Læserbrev

Det burde ikke gavne vores CO2-regnskab at udnytte klimabelastende produktion i andre lande

Det er godt at høre regeringens ambitiøse mål for at sænke CO2-udledningen, men det er bekymrende, at der så ensidigt bliver fokuseret på vores egen udledning. Vi burde medregne klimaaftrykket fra vores importerede varer i CO2-regnskabet, skriver Finn Verner Jensen i dette debatindlæg
18. juli 2019

Rød bloks klimaaftale er blevet meget rost for dens høje ambitioner. Det vil naturligvis være fantastisk, hvis den danske udledning af klimagas er reduceret til 30 pct. i 2030. Desværre er fokus for ensidigt. Det er vigtigt at reducere udledningen ved produktion og forbrug i Danmark, men det er også vigtigt at reducere udledningen fra produktionen af de varer, vi importerer.

Med ensidigt fokus på egenproduktion vil det være positive at erstatte forbrug af danskproducerede byggematerialer med polske, der f.eks. er produceret ved omfattende brug af kul. Landbruget forsvarer sig imod klimabegrundede indgreb ved at hævde, at dansk landbrugsproduktion er verdens mest klimavenlige, og at en reduktion i den danske produktion blot vil afstedkomme en forøget og mere klimabelastende produktion andetsteds. Det er faktisk en væsentlig pointe.

Det blev i Information den 1. og 2. juli problematiseret, hvor stor denne forøgede klimabelastning faktisk vil være – sat på spidsen vil det gavne den danske klimaindsats, hvis vi fråser i argentinsk oksekød.

Det er dobbeltmoralsk, hvis vi bebrejder Kina, Indien og USA deres store klimabelastning, men gladeligt importerer varer derfra. Klimabelastningen fra importerede varer bør medregnes i det danske klimaregnskab, ligesom det bør overvejes, i hvor stor udstrækning eksporterede varer skal medregnes.

Man kunne begynde med at hjælpe os forbrugere med en mærkningsordning, hvor de varer, vi køber, har påtrykte angivelser af produktets klimabelastning. Hvad er f.eks. en elbils belastning ved produktion, og hvad er klimabelastningen pr. km, når der medregnes batteriskift og øvrig slitage? Elbiler er nok også i den optik bedre end fossile biler, men det ville være rart at vide.

Finn Verner Jensen er professor emeritus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben Skov
  • Torsten Jacobsen
Morten Lind, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Måske en tydelig mærkning som den foreslåede også kunne åbne nogles øjne for større sammenhænge, og at et lille lands ageren ikke er ligegyldig?