Læserbrev

Socialdemokratiets tvungne tjenestepligt for læger ligner en løsning fra en fejlslagen kommunistisk stat

Hvis vi tillader, at politikere kan fremtrylle tjenestepligt for et erhverv og sende folk hen, hvor de synes bedst, vil det påvirke os alle. I dag er det mig, men i morgen er det dig, skriver medicinstuderende Kristian Egebjerg i dette debatindlæg.
Debat
26. juni 2019

Både Lars Løkke Rasmussen (V) og Mette Frederiksen (S) er inden valget kommet med forslag til at få skabt forbedringer i Sundhedsvæsenet. Et forslag skiller sig dog ud fra mængden som en lysende sten fra Tjernobyl. I Socialdemokratiets udspil »Tid til omsorg« fortæller de, at de vil bruge nye løsninger for at hjælpe borgere, der står uden praktiserende læge: tjenestepligt for læger – smart!

Jeg er medicinstuderende og er derfor inden for en overskuelig fremtid færdig som læge. Det bliver spændende, når jeg er færdig. Jeg glæder mig. Mest af alt til, at den store leder, Mette Frederiksen, sender mig i arbejde i statens tjeneste. Hvor lang tid vil hun mon have, jeg skal aftjene? Ligegyldigt hvad hun vælger til mig, makker jeg ret.

Hvad mon der sker, hvis jeg nægter tjeneste – ikke at jeg kunne drømme om det – fjerner hun så min autorisation? Statens ønsker og mål vægter jo højere end mine egne. Min rolle er jo blot, at staten skal bruge mig, som den føler for. Politikerne ved jo bedst, ikke sandt?

Spurgte du mig for et år siden, om jeg ville tro på, at et socialdemokratisk lovforslag med tvang ville styre, hvor i Danmark jeg skulle leve og arbejde, havde jeg grint. Det er et tragikomisk forslag. Jeg kan kun gisne om, hvor inspirationen er hentet fra. Har Mette Frederiksen været på studietur til fortidens Østblok og fundet inspiration til et lovforslag, der hører til i en fejlslagen kommunistisk stat?