Læserbrev

Borgmestrene er som forkælede børn, der tuder over, at deres motorveje ikke bliver til noget

Transportministeren lægger op til en genvurdering af de milliardinvesteringer, der er lagt i fremtidige motorvejsbyggerier. Det vækker bekymring hos flere borgmestre, men en genvurdering er en rigtig god idé, skriver Karin Mette Petersen i dette debatindlæg
19. juli 2019

Hvor er det typisk, at en række af landets borgmestre straks kritiserer den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), for at viske tavlen ren i forhold til tidligere infrastrukturplaner. Herunder motorvejsbyggerier for milliarder. Borgmestrene er som forkælede børn, der tuder over, at ’deres’ motorveje måske ikke bliver til noget. Men hvem skulle disse motorveje være til gavn for? Hverken indbyggerne i borgmestrenes kommuner, det lokale miljø, den lokale natur eller klimaet. Derfor er Benny Engelbrechts holdning helt på sin plads.

Jeg opfordrer S-regeringen til at gå skridtet videre og indføre et midlertidigt stop for nye motorvejsbyggerier i Danmark – en tænkepause, indtil de klimamæssige, miljømæssige, sundhedsmæssige og økonomiske effekter er undersøgt grundigt. Det er nødvendigt, ikke mindst set i lyset af flertallet for det nye 70 pct. CO2-reduktionsmål. Men de meget traditionelt tænkende borgmestre forholder sig hverken til klimamål eller den utryghed, motorveje skaber.

Borgmestrene – og med dem en lang række folketingspolitikere fra både S, V og de mindre, borgerlige partier – respekterer ikke, at tusindvis af borgere rundt om i Danmark er stærkt bekymret over udsigten til de kommende motorveje. Her i Nordjylland vil en eventuelt vestlig motorvej omkring Aalborg i Egholmlinjen ødelægge store naturområder. Den vil desuden forøge bilpendlingen og genere borgere i nye boligområder, som de senere år er skudt op kun 200-300 meter fra linjeføringen.

Den samme udvikling truer også mange andre steder i landet, blandt andet langs en eventuelt kommende Ring 5-motorvej, Hærvejsmotorvejen, Kattegatforbindelsen m.fl. Alt for længe har motorveje været et middel til selvpromovering for politikere. Alt for længe har de været betragtet som et gode, der gives til nogle byer/borgmestre/folketingspolitikere til gengæld for noget andet, der eventuelt er trafik helt uvedkommende. Den måde at planlægge på er vi mange, der er dødtrætte af. Derfor trækker vi gerne i håndbremsen sammen med Benny Engelbrecht.

Karin Mette Petersen er journalist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Larsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Peter Knap
  • Eva Schwanenflügel
  • Henning Kjær
  • Poul Anker Sørensen
  • Palle Pendul
  • Poul Erik Pedersen
Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Knap, Eva Schwanenflügel, Henning Kjær, Poul Anker Sørensen, Palle Pendul og Poul Erik Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Nemlig! Det kan ikke siges for højt, så må ministeren høre mere til det end til "jammeren".

Anna Dorthe Bertelsen, Eva Schwanenflügel og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar