfund af vidt forskellige interessegrupper, og det giver ikke stabilitet og sammenhold.

Et samfund med etnisk forskellighed, det er dermed helt ok, men en fælles rød tråd, det er en forudsætning for et velfungerende samfund, og det bør tilstræbes.

Marie Jensen

Kim Houmøller, jeg forstår ikke hvordan du kan læse Zainab Nasratis indlæg som et udtryk for at hun vender Danmark ryggen. Tværtimod byder hun ind med en opfordring til tolerance og åbnenhed danskerne imellem. Det er vel ikke landsforædderi at bruge sin ytringsfrihed? Hun har vel ikke pligt til at lukke ørerne når det bliver en del af den politiske debat at foreslå deportation af religiøse mindretal? Hvis det er tilfældet har jeg i hvert fald misforstået den danske grundlov.

Allan Stampe Kristiansen, Ib Gram-Jensen, Gert Lindberg, Amjad Khan, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Poul Erik Pedersen og Dominique Salcedo anbefalede denne kommentar

Uanset termerne, er sagen, at nogle udefrakommende med baggrund i deres "holdninger" ønsker ændringer i vores samfund, lige fra spisevaner til grundlov.
Det har de ingen RET til, men vi har RET til at afvise dem uden at blive beskyldt for det værste.
(mon det er Nasrati selv, der har skrevet overskriften ?)

Accepterer de derimod samfundet, som det er, og deltager i demokratiet på lige fod - uden særbehandling - er der intet problem, og de må gå klædt, spise og udøve religion, som de vil.

Vifter de derimod med Sharia lov, som erstatning for dansk lov - så farvel og tak for besøget.

Fra kronikken : " Sammenhold kræver en indsats. Valget har gjort det tydeligt, at et kærligt Danmark kræver arbejde, og det er vigtigere end nogensinde før, at vi aktivt gør noget for at få det til at ske."

Til Nasrati og ligesindede : Find dem og tag det interne opgør.

christian christensen, Hans Aagaard, Karsten Lundsby, Henrik Keller, Touhami Bennour, Peter Hansen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Hvorfor er der ikke "skønheds konkurrence" i Danmark eller i Skandinavien. Jeg har aldrig hørt om "Miss world" i Danmark. Jeg synes alt er reduceret til "Orden", harmoni. At der ikke er stor ulighed, er det kun godt, men lighed betyder ikke nødvendigvis harmoni

Svend Jespersen

Poul Erik Pedersen, 28. juni, 2019 – 00:12.
I 1976 skrev den nu afdøde historiker, Bernard Lewis, en artikel, The Return of Islam, til det amerikanske magasin, Commentary, hvori han beskrev, hvordan den vestlige, sekulære verden intet begreb havde om, hvor stor en rolle religionen har for muslimer. Pga. uvidenheden tyede journalister og andre til ord som venstre- eller højreorienteret, moderat, ortodoks, fundamentalisme, oma. om de forskellige grupper.

Den gang havde islam ingen indflydelse af betydning uden for den muslimske verden. Det har ændret sig betydeligt siden da, men uvidenheden er hos nogle stadig lige stor. Der var tegn på en begyndende ”oplysningsperiode” og debat i kølvandene på 9/11 og Muhammedkrisen, bl.a. i Kristeligt Dagblad og på diverse fora, herunder islamic.dk, men alt det er mere eller mindre forsvundet.

Jeg savner en åben og ærlig debat, som ikke blot består af det, jeg kalder ordskvalder, som når politikere taler om emner, de helst ikke vil eller ikke tør sige noget reelt om. Og skal vi så ikke lige være enige om, at beskyldninger om rascisme ikke hører hjemme i en ordentlig debat. Selv muslimer vil være helt enige i, at muslimer ikke tilhører nogen bestemt race, og at islam ikke er en betegnelse for denne races ideologi.
Mvh, Svend

christian christensen, Touhami Bennour, Karsten Lundsby, Erik Fuglsang, Henrik Keller, Else Marie Arevad, Hans Aagaard og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Er der nogen der kan forklarer mig hvad er "dansk". Man siger at en franskmand er "elegant" en englender er "ironisk" etc.. det er åndsform, en "vending" man møder tit hos et folk. En kinæser siges han kræver af eventuel gæst, at gå på toilet før han forlader lejligheden, men det er vist gammelt etc.. Det har ikke noget at gøre med at sige "sandheden" og lyve tit osv; Og på hospitalerne det der gælder er fakta, og fakta er midler (som røntgen billeder) og det er man bruger i hele verden. Er røntgen apparatet "dansk". Forledendag var jeg på hospitalet, en sygeplejrske sagde til mig " at mine lunger er gået i stykker", det har bekymret mig meget, det viste sig senere at det er det er ikke rigtig, røntgen billedet "viser sunde lunger". var det "dansk" måde at sige det? eller hvad.

Sider