Læserbrev

Sociale medier presser ikke de unge, det gør uddannelsessystemet

Unges dårlige trivsel skyldes ikke bare de sociale medier, viser en ny undersøgelse. Så beslutningstagere skal droppe de dårlige undskyldninger og give den luft i uddannelsessytemet, unge reelt har brug for, skriver Danske Studerendes Fællesråd i dette debatindlæg
11. juni 2019

Vi har indrettet et samfund, der kræver mere og mere af unge mennesker, men giver mindre og mindre igen. Vi må se i øjnene, at alt for mange af vores unge bliver syge af mødet med et underfinansieret og rigidt uddannelsessystem.

Alt for mange studerende får ondt i livet, og meget tyder på, at problemet bliver større. Studenterrådgivningen beretter, at andelen af studerende, der henvender sig på grund af stress, er steget fra 22 procent i 2010 til 33,5 procent i 2018. På Københavns Universitet fortæller omkring halvdelen af de studerende, at de oplever fysiske stresssymptomer i deres hverdag. I DSF oplever vi i stigende grad, at psykisk mistrivsel har alvorlige konsekvenser for vores medstuderendes studier, velvære og nære relationer.

Psykisk mistrivsel er et komplekst problem, og man skal være påpasselig med forsimplede forklaringer. Derfor stiller vi os skeptiske over for de debattører og beslutningstagere, der hævder, at vores generations problem enten er sociale medier eller nogle uopnåelige krav, vi stiller os selv.

Ligeledes er vi kritiske over for forklaringer, der antager, at man som enkeltperson blot kan justere lidt på sine egne forventninger og så vente på, at ens stresssymptomer forsvinder.

En stor ny undersøgelse fra Duke University bekræfter det, vi studerende har sagt længe; at der ingen anselig sammenhæng er mellem brugen af sociale medier og oplevelsen af trivsel i hverdagen. Alligevel mødes vi konstant af den sejlivede påstand, at feriebilleder og Facebook gør unge mennesker syge.

Da fremdriftsreformen blev indført, råbte vi vagt i gevær. Da uddannelsesloftet blev indført og da SU’en blev forringet, gjorde vi det samme. Hvert eneste år fortæller vi politikerne, at boligmanglen og -priserne giver elendige forudsætninger for at kunne studere.

Alle de ovenstående angreb på studerendes livsbetingelser er selvfølgelig ikke i sig selv årsag til den trivselskrise, vi ser på de danske uddannelsesinstitutioner. Men det mindste, vores samfund kan gøre, er at tage studerendes velbefindende alvorligt og lytte, når vi råber op.

Derfor håber vi, at politikerne vil tage et alvorligt kig på det uddannelsessystem, de har indrettet, og de studerende, der slår sig på det.

Johan H. Jørgensen er formand i Danske Studerendes Fællesråd (DSF).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Steffen Gliese
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
Steffen Gliese, David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

Overskrift og underrubrik siger ikke det samme. Det lille "bare" gør en væsentlig forskel.

Jens Jensen, Jonathan Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jonathan Larsen

“Vi må se i øjnene, at alt for mange af vores unge bliver syge af mødet med et underfinansieret og rigidt uddannelsessystem.”
Her er jeg fuldstændig enig, men at de sociale medier, ikke har en del af skylden for unges og mange andres mistrivsel, er jeg ikke enig i.
Der er ikke nogen tvivl om, at uddannelsessystemet er et spejl på vores samfund, der har udviklet sig til en konkurrencestat med vægt på ordet konkurrence. Jeg håber, at der kommer ændringer i uddannelsessystemet, når en ny regering snart tager over.
Men de sociale medier og moderne teknologi bærer sin del af ansvaret. Det er en tidsdræber og særligt de sociale medier med alt skuespilet, hvor mange lulles i søvn, når de kigger på andres perfekte liv er med til at gøre mennesker til apatiske små mumier, der ikke lever.
Jeg er ikke imod moderne teknologi, og jeg synes det er fantastisk, når mennekser der har sociale fobier kan mødes med andre uden at være tvunget til at gå udenfor. Men det har for mange svage individer taget overhånd. Uddannelsessystemet er blevet alt for hårdt, men fagre nye verden har også sin pris. Med fantastiske opfindelser er der altid en bagside. Jeg elsker nettet, men jeg elsker også en god bog.

Steffen Gliese

Jeg undrer mig bare over, hvem det er, der har disse fantastiske, overdrevne 'det gode liv'-profiler. Ikke nogen af mine venner i hvert fald, der til gengæld ofte får afløb for tristesse, ensomhed, samfundskritik, jagt på bolig og job - og så de almindelige glæder, når de finder jobbet eller boligen, når de får børn, holder fødselsdag og for en del af dem: vinder en mangeårig kamp over et system, der aktivt har været med til at forkrøble deres liv; men også som et forum, hvori denne kamp netop kan se dagens lys og derfor føres i en åbenhed, som systemet forsøger at undgå: mobilisering imod forsøgene på at gøre den enkeltes byrde privat, når den reelt er strukturel.

Når det gælder selv undervisningssystemet, er der også brug for den kamp - kampen for, at det igen bliver jagten på viden og kunnen på højeste niveau, der er målet, ikke en administrativt afgjort grænse. Det kræver, at vi igen på europæisk plan kommer til fornuft, gør op med Bolognaprocessens dræbende nivellering af det, der er skønt, smukt og godt i europæisk kultur til fordel for en amerikansk eksistenskamp helt op iblandt de dygtigste.

Jonathan Larsen

“Når det gælder selv undervisningssystemet, er der også brug for den kamp - kampen for, at det igen bliver jagten på viden og kunnen på højeste niveau, der er målet, ikke en administrativt afgjort grænse. Det kræver, at vi igen på europæisk plan kommer til fornuft, gør op med Bolognaprocessens dræbende nivellering af det, der er skønt, smukt og godt i europæisk kultur til fordel for en amerikansk eksistenskamp helt op iblandt de dygtigste.”
Sådan Steffen Gliese!