Læserbrev

Her er seks forslag til en retfærdig førtidspensions- og fleksjobreform

Hvis vores nye beskæftigelsesminister også ønsker et system, der giver værdigheden tilbage til samfundets svageste, har vi i Værdig Reform udarbejdet seks forslag til en mere retfærdig løsning, skriver fagforeningsformænd og -næstformænd i dette debatindlæg
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) overtager Beskæftigelsesministeriet fra Troels Lund Poulsen (V). Læserbrevsskribenterne giver i denne artiklen seks forslag ændringer i loven om førtidspension og fleksjob.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) overtager Beskæftigelsesministeriet fra Troels Lund Poulsen (V). Læserbrevsskribenterne giver i denne artiklen seks forslag ændringer i loven om førtidspension og fleksjob.

Ritzau Scanpix

Debat
28. juni 2019

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) møder i dag ind til et blankt skrivebord. Men en vigtig opgave venter som det allerførste på listen over ting, der skal løses hurtigst muligt.

Igennem to år har der været forhandlinger om nødvendige ændringer i loven om førtidspension og fleksjob. Nu er det tid til at få indkaldt forligsparterne og opnå enighed om værdige løsninger for nogle af de svageste i samfundet.

Værdig Reform består af 64 organisationer, som alle kender de udfordringer, der gælder for de reformramte. Mennesker, der på grund af sygdom eller ulykke ikke kan arbejde. Som af systemet er blevet straffet med årelange ressourceforløb, sengepraktik og en helt uværdig ventetid.

En ny undersøgelse fra Psykiatrifonden og Sind viser, at mange syge oplever håbløshed og forringelse af helbredet i forløbet på jobcentrene. Samtidig viser de seneste opgørelser, at antallet af ressourceforløb, der varer tre år eller mere, er steget markant de seneste år.

I Værdig Reform har vi stillet seks konkrete krav til en reform af loven om førtidspension og fleksjob:

For det første skal borgeren have et retskrav på frit at kunne vælge mellem ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, når arbejdsevnen er nedsat til syv timer eller derunder.

For det andet skal ressourceforløb maksimalt have en samlet periode på fem år.

For det tredje skal borgeren selv kunne søge om ressourceforløb og have mulighed for at klage over ressourceforløb.

For det fjerde skal adgangen til fastholdelsesfleksjob lettes, og kravet om 12 måneders forudgående ansættelse afskaffes.

For det femte skal ressourceforløbsydelsen være på sygedagpengeniveau, og der skal ikke modregnes for indtægter fra arbejdsmarkedspensioner eller kompensationer for mistet erhvervsevne.

Sidst skal løn- og arbejdsvilkår ved ansættelse i fleksjob fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer.

To år er gået, siden vi gik sammen med det formål at få politikerne til at ændre loven om førtidspension og fleksjob. Nu er det tid til en værdig reform.

Camilla Gregersen, Mona Striib, Elisa Rimpler, Martin Rasmussen og Ellen Lykkegaard er formænd og næstformænd i hhv. DM, FOA, BUPL, HK og 3F.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

David Zennaro

Det er da en begyndelse, men der er i kommunerne meget misbrug af tingene, så der er lang vej endnu.

birgitte andersen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

… et retskrav på frit at kunne vælge mellem ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, når arbejdsevnen er nedsat til syv timer eller derunder.
Som om det er en maskine vi taler om. Underligt, at der ikke står: ydeevnen eller slet og ret, som i manualen til de fleste apparater: effekt i W (Watt).
Jeg mener, hvad nu hvis man godt kan arbejde mere end syv timer, fx helt op til 25, når altså bare man accepterer store smerter og regelmæssig brug af smertestillende piller; kan man så slet ikke komme i betragtning? Med andre ord: hvor skal smertegrænsen være - eller hvor meget skal man finde sig i? Og hvem siger lige det er timetallet der er bestemmende for ydeevnen. Det kunne jo være man i jobbet har masser af opgaver som man godt kan klare og nogle man ikke kan klare, men som desværre er så bøvlet, at ingen andre gider udføre dem - sådan som mange og især ufaglærte jobs jo er, sammensatte af sjove og mindre sjove opgaver. Prøv lige at sætte tal på det.

7 timer? Det siger jo ingenting!

birgitte andersen

Måske det også er på tide de ser på den gensidige forsørgelsespligt for fårtidspensionister........
Personligt har jeg så stor en glæd fra tidligere ægteskab at jeg lige kan betale mine kreditorer. Så hvis jeg en dag skulle være så heldig at få en kæreste, vil denne løbe skrigende væk, da jeg så vil have et minus på kontoen på ca 5000,00 kr pr måned pga den gensidige forsørgelsespligt...............
Det er rimeligt at jeg selvfølgelig ikke skal have enlig fårtidspension, men at jeg yderligere skal modregnes for " kærestens " indtægt er mig fuldstændig ubegribeligt.
Dette skal ikke opfattes som om jeg er utaknemlig overfor min førtidspension, men som et håb om at der en dag også findes en løsning på dette problem. Mit største ønske er at finde en at blive gammel sammen med. Og ikke en som skal forsørge mig og betale mine kreditorer............