Læserbrev

Finansministeriets blå regnemodeller giver de resultater, ministeriet selv ønsker

De regnemodeller, Finansministeriet beregner det økonomiske råderum med, beskriver ikke den samfundsøkonomiske virkelighed. Men der findes realistiske alternativer til DREAM-modellen, skriver professor i økonomi Jesper Jespersen i dette debatindlæg
11. juli 2019

I Information den 5. juli svarer forskningschef i DREAM-gruppen, Peter Stephensen, på min kritik af Finansministeriets blå regnemodel den 2. juli.

Det er interessant, at det er DREAM-gruppens chef, der tager Finansministeriets model(ler) i forsvar. Min kritik gik specifikt på ministeriets brug af den overordnede regnemodel, der benyttes til at beregne ’råderummet i den økonomiske politik’.

Jeg havde forventet, at Finansministeriet selv havde taget til genmæle.

Det er nemlig forkert, når Stephensen skriver, at Finansministeriet benytter ADAM-versionen fra Danmarks Statistik. Jeg skriver heller ikke, som Stephensen hævder, at ministeriet benytter DREAM-versionen i sin oprindelige form.

Nej, det kritiske er, at Finansministeriet løbende justerer i disse prototyper af regnemodeller, så de giver de resultater, som ministeriet selv finder mest velegnede. Tænk blot på fastlæggelsen af arbejdsudbuddet og eksporten i ministeriets nuværende regnemodel. Den kan ikke genfindes i den ADAM-version, Danmarks Statistik offentliggør.

Det er også tankevækkende, at den gennemgribende revision af Finansministeriets regnemodeller, der blev iværksat i 2017, skal forestås af DREAM-gruppen, mens Danmarks Statistik blev fravalgt til opgaven. Med hvilket motiv kan der kun gisnes om.

At de hidtil benyttede regnemodeller lider af væsentlige mangler med hensyn til at beskrive den samfundsøkonomiske virkelighed, er Stephensen og jeg dog heldigvis enige om. Om det så vil lykkes DREAM-gruppen at ændre på dette forhold i fremtiden, må tiden vise.

Men vigtigt er det at bemærke, at der findes realistiske alternativer til DREAM-modellen.

Jesper Jespersen er professor i økonomi ved RUC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Morten Lind
  • Torben Skov
  • Eva Schwanenflügel
  • Henning Kjær
Morten Lind, Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen M. Mollerup

Enhver matematisk model (algoritme) giver de resultater, som modellen er bygget til at give. En model tager naturligvis kun højde for de faktorer, som er indbygget i modellen, det gælde økonomiske såvel som klimamodeller. Første hovedsætning vedr. algoritmer er, som jeg lærte tilbage i 1965, garbiage in = garbage out.

Peter Knap, Thorbjørn Thiesen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar